از زمین‌های خاکی فوتبال بندرماهشهر تا جبهه‌های جنگ

به مناسبت ۱۴ خرداد و سی و پنجمین سالگرد شهادت نبهان عساکره بنیانگذار باشگاه پرسپولیس در بندرماهشهر به معرفی این شهید ورزشکار پرداخته شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، به مناسبت ۱۴ خرداد و سی و پنجمین سالگرد شهادت نبهان عساکره اسوه اخلاق و معرفت و بنیانگذار باشگاه پرسپولیس در بندرماهشهر به معرفی این شهید ورزشکار پرداخته است.

شهیدنبهان عساکره فرزند حاج کریم در دوم اردیبهشت ۱۳۴۱ در یک خانواده مذهبی و پرجمعیت در بندرماهشهر دیده به جهان گشود وی که فرزند چهارم خانواده بود از همان دوران مدرسه عاشق توپ فوتبال بود و علیرغم مخالفت خانواده اش دو برادر دیگر خود فرحان و حمدان را به فوتبال کشاند و در کنار کارگری جهت تامین خرج روزانه تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم ادامه داد.

عساکره در سال ۱۳۵۹ جهت ساماندهی جوانان شهرستان تیم فوتبالی به نام الفتح تشکیل داد که این تیم اویل دهه ۶۰ به پرسپولیس تغیرنام یافت و با کمک اعضای هیئت مدیره شکرالله قنواتی، اصغر و جهانگیر تبار با جمع آوری عده کثیری از جوانان جویای نام همچون نوری آقاجری، حسین و جواد محمدیان، یوسف و یعقوب گله داری، حمدان، حبیب و عظیم عساکره، حمیدشعبانی، حمیدرضا و غلامرضاقنواتی، خلیل آلبوشوکه، احمددرویش، کاظم و عبدالرضا رشیدی، ستارکمایی، رسول دانشپور و... در لیگ فوتبال شهرستان در رده جوانان به دو قهرمانی و در رده بزرگسالان به مقام سوم رسیدند.

شهیدنبهان را می‌توان یکی از اسطوره‌های اخلاق و معرفت در فوتبال بندرماهشهر نامید، زیرا وی به دلیل عشق و علاقه بیش از حد به فوتبال فرصت ازدواج پیدا نکرد و عمر اندک خود را صرف آموزش جوانان کرد و با ایجاد جو صمیمی و دوستانه همبستگی بی نظیری را در بین فوتبالیست‌ها ایجاد کرد. او بخشی از مبلغ کارگری خود را به بازیکنان کم بضاعت و خانواده هایشان اختصاص میداد و در کمک به دیگر بازیکنان کوتاهی نمی‌کرد. عساکره در مقطعی مغازه لوازم ورزشی راه اندازی کرد تا بتواند از جوانانی که از نظر مالی توانایی خرید کفش و البسه ورزشی نداشتند حمایت کند و آن‌ها را به سمت فوتبال بکشاند.

با آغاز جنگ تحمیلی شهید نبهان شاگردان ورزشکار خود را برای دفاع از خاک میهن به جبهه فراخواند و خود پیش قدم جبهه‌های حق علیه باطل می شود که بعد‌ها دو تن از شاگردانش به نام‌های خلیل آلبوشوکه و غلامرضا قنواتی به شهادت رسیدند

سرانجام شهید نبهان عساکره بعد از دو سال حضور در جبهه روز ۱۴ خرداد ۱۳۶۴ در عملیات بازپس‌گیری منطقه شرهانی از دست رژیم بعث در ۶۵ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر دهلران به فیض شهادت نائل آمد.

بعد از شهادت نبهان عساکره تیم پرسپولیس با هدایت عبدالحسین محمدیان و سرپرستی غلام دانشپور قهرمان بندرماهشهر شد و به مدت ۲۰ سال در سطح استان فعال بود، اما متاسفانه در دهه اخیر عدم ثبت پروانه فعالیت باشگاه  فوتبال پرسپولیس در اداره کل ورزش و جوانان خوزستان باعث شد تنها یادگار شهیدنبهان در فوتبال بندرماهشهر منحل شود.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.