گزارش AFC از درخشش علی دایی در جام ملت‌های ۱۹۹۶/ لحظات جادویی شهریار مقابل کره جنوبی

سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) با انتشار گزارشی به درخشش مهاجم سابق تیم ملی ایران مقابل کره جنوبی در مسابقات جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ پرداخت.

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا در گزارشی تحت عنوان "لحظات جادویی: علی دایی مقابل کره جنوبی" به بازخوانی بازی ایران مقابل کره جنوبی در جام ملت‌های ۱۹۹۶ و درخشش دایی در آن مسابقه پرداخته است.

لحظات جادویی؛ علی دایی مقابل کره جنوبی

در گزارش AFC آمده است: مسابقات خاصی در فوتبال وجود دارد که با وجود گذشت زمان، باعث شده در یاد و خاطر هواداران باقی بماند، بدون توجه به اینکه چند سال از آن مسابقه گذشته است.

این مسابقات به یادماندنی ممکن است به خاطر پیروزی در لحظات آخر، جبران عقب ماندگی و تبدیل شکست به پیروزی و یا مانند موضوع علی دایی ستاره تیم ملی فوتبال ایران به دلیل یک نمایش عالی در حافظه هواداران ثبت شده باشد.

سال ۱۹۹۶، دایی که در آن زمان ۲۷ سال سن داشت تا اواسط سال فقط ۷ گل از ۱۰۹ گل خود را برای کشورش به ثمر رسانده بود، اما در ۶ ماه بعد ۲۲ گل به ثمر رساند و در یکی از بازی‌ها یکی از برجسته‌ترین عملکرد‌های فردی تاریخ فوتبال آسیا را رقم زد.

سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا در ادامه با اشاره به تیم قدرتمند ایران در سال ۱۹۹۶ نوشت: تیم ملی ایران با تیمی قدرتمند وارد جام ملت‌های ۱۹۹۶ شد. تیمی متشکل از علی دایی که در دور مقدماتی ۱۲ گل به ثمر رسانده بود و استعداد‌های گران‌بهایی مانند کریم باقری و خداداد عزیزی و مهدی مهدوی کیا نیز در آن حضور داشتند.

لحظات جادویی؛ علی دایی مقابل کره جنوبی


ایران با وجود نمایشی متزلزل در شروع کار و شکست ۲ بر یک مقابل عراق با پیروزی‌های مقتدرانه برابر تایلند و عربستان سعودی به بازی‌ها برگشت که علی دایی در هر سه دیدار موفق به گلزنی شد.

در همین حال کره جنوبی که به دنبال فتح اولین جام خود پس از جام ملت‌های سال ۱۹۶۰ بود و دوران سختی را در گروه A سپری کرد.

کره جنوبی پس از تساوی یک بر یک مقابل امارات متحده عربی، با نتیجه ۴ بر ۲ مقابل اندونزی به پیروزی رسید. کره در آخرین دیدار مرحله گروهی خود با نتیجه ۲ بر صفر مغلوب کویت شد و فقط به عنوان یکی از ۲ تیم برتر رتبه سوم این رقابت‌ها به دور حذفی صعود کرد و حریف ایران شد.‌ AFC در ادامه این گزارش به رویارویی ایران و کره جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا پرداخته و نوشت از بین این ۲ تیم، ایران به وضوح تیمی آماده بود و حتی نزدیک بود در دقیقه ۱۰ توسط علی دایی از حریف آسیای شرقی خود پیش بیفتد.

در ادامه گزارش به نحوه بازی ۲ تیم و گل‌های رد و بدل شده در ۴۵ دقیقه اول اشاره شد که در پایان نیمه اول کره ای‌ها (با گل‌های کیم دو هون و شین تائه یونگ در برابر تک گل کریم باقری) برتری ۲ بر یک به رختکن رفتند.

وقتی تیم‌ها برای نیمه دوم وارد میدان شدند، ایران بلافاصله رو به جلو بازی کرد، با گذشت کمتر از سه دقیقه خداد عزیزی ضربه‌ای زد که روی خط دروازه مهار شد و ۲ دقیقه بعد باقری می‌توانست گل دوم خود را به ثمر برساند.

فشار‌های ایران به حدی بود که وقتی خداد عزیزی بازیکن سال ۱۹۹۶ آسیا در دقیقه ۵۲ روی پاس دقیق دایی گل تساوی را به ثمر رساند، هیچ کس تعجب نکرد.

در شرایطی که بازی ۲ بر۲ در جریان بود بازی دراماتیک و بسیار باکیفیت دنبال می‌شد، اما این علی دایی بود که با ۲۳ دقیقه جادویی، مسابقه را از دیداری سرگرم کننده به دیداری فراموش نشدنی تبدیل کرد.

لحظات جادویی؛ علی دایی مقابل کره جنوبی


گزارش‌ AFC با ذکر این نکته که در دقیقه ۶۶ نمایش علی دایی شروع شد، در ادامه چگونگی به ثمر رسیدن ۴ گل سرنوشت ساز توسط علی دایی در این مسابقه حساس و فراموش نشدنی را شرح داده و پس از آن نوشته است: ایران پس از یک نیمه عقب ماندگی در نهایت بسیار عالی با نتیجه ۶ بر ۲ پیروز مسابقه شد و یک پیروزی تاریخی و به یاد ماندنی را در بزرگترین میدان آسیا به دست آورد.

در بخش پایانی این گزارش به مصاف ایران با عربستان در نیمه نهایی اشاره شده که این دیدار در وقت قانونی و اضافه با نتیجه تساوی بدون گل خاتمه یافت و عربستان در ضربات پنالتی ایران را شکست داد که علی دایی یکی از پنالتی‌ها را هدر داد.

لحظات جادویی؛ علی دایی مقابل کره جنوبی

در پایان این گزارش آمده است، مسابقات ایران وقتی به پایان رسید که آن‌ها در مرحله نیمه نهایی در ضربات پنالتی مغلوب عربستان سعودی شدند و دایی یک ضربه را از دست داد. با وجود این پایان تلخ، عملکرد علی دایی یکی از تاریخی‌ترین عملکرد‌های فوتبال آسیا بود.

دایی تنها بازیکنی نیست که توانسته در جام ملت‌های آسیا در یک بازی ۴ گل به ثمر برساند، (کسانی مانند بهتاش فریبا، اسماعیل عبداللطیف و حمزه الدردور و دیگران قبلا چنین کاری کرده اند) اما سطح مسابقات و حریف و کیفیت گل‌هایی که او به ثمر رسانده او را از دیگران متمایز می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار