ریاکاری حقوق بشری آمریکا نقش بر آب شد

رقم هولناک بیش از ۱۰۲ هزار قربانی ویروس کرونا در آمریکا، شعار ریاکارانه این کشور به عنوان بزرگترین مدافع حقوق بشر را برملا کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، طی چند ماه گذشته ویروس کووید-۱۹ یا همان کرونا، آمریکا و چین را به شدت به جان هم انداخته است. جدال بر سر این مهمان ناخوانده، که جان بیش از ۳۵۰ هزار انسان را در سراسر دنیا گرفته، را باید به فهرست مناقشات درازمدت دو کشور از تنش‌های تجاری تا مناقشه دریای چین جنوبی و مسئله هنگ کنگ افزود.

اما تنش‌های تازه میان پکن و واشنگتن حقیقتی را نمایان کرد که بسیار جالب توجه بود. شیوع ویروس کرونا و سوء مدیریت دولت دونالد ترامپ پرده از این واقعیت انکار شده برداشت که تا چه اندازه استاندارد‌های حقوق بشری، که آمریکا همواره از آن دم می‌زند، در این کشور پایین هستند.

شیوع ویروس کرونا اگرچه چالشی جدی و بی سابقه را برای همه کشور‌های دنیا رقم زد، اما ریاکاری آمریکا در اعلان «خودخونده اش» به عنوان بزرگترین مدافع حقوق بشر را برملا کرد.

تا به امروز ویروس کرونا بیش از ۱.۷ میلیون نفر از آمریکایی‌ها را آلوده کرده و بالای ۱۰۲ هزار نفر از آن‌ها را به کام مرگ کشانده است. در کمتر از ۱۰۰ روز شمار مبتلایان در آمریکا از مرز یک میلیون نفر فراتر رفت و میزان مرگ و میر‌ها به ۶۰ هزار نفر رسید. این در حالیست که اولین مورد ابتلا به کرونا در ۲۱ ژانویه در این کشور گزارش شد و تنها ظرف دو ماه، تعداد تلفات این بیماری از شمار تلفات آمریکایی‌ها در جنگ ویتنام گذشت. این ارقام هولناک به معنای از دست دادن جان انسان‌های بی‌شمار و از هم پاشیدن خانواده‌های بسیاری است.

حق انسان‌ها برای حیات و برخورداری از سلامت از اساسی‌ترین اصول حقوق بشر است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر به رسمیت شناخته شده و مورد احترام است. با این حال دولت آمریکا از ابتدای ژانویه نه تنها گوش خود را نسبت به هشدار‌های چین و سازمان جهانی بهداشت بست، بلکه هشدار‌های جامعه اطلاعاتی این کشور را نادیده گرفت و از اقدام برای کنترل شیوع ویروس کرونا امتناع کرد و رقم هولناک بیش از ۱۰۰ هزار قربانی را طی سه ماه روی دست این کشور گذاشت.

رئیس جمهور آمریکا حتی دستور آزمایش تشخیصی ابتلا به ویروس کرونا را با تاخیر صادر کرد، به این دلیل که انتخابات سوم نوامبر و دستاورد‌های سیاسی برای او و دیگر سیاستمداران این کشور از اهمیت بیشتری برخوردار است.

جان ۹۰ درصد از جان‌باختگان کرونا قربانی قصور دولت ترامپ 

روزنامه واشنگتن پست اخیرا با استناد به نتایج تحقیقات دانشگاه کلمبیا گزارش داد که اگر فاصله گذاری اجتماعی به جای ۱۶ مارس، در دوم این ماه اجرایی می‌شد، می‌توانست از مرگ ۹۰ درصد از بیماران مبتلا به کرونا جلوگیری کند. محققان دانشگاه کلمبیا بر مبنای یافته‌های خود اعلام کردند اگر طرح فاصله گذاری اجتماعی تنها دو هفته زودتر اعمال می‌شد، ممکن بود جان ۳۶ هزار نفر از قربانیان کرونا حفظ شود.

آمریکا در حالی که تنها ۵ درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهد، بیش از ۲۵ درصد از مرگ و میر‌های ناشی از بیماری کرونا را به خود اختصاص داده است. مردم آمریکا به دلیل سیاست‌های غلط و تعلل دولت خود در مواجهه با کرونا بیشترین آسیب را در میان مردم جهان تجربه کرده اند. این در حالیست که اگر چنین اتفاقی در کشور دیگری رخ می‌داد، آمریکا با عَلم کردن شعار‌های حقوق بشری خود، خواهان انجام تحقیقات از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌شد.

اگرچه هیچ کشوری از شر ویروس کرونا در امان نبوده، اما داده‌های بدست آمده از انگلیس و آمریکا نشان می‌دهد که میزان مرگ و میر در میان قشر فقیر این کشور‌ها دو برابر افراد مرفه آنهاست. اطلاعات بخش بهداشت شهر نیویورک نیز نشان داد سیاه‌پوستان و اسپانیایی تبار‌ها ۶۰ درصد از جان باختگان ویروس کرونا در این شهر را تشکیل می‌دهند. در شیکاگو، در حالیکه سیاه‌پوستان تنها ۳۳ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند، اما ۷۵ درصد از مرگ و میر ویروس کرونا در این شهر مربوط به این گروه است. وضعیت در ایالت‌های لوئیزیانا، کارولینای شمالی و جنوبی و میشیگان نیز وخامت بارتر از این گزارش شده است.

تبعیض نژادی علیه رنگین پوستان در آمریکا در بخش مراقبت‌های بهداشتی سابقه طولانی دارد و نابرابری درآمدی و دسترسی ناکافی به خدمات بهداشتی و درمانی باعث هر چه وخیم‌تر شدن شرایط برای فقرا شده است. نتایج مطالعه‌ یک موسسه تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد در طول همه‌گیری ویروس کرونا، آمریکایی-آفریقایی تبار‌ها که علائم ویروس کرونا را دارند، کمتر مورد آزمایش قرار گرفته، درمان آن‌ها با تاخیر انجام می‌شود و جان آن‌ها بیشتر در معرض خطر است. شرایط برای اسپانیایی تبار‌ها نیز چندان خوب نیست. میزان مرگ و میر آن‌ها در نیویورک دو برابر بیشتر از سفیدپوستان این شهر است.

شیوع ویروس کرونا سیاست «نخست ثروتمندان» و «سفید برترپنداری» آمریکا را بیش از پیش نمایان کرد. بیشتر ثروت آمریکا تنها در دست اقلیت خاصی در این کشور متمرکز است. موسسه بروکینگز ارزش خالص ثروت یک خانواده سفیدپوست در آمریکا را ۱۰ برابر بیشتر از ثروت خالص یک خانواده سیاه‌پوست اعلام کرد. شکاف ثروتی منجر به شکاف‌های دیگر می‌شود که در نهایت ابتلا و مرگ و میر بیشتر ناشی از ویروس کرونا را در میان رنگین پوستان در پی دارد. کرونا بیش از هر زمان دیگری ساختار نژادپرستانه در آمریکا را در معرض دید جهانیان قرار داد.

نژادپرستی و بیگانه هراسی طاعون هولناک جامعه آمریکا

شیوع کرونا بر شدت نژادپرستی و بیگانه هراسی در درون جامعه آمریکا بیشتر دامن زد. در این مدت میزان خشونت‌ها و جرایم ناشی از نفرت علیه آمریکایی-آسیایی تبار‌ها به شدت رو به افزایش گذاشته و ورود آن‌ها به رستوران‌ها ممنوع شد. رسانه‌های داخلی آمریکا به موج «ضد چینی» در بحبوحه شیوع این همه گیری کمک قابل توجهی کردند. موارد بسیاری از خشونت و آزار و اذیت علیه آسیایی تبار‌های ساکن در آمریکا گزارش شد.

در حالیکه قرنطینه یک روش متداول برای کنترل هر بیماری عفونی است و تقریبا در همه کشور‌ها در دامنه‌ای متفاوت اجرا شد، با این حال مقامات آمریکا با جبهه گرفتن نسبت به این رویکرد مقابله ای، به شیوع بیشتر این بیماری کمک کردند. در این میانه رسانه‌های آمریکا نیز کم نگذاشتند و به کمک دولت آمده و به انتقاد از قرنطینه ووهان و شهر‌های ایتالیا پرداختند.

استاندارد دوگانه همان چیزی است که رسانه‌های غربی دهه هاست آن را در پیش گرفته اند. در تمامی این سال‌ها رسانه‌های آمریکا شانه به شانه دولت از هیچ فرصتی برای حمله به کشور‌هایی با نظام سیاسی متفاوت از خود مضایقه نکردند و در ماه‌های اخیر ویروس کرونا و به تبع آن جان میلیون‌ها انسان بی گناه را دستاویز بازی‌های سیاسی خود کرده اند.

بازی اتهام زنی آمریکا و افشای ریاکاری آن

مقصر جلوه دادن دیگر کشور‌ها برای سرپوش گذاشتن بر اهمال و سستی دولت، واقعیت ترسناک ریاکاری آمریکا از منظر حقوق بشر را به رخ همگان کشید.

بحران بی سابقه سلامت جهانی، ضعف و قصور جامعه آمریکا در حفاظت از حقوق اساسی بشر را بیش از هر زمان دیگری برملا کرد. واقعیت غیرقابل انکار اینکه دولت آمریکا دیگر نمی‌تواند با توسل به فرافکنی و مقصر جلوه دادن چین، قصور غیرقابل جبران خود در حفاظت از جان شهروندان خود را پنهان کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۸:۱۲ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
الله اکبر الله اکبر الله اکبر :
بسم الله الرحمن الرحیم :
نصر من الله و فتح قریب و بشر المومنین .
مقاومت و پایداری و مبارزه شبانه روزی متحدانه و یکپارچه داشته باشید ای مومنین مستضعفین سر تا سر جهان خداوند را در جهاد با ظالمان و ستمگران با ایمانتان یاری رسانید تا قدمهای شما را استوار و شما را پیروز گرداند با امدادها و مددهای الهی خودش پیروزیتان بسیار نزدیک است مومنین مستضعفین ستم کشیدگان از ظلم و ستم نژادپرستان دیکتاتور های عصر جدید همچون ترامپ ملعون و دارو دسته اش و همپیمانانش در آمریکا و سر تا سر جهان ، استقامت و پایمردی شجاعانه شبانه روزی داشته باشید پیروزیتان به مدد الهی بسیار نزدیک است .
ترامپ: اگر در انتخابات پیروز نشوم می‌روم سراغ کار‌های دیگر !!! .
دیگه زنده نیستی که وجود دروغگوی کلاهبردار باجگیر فاسد فاسق نکبت و ملعون و منحوس خبیثت تروریست جنایتکارت قماربازت بتونه کار دیگری بکند و حزب نژادپرستیتان هم منحل و نابود داره میشه و دارید با سرعت فرو می پاشید و برای همیشه به زباله دان تاریخ بشریت انداخته خواهید شد فراعنه برده داران ظالم و ستمگر دوران سلطنتتان بر روی کره زمین به آخر رسیده دیکتاتورهای سفاکهای بی رحم . مومنین مستضعفین وارثان و حاکمان کره زمین خواهند بود به زودی زود که این وعده خداوند جل جلاله است . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۱:۱۶ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
کارآگاه سابق پلیس نیویورک جوامع رنگین پوست در آمریکا انسان به حساب نمی‌آیند.
در سر تا سر جهان مومنین مستضعفین ستم کشیدگان فقرا و تهی دستان آدم و انسان حساب نمی شوند نه تنها سیاه پوستان و رنگین پوستان در آمریکا و در کل جهان فراعنه برده داران ظالم و ستمگر زورگوهای خودکامه دنیا پرستانی که سرمایه های ملی ملتتها رو چپاول کردند غارت کردند به منفعت خودشان در سر تا سر جهان وجود دارند و به نحوی این فراعنه برده داری و ظلم و ستم می کنند ولی بدانید وآگاه باشید که وعده خداوند جل جلاله عملی خواهد شد و مومنین مستضعفین عادل و خردمندان بصیر سر تا سر جهان حاکمان و وارثان کره زمین خواهند شد و همه مردم دنیا از عدل و عدالت و حقوق برار و یکسان انسانی بهره مند خاهند شد و ظالمین و ستمگران و زورگویان و جنایتکاران و شکنجه گران سفاکان وحشی اراذل و اوباشهای بی رحم و بی مروت و نژادپرستان شیطان صفتتهای خائنین سفاک به حقوق انسانیت نابود و به زیر و خار و ذلیل و حقیر مجازاتهای سخت و شدید و خشن خواهند شد توسط خردمندان بصیر نخبگان عادل مومنین مستضعفین ستم کشیدگان سر تا سر جهان که احیاء می کنند حق و حقوق عدل عدالت دینی انسانیت بشری آخرالزمان را به زودی زود انشاءالله به مددهای خداوند جل جلاله . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۱:۳۴ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
الله اکبر الله اکبر الله اکبر :
بسم الله الرحمن الرحیم :
نصر من الله و فتح قریب و بشر المومنین .
مقاومت و پایداری و مبارزه شبانه روزی متحدانه و یکپارچه داشته باشید ای مومنین مستضعفین سر تا سر جهان خداوند را در جهاد با ظالمان و ستمگران بی عدالت بی حقوق بشر با ایمانتان و اراده های پولادیتان شجاعانه و ایثارگرانه یاری رسانید تا قدمهای شما را استوار و شما را پیروز گرداند با امدادها و مددهای الهی خودش پیروزیتان بسیار نزدیک است مومنین مستضعفین ستم کشیدگان از ظلم و ستم نژادپرستان دیکتاتور های عصر جدید آمریکا و سر تا سر جهان استقامت و پایمردی شجاعانه شبانه روزی داشته باشید پیروزیتان به مدد الهی بسیار نزدیک است .
ترامپ: اگر در انتخابات پیروز نشوم می‌روم سراغ کار‌های دیگر !!! .
دیگه زنده نیستی که وجود دروغگوی کلاهبردار باجگیر فاسد فاسق نکبت و ملعون و منحوس خبیثت تروریست جنایتکارت قماربازت بتونه کار دیگری بکند و حزب نژادپرستیتان هم منحل و نابود داره میشه و دارید با سرعت فرو می پاشید و برای همیشه به زباله دان تاریخ بشریت انداخته خواهید شد فراعنه برده داران ظالم و ستمگر دوران سلطنتتان بر روی کره زمین به آخر رسیده دیکتاتورهای سفاکهای بی رحم و مومنین مستضعفین وارثان و حاکمان کره زمین خواهند بود به زودی زود که این وعده خداوند جل جلاله است . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۳ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
متاسفانه توکشورماهم که اعتقادی به قرنطینه ندارندومیگن ماله عصرحجره وعلمی نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
عجب، واقعاً عجب . واقعاً عجـــــــــــب!!!!!!! این حرفها از شما بعید است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
خدا رو شکر کشور ما که گل وبلبله..
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۰۳ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
اگر رسانه های آزاد و غیر وابسته هم در ایران وجود داشت مشخص میشد که ما هم در یک فاجعه بزرگ هستیم.
طبق آماری که وزیر بهداشت ارائه کرد 10 درصد ایرانی ها مبتلا شدند یعنی ۸ میلیون و سیصد هزار نفر و با توجه به نرخ مرگ و میر ۷ درصدی که باز مسئولان کشور فرمودند، یعنی چیزی حدود 600 هزار نفر در ایران جان باخته اند اما پنهان کاری ها و ریا کاری های مسئولین مانع از انتشار آمار واقعی شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
حرف شما کاملا درسته
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۱:۱۱ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
الله اکبر الله اکبر الله اکبر : پیروزیتان نزدیک است .
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم :
بسم الله الرحمن الرحیم
نصر من الله و فتح قریب و بشر المومنین : ای مومنین شما را بشارت می دهم به پیروزی نزدیک .
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم :
بسم الله الرحمن الرحیم :
یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ تَنْصُرُوا اللَّهَ ینْصُرْکمْ وَ یثَبِّتْ أَقْدامَکمْ
ای کسانی که ایمان آورده اید! اگر خدا را یاری کنید شما را یاری می کند و گامهایتان را استوار می دارد.
فقط باید متحد و هماهنگ و یکپارچه شبانه روزی در سر تا سر کشورتان آمریکا بر علیه نظام سلطه ظالمین و ستمگران نژادپرستان دزدان دروغگویان قلدران اراذل و اوباشهای تروریست جانیان جنایتکاران سیاسان موذیهای توطئه گران و فتنه گران شیاطین نژادپرست خبیثان ملعونین شکنجه گران باجگبران فراعنه برده داران همچون دولت ترامپ فاسد فاسق نژادپرست و همپیمانانش مقاومت و پایداری و ستیز کنید و زندانیانتان را هم حمله کنید و از زندانها آزادشان کنید از دست این سفاکان بی رحم خبیث ملعونین نژادپرستان شکنجه گر و هرگز ازشان نهراسید و نترسید تا انشاءالله و به مدد الهی پیروز شوید و نژادپرستان سفاک ناعادل جهنمی را برکنار و نابودشان کنید برای همیشه به زباله دان تاریخ بشریت بریزیتشان ، تا به حقوق بشر انسانی عادلانه و رفع تبعیض در جامعه مدنی و به عدالت اجتماعی و حق حقوق عادلانه شهروندی و عدالت در تقسیم صحیح عادلانه ثروتهای ملیتان و صلح جهانی دست یابید و بدانید و آگاه باشید که این وعده الهیست و عده خداوند جل جلاله است که مومنین مستضعفان پیروز و وارثان و حاکمان کره زمین هستند و خداوند جل جلاله با شما مستضعفان و ستمکشیدکان و مظلومان محرومان بشیریت است . والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر . و من الله توفیق .
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۰:۳۹ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
ترامپ: برای بازدید به پناهگاه کاخ سفید رفتم و نه ترس از معترضان!!! .
ترامپ تروریست جنایتکار دروغگو چرا قبل از این قیام و انقلاب مردمی ضد نژادپرستی و ضد بی عدالتیها و تبعیضهای مختلف اجتماعی در آمریکا شروع بشه نرفته بودی از پناهگاه کاخ سفید بازدید کنی ؟!!! شماره معکوس نابودی تو و دارو دسته سفاک نژادپرستت و همپیمانانت شروع شده و به زباله دان تاریخ بشریت جهنم اسفل السافلین انداخته خواهید شد به زودی زود پیروزی قیام انقلاب کنندگان مردم رنگین پوستان و مستضعفین و ستم کشیدگان و محرومان بینوایان فقیران تهی دستان بیچارگان درماندگان نزدیک است و بدانید که این قیام و انقلاب نه متعلق به دمکراتهاست و نه متعلق به دیگر جناهای سیاسی آمریکاییهاست متعلق به مردم مومنین مستضعفین آزاده اندیشان عادل عدالت خواه آمریکاست که صدها ساله ظلم و ستم فراعنه برده داران نژادپرستان ظالم و ستمگر را تحمل کرده اند متعلق به مومنین مستضعفین و آزاده اندیشان خردمندان عادل سر تا سر جهان است . والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
Amir Ali
۱۰:۱۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
آمار آمریکا بالاست چون از مرده و زنده و از هر کسی که فکرشو بکنی یا نکنی آزمایش میگیره.
اگه به آمار باشه که زامبیا،از همه جای دنیا وضعیت بهتری داره چون آمارش کلا هزارتاس!!!!
می‌دونم منتشر نمیشه،فقط واسه یادآوری خودتون گفتم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۷ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
کاملا حرف شما درسته. ولی خب بیا اینا رو حالی کن نمیفهمن که
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۱ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
خوب دیگه آمار مرده‌ها رو که نمیشه مخفی کرد
Germany
ناشناس
۰۹:۱۴ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
چه میگویید
شما از رسانه انها خبر دار میشوید
انها از شنیده ها و دیده های که مردم پخش میکنند
آخرین اخبار