فاز نخست اولین شهرک مواد موثره دارویی در خاورمیانه افتتاح شد

نخستین مرحله از اولین شهرک مواد موثره دارویی در غرب آسیا با حضور وزیر بهداشت به صورت مجازی در استان مرکزی به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نخستین مرحله از اولین شهرک مواد موثره دارویی در غرب آسیا با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت مجازی در استان مرکزی به بهره برداری رسید.

این شهرک به عنوان نخستین مجموعه یکپارچه تولید مواد موثره دارویی در غرب آسیا در ۱۳ هکتار با طراحی ویژه و ایجاد انبار کالا و گمرک مرکزی، پساب و فاضلاب مرکزی، آزمایشگاه مرکزی و ایجاد شتاب‌دهنده‌های صادراتی، به عنوان یکی از مهمترین تولیدکنندگان مواد موثره دارویی در غرب آسیا آغاز به کار خواهد کرد.

مرحله نخست این شهرک شامل خط کامل تولید استامینوفن با سرمایه‌گذاری پنج میلیون دلاری بخش خصوصی در قالب شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران است که فروش سالیانه آن حدود ۱۰۰ میلیارد تومان (ریالی) و ۱۰ میلیون دلار از محل صادرات برآورد می‌شود.

این شرکت در سال ۱۳۷۴ با سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان مرکزی و در ۳۰ کیلومتری شهر اراک در شهرک صنعتی شهید بابایی، با تولید پلی اتیلن گلیکول شروع به فعالیت کرد و در چهار واحد اتوکسیلات، مونو پروپیلن گلیکول، مونو اتیلن گلیکول و واحد ماده موثره دارویی، بیش از ۵۰ نوع محصول در رده شیمیایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی با اشتغال بیش از ۱۵۰ نفر تولید می‌کند.

واحد ماده موثره دارویی این شرکت در سال ۱۳۸۶ با هدف تولید "مترونیدازول" و "مترونیدازول بنزوات" در مساحت ۱۱۰۰ متر مربع و پس از اخذ مجوز‌های لازم تاسیس شد که نیاز سالانه کشور به ۱۵۰ تن ماده موثره مترونیدازول را برطرف می‌کند. با افزایش ظرفیت در این واحد، توان تولید سالانه مترونیدازول به ۳۰۰ تن خواهد رسید.

بعد از انجام مطالعات در بازار و با توجه به نیاز‌های کشور در سال ۹۷ و پس از مطالعات R&D، عملیات اجرایی جهت ساخت فضای مناسب شامل سالن شیمیایی و کلین روم و نیز ساخت ماشین آلات مخصوص جهت تولید ماده موثره استامینوفن از پایه نفت، مطابق با آخرین استاندارد‌ها در مدت یکسال به پایان رسیده است و مورد آزمایش قرار گرفت. این محصول در فاز چهارم از بنزن تولید خواهد شد که سالانه حدود ۸ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور در بر خواهد داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار