مشاوره سوگ در خانواده‌های متوفیان کرونا

کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی خراسان شمالی گفت: ارائه مشاوره سوگ با هدف کاهش آسیب‌های سلامت روان در خانواده‌های متوفیان کرونا در استان انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،    شهین لنگری گفت : با توجه به نحوه خاص برگزاری مراسم کفن و دفن خانواده‌های درگیر فوت ناشی از بیماری کرونا و احتمال این نگرانی که سوگ طبیعی به سوگ پیچیده تبدیل شود، تهیه دستور العمل‌های مشاوره سوگ در دستور کار دفتر سلامت روان وزارت بهداشت قرار گرفت.

لنگری در توضیح سوگ پیچیده عنوان کرد: طولانی شدن دوران عزاداری، افسردگی، واکنش‌های غیر طبیعی، خشونت خانگی، افکار غیر طبیعی مثل خودکشی از عوارض سوگ پیچیده است.

او اضافه کرد: بر اساس دستور العمل مشاوره سوگ، مرحله اول به صورت تماس تلفنی و پس از اخذ رضایت و تمایل خانواده‌ها ادامه فرایند مشاوره به صورت حضوری توسط روانشناسان در مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می‌شود.

او گفت: خدمات مشاوره سوگ بر اساس دستور العمل، بعد از ۷ الی ۱۴ روز از فوت فرد متوفی آغاز می‌شود و تا به امروز ۷۰ خانواده تحت پوشش قرار گرفتند.

او همچنین ادامه داد: در ابتدای شیوع بیماری کرونا و با توجه به ناشناخته بودن این ویروس استرس‌های زیادی به افراد وارد شد که روانشناسان مراکز جامع خدمات سلامت به صورت تلفنی و حضوری و درج مطالب در فضای مجازی، آموزش‌های لازم برای مدیریت استرس بر اساس دستور العمل‌های ابلاغی را ارائه کردند.

او گفت : آموزش‌های لازم برای روانشناسان و کارشناسان سلامت روان شهرستان‌ها با همکاری  کاوه حجت به صورت ویدئو کنفرانس ارائه شد.

انتهای پیام/ه 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.