مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار گفت: عملیات حفاظت و مرمت قلعه پرتغالی‌های روستای تیس از آثار تاریخی و ارزشمند این شهرستان با اعتبار ۱۵۰ میلیون تومان ب‌زودی آغاز می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، عدنان حسینی  مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار اظهارداشت: مهمترین اقدامات حفاظتی و مرمتی سالجاری در این بنای تاریخی حفاظت و استحکام بخشی دیوار ضلع شمالی و جنوبی قلعه با سنگ و ملات گچ کوره نیم کوب، اجرای بندکشی با رعایت اصول فنی با پودر‌های ویژه، مرمت سقف‌های هلالی، مرمت تکمیلی قسمت‌های فرو ریخته شاه‌نشین و ایزولاسیون با ملات کاه‌گل بر روی دیوار‌ها جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت است.

او با اشاره به اینکه این قلعه ثبت شده با شماره ۵۵۵ در فهرست آثار ملی ایران مشرف به دریای مکران در جوار روستای تیس در فاصله پنج کیلومتری شمال غربی چابهار و در محدوده منطقه آزاد واقع شده است، خاطرنشان کرد: بعد از اتمام مرمت این بنای تاریخی مطالعات و طرح مرمت و احیای آن شروع می‌شود.

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار بیان کرد: قلعه تاریخی پرتغالی‌ها مربوط به دوره صفوی و سبک‌های معماری به کار رفته در آن با بنا‌های این دوره شباهت دارد و بخش‌هایی از این قلعه در سال ۹۶ با همکاری این سازمان و اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان مرمت و بازسازی شده است.

او ادامه داد: قلعه پرتغالی‌ها در نزدیکی روستای تیس و بر فراز تپ‌های مشرف به خلیج نیلگون چابهار مکانی جذاب، دیدنی و مناسب برای لذت بردن مسافران داخلی و خارجی است.

حسینی اظهارداشت: قلعه پرتغالی‌ها با ابعاد ۲۶ در ۵۴ متر ساخته شده و به دلیل اهمیت فراوان در اردیبهشت ۱۳۴۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

او  تصریح کرد: این بنای تاریخی دارای چهار برج نیمه مدور است که کاملا دفاع از قلعه را ممکن ساخته و با ۱۵ متر ارتفاع علاوه بر دیده بانی در مواقع توفان به عنوان چراغ دریایی عمل می‌کرده و وظیفه هدایت کشتی‌ها را عهده دار بوده و در زمان قدیم این قلعه به تمام مناطق اطراف دریا و خشکی محدوده روستای تیس دید داشته است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.