فارن پالیسی: برخی سران طالبان به کرونا مبتلا شده‌اند

نشریه فارن پالیسی اعلام کرد در بحبوحه مذاکرات صلح طالبان، سران این گروه به کرونا مبتلا شده‌اند و پسر «ملا محمد عمر» مسئولیت هدایت این گروه را برعهده گرفته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از نشریه آمریکایی فارن پالیسی، چند نفر از سران ارشد طالبان به کرونا مبتلا شده‌اند و به دنبال معالجه خود هستند و این فرصت را برای پسر «ملا محمد عمر» فراهم کرده است تا به طور موقت مسئولیت هدایت این گروه را بر عهده بگیرد.

بنا به نوشته فارن پالیسی، موضوع بیماری سران طالبان در زمان بسیار حساسی که مذاکرات صلح در افغانستان به مرحله مهمی رسیده مطرح می‌شود و ممکن است هرگونه اختلاف در هدایت این گروه به شدت گفتگو‌ها با دولت افغانستان را که با هدف پایان دادن به دو دهه جنگ در این کشور صورت می‌گیرد تحت تاثیر قرار دهد.

«آنتونیو گتوزی» از کارشناسان موسسه خدمات متحد سلطنتی درباره این خبر گفت «هیبت الله آخوندزاده» رهبر طالبان چند هفته‌ای است که در جلسات این گروه حضور ندارد و سراج الدین حقانی، معاون ارشد او و عضو شبکه حقانی که با القاعده مرتبط است موقتا جای او نشسته است.» گتوزی در ادامه اضافه کرد «اگر سراج‌الدین بیمار شده باشد، احتمالا وقتی به جای هیبت الله جلسات را رهبری می‌کرده سایر مقامات طالبان را هم آلوده کرده است.»

یکی از مقامات اطلاعات افغانستان نیز که خواست نامش فاش نشود، گفت برخی سران طالبان به کرونا مبتلا شده‌اند، اما معلوم نیست که آخوند زاده هم در میان آن‌ها باشد یا خیر.

به گفته مقامات طالبان در شهر کویته پاکستان و همچنین منابع اطلاعاتی غربی، ملا محمد یعقوب، پسر ملا عمر، در حال حاضر رئیس عملیات طالبان است و جانشین حقانی شده است.

بنا به نوشته فارن پالیسی، ملا یعقوب پس از مرگ پدرش که برای ۲ سال از سوی اعضای ارشد این گروه از سایرین پنهان نگهداشته شده بود، توانست قدرت خود را در میان طالبان تثبیت کند.

پس از مرگ پدر، ملا یعقوب به عنوان رئیس کمیسیون نظامی در ۱۵ ولایت افغانستان منصوب شده و طی هفته‌های اخیر قدرت نظامی خود را به ۲۸ ولایت گسترش داد. او در میان فرماندهان نظامی طالبان از محبوبیت بالایی برخوردار است و رابطه خوبی نیز با عربستان دارد. همچنین روابط او با دولت افغانستان قابل توجه بوده و در پیشرفت مذاکرات صلح نقش به سزایی داشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار