کرونا میهمانی ناخوانده و آمده است که بماند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: باید ماندگار بودن ویروس کرونا را بپذیریم، چون تاکنون واکسن و درمان اختصاصی برای درمان آن کشف نشده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید محمد علوی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به اینکه این ویروس به سرعت قابل انتقال است و در موارد شدید با مرگ و میر بالا همراه است، ضمن اینکه بعد از بهبودی تا مدتی نامعلوم ناتوان کننده باقی می‌ماند و رهایتان نمی‌کند، پس باید مراقب باشیم به این ویروس نشویم تا زنده بمانیم.

علوی اظهار داشت: تجربه کشور‌های دنیا نشان داده است که درصد بالایی از مردم به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و در جریان ابتلای همزمان تعداد زیادی از مردم سیستم درمانی توان پاسخگویی مناسب را ندارد و مرگ و میر زیاد خواهد بود، پس بهترین راه ابتلای تدریجی و کنترل شده است، البته پیشگیری از ابتلای گروهی در حجم وسیع و همزمان و به عبارت دیگر به تعویق انداختن اپیدمی و پهن کردن منحنی ابتلا یافتگان نیز راهکاری موثر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز مهم ترین استراتژی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را لاک داون کردن جامعه عنوان کرد و ادامه داد: در این شرایط، رستوران ها، فروشگاه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، ورزشگاه ها، مراسمات و تجمعات، حمل و نقل عمومی جمعی مثل اتوبوس و مترو‌ها باید تعطیل شوند.

بیماریابی راهکاری موثر برای پیشگیری از همه گیری

این مقام مسئول در تشریح اقداماتی که در این زمینه باید بکار گرفته شود، بیان داشت: باید منابع آلودگی یعنی انسان‌های آلوده و انتقال دهنده شناسایی شوند، همچنین تشخیص بیماران، ایزوله کردن آنها، یافتن موارد تماس بیماران یا کنتاکت تریسینگ، فاصله گذاری اجتماعی و راهبرد در خانه ماندن از جمله اقدامات موثر محسوب می‌شود.

او تصریح کرد: مراقبت سندرمیک در مکان‌های تجمع افراد پرخطر، غربالگری و یافتن افراد تب دار مشکوک و تست کردن آنها، مانند؛ کارگاه‌های صنعتی و تولیدی، زندان ها، مراکز سالمندان و معلولان کمپ‌های معتادان و کانون‌های بازپروری، تماس بیمارستانی بخصوص کارکنان بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی، آزمایشگاه‌ها، تماس‌های خانگی، تماس‌های شغلی در محل‌های کار و تحصیل و تماس‌ها در حمل و نقل و مسافرت باید مدنظر همه افراد باشد.

سید محمد علوی در ادامه گفت: بیماران شدید و بدحال باید در بیمارستان‌ها بستری شوند و بیماران با علائم خفیف باید در منزل قرنطینه شوند و تحت درمان قرار گیرند، در صورتیکه فرهنگ و امکانات مهیا باشد نقاهتگاه‌ها و مراقبت شدید و مستمر بخش بهداشت اجرا شود، ضمن اینکه فاصله گذاری اجتماعی از طریق لاکداون کردن و وضع قوانین و مقررات حاکم بر کار و تولید و فعالیت‌های مجاز، رعایت موازین بهداشتی شامل؛ شستن دست‌ها با آب و صابون و همچنین ضدعفونی کردن دست‌ها باید مدنظر باشد.

او افزود: در خانه ماندن جز خارج شدن در موارد محدود و کنترل شده برای تامین مواد غذایی، درمانی، کار و تولید و کار‌های ضروری، حفظ فاصله ۲ متر با سایر افراد، ماسک زدن عمومی در خارج از منزل و شستن دست‌ها و اجتناب از دست دادن و روبوسی کردن نیز مور تاکید است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.