قرارگرفتن اولین تب‌سنج در گوشی هوشمند

شرکت هواوی به تازگی گوشی جدیدی را رونمایی کرده که برای اولین بار قادر به اندازه‌گیری دمای بدن افراد است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، تلفن هوشمند جدید شرکت هواوی دارای یک سنسور درجه حرارت داخلی است که به کاربران این امکان را می‌دهد که غربالگری تب را بر روی خود و دیگران را انجام دهند. این گوشی با بهره گیری از دمای هوا می‌تواند موج شیوع بعدی ویروس کرونا را پیش بینی کند.

شرکت هواوی با پیش بینی دنیای پس از بیماری کووید ۱۹ سعی دارد تا ترکیب سنسور‌های دما IR را در تلفن‌های هوشمند به قرار دهد، این شرکت از مدل جدید گوشی هواوی Huawei Honor Play ۴ Pro با حسگر درجه حرارت IR رونمایی کرد.

اندازه‌گیری دما لمس یک دکمه

ویژگی جدید این گوشی هوشمند در ویدئویی که در سایت رسانه‌های اجتماعی چینی Weibo منتشر شد، افراد می‌توانند با باز کردن یک برنامه در گوشی تلفن همراه خود آن را بر روی پیشانی شخص قرار دهند و بر روی یک دکمه ضربه بزنند و دمای بدن فرد مورد نظر را اندازه بگیرند.

به گفته آرس تکنیکا (Ars Technica)، Huawei Honor Play ۴ Pro احتمالاً بیشترین گوشی تلفن همراه در سال جاری خواهد بود؛ سنسور درجه حرارت IR می‌تواند درجه حرارت بدن افراد را اندازه‌گیری کند و این سنسور در دوربین عقب تلفن تعبیه می‌شود.

باتوجه به نگرانی‌های واقعی درباره موج دوم شیوع ویروس کرونا به دلیل برداشتن قرنطینه خانگی و شروع مجدد همه مشاغل به کار در سراسر جهان این حسگر می‌تواند یکی از پرفروش‌ترین و مورد نیازترین دستگاه‌ها در سال ۲۰۲۰ باشد.

در حالی که بالا بودن دمای بدن روش تضمین شده‌ای برای تشخیص ویروس کرونا نیست، اما مطمئناً تب نشانه اولیه ویروس کروناست.

همانطور که Ars Technica بیان می‌کند، استفاده از دماسنج‌های غیر تماسی در چین یک بینش معمول بوده است و در سراسر جهان،  هوآوی ادعا می‌کند سنسور IR خود که به اندازه یک دوربین حرارتی دقیق نیست، می‌تواند  از منفی ۲۰ درجه سانتیگراد (منفی ۴ درجه فارنهایت) تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد (۲۱۲ درجه فارنهایت) دما را تشخیص دهد.

در حالی که دقیق‌ترین روش از طریق اندازه گیری دمای داخلی است، سنسور‌های IR ارزان هستند. در صورت تبدیل شدن آنها به هنجار، قیمت تلفن‌های هوشمند زیاد نمی‌شوند. در حال حاضر برای بسیاری از تلفن‌ها برای باز کردن چهره و جلوه‌های دوربین یکپارچه شده اند.

گوشی Huawei Honor Play ۴ Pro سیستم عامل اندروید را اجرا می‌کند و باوجود ممنوعیت صادرات به ایالات متحده آمریکا این گوشی تلفن همراه دارای برنامه‌ها و خدمات گوگل خواهد بود.

اندازه نمایشگر این گوشی ۶.۵۷ اینچ با وضوح ۲۴۸۰×۱۰۸۰ و پردازنده Kirin ۹۹۰ SoC، هشت گیگابایت رم، ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی و باتری ۴۲۰۰ میلی آمپر ساعتی است.

عینک‌های تشخیص تب

 تشخیص ویروس کووید ۱۹ با عینک‌های هوشمند

قبل از این دماسنج، در گوشی جدید هواوی، محققان چینی از تولید عینک‌های هوشمندی خبر داده بودند که با بررسی سریع شرایط افرادی که دمای بدن آنها بالاست، ابتلای اشخاص به تب را تشخیص می‌دهند. این عینک‌ها توسط شرکت روکیدو فعال در پارک فناوری هانگژو چین برای کنترل دمای بدن ساخته شده بود.

این عینک قادر است در عرض دو دقیقه دمای بدن صد‌ها نفر را که در محیط اطراف و در فاصله یک متری از عینک در حال حرکت هستند بررسی کند و در صورت بالا بودن دمای بدن اشخاص آنها را شناسایی و مشخص کند.

شرکت یادشده عینک‌های مذکور را در اختیار مقامات امنیتی محلی و پلیس شهر هانگژو قرار داده تا آنها با گشت زدن در شهر افرادی که تب دارند را به سرعت شناسایی کرده و به مراکز درمانی و بهداشتی منتقل کنند.

تب سنج

شناسایی کرونا از طریق یک سیستم جدید غربالگری

در اوایل شیوع ویروس کرونا، سیستم‌های جامع اطلاعات سلامت سنگاپور (IHIS) و شرکتی به نام «کرونی کر» (KroniKare) یک سیستم جدید غربالگری برای سنجش تب مسافران توسعه دادند که این سیستم مجهز به یک تلفن هوشمند و دوربین‌های حرارتی و لیزری است.

با استفاده از این سیستم قادر به اندازه گیری دمای بدن افراد شدند. این فناوری می‌تواند سرعت عبور مسافران در مراکز و مکان‌های مختلف را افزایش دهد و امکان انتقال ویروس را کاهش دهد.


بیشتر بخوانید:

تب‌سنج مادون قرمز توسط محققان داخلی تولید شد

دستیابی به تکنولوژی دستگاه تب سنج با هوش مصنوعی

ویروس کرونا؛ چگونه بدون تب سنج بفهمیم تب داریم؟

ویروس کرونا؛ روش صحیح اندازه گیری تب چگونه است؟

ساخت استند تشخیص تب دیجیتال لیزری به دست مهندسان ایرانی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار