تامین نهاده‌های کشاورزی در استان کردستان

از ابتدای امسال تا کنون ۴۰ هزار تن انواع نهاده‌های کشاورزی وارد کردستان شده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،محمد فرید سپری در جلسه کار گروه داخلی تنظیم بازار محصولات کشاورزی استان کردستان گفت: در سال جدید مجموعه جهاد کشاورزی برنامه خاصی برای تحقق شعار جهش تولید در استان دارد و لازمه این امر تامین نهاده‌های کشاورزی اعم از دام و طیور، سم و کود‌های شیمیایی در استان است.

او با بیان اینکه از ابتدای امسال تا کنون ۴۰ هزار تن انواع نهاده‌های کشاورزی وارد کردستان شده است ،افزود: از این میزان نهاده کشاورزی بیش از ۱۹ هزار تن نهاد دام و طیور و۲۱ هزار تن انواع کود‌های شیمیایی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت:درمدت یادشده ۱۰ هزار و ۷۰۳ تن ذرت، ۹ هزار و ۹۳۳ تن کنجاله سویا و سه هزارو ۸۴ تن جو به استان تخصیص داده شده است.

سپری گفت: از سهمیه‌های تخصیص داده شده نیز تا اکنون هشت هزار و ۴۱۷ تن ذرت، هشت هزارو ۶۶۲ تن کنجاله سویا و حدود ۲ هزارو ۲۴۹ تن جو وارد استان شده است.

او یادآور شد: مصرف دان آماده در مرغداری‌ها به یک فرهنگ در استان تبدیل شده و ما باید در راستای این مهم گام برداریم و از کارخانجات تولید خوراک دام و طیور در راستای تولید پایدار حمایت کنیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان با اشاره به اینکه جوجه ریزی در مرغداری‌های استان در حد نرمال قرار دارد گفت: به لحاظ ذخیره سازی استراتژیک نهاده‌های دام و طیور در استان، درصدد افزایش این نهاده‌ها هستیم.

او یادآور شد: در حال حاضر به طور میانگین در استان ماهانه به صورت میانگین ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن ذرت و هفت هزار تن کنجاله سویا نیاز داریم که تاکنون با وجود مشکلات اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه، با تخصیص‌های وزارت جهادکشاورزی و همکاری تشکل‌ها توانسته‌ایم حداقل نیازمندی‌های صنعت دام و طیور استان را تامین کنیم.

سپری با اشاره به این که از ابتدای سال تا اکنون بیش از ۲۱ هزار تن عمدتا کود‌ها شیمیایی اوره وارد استان شده، یادآورشد: در زمینه تامین کود فسفاته و پتاسه به جهت وارداتی بودن آن، درکشور مشکلاتی وجود دارد که امیدواریم به زودی این موضوع در سطح ملی مرتفع شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان با بیان این که صددرصد کود اوره مورد استفاده در کشور تولید داخلی است گفت: توزیع کود شیمیایی در سطح استان به خوبی پایش شده و از این به بعد هم پایش‌ها به صورت مسمر و دقیقتر صورت خواهد گرفت.

او با اشاره به واردات مواد تکنیکاله با ارز دولتی توسط شرکت‌های واردکننده و تولیدکننده با گرانفروشی و هرگونه افزایش قیمت سموم برخورد و متخلفین به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.