از خطر تهدید جان شهروندان جهرمی به وسیله کرونا تا جولان سگ های ولگرد

در حالی که کرونا این روزها در جهرم به خوبی می تازد و جان مردم را با خطر مواجه کرده است، شمار سگ های ولگرد در سطح این شهر نیز به عنوان تهدید دیگر فزونی یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مزاحمت های سگ های ولگرد در سطح شهر جهرم برای مردم این شهر به داستان دنباله داری تبدیل شده و قرار نیست به این سادگی ها نسخه و راه حلی برای آن اتخاذ شود.

این معضل چند سالی می شود که به شکل گسترده تر، گریبان گیر مردم شده و این مطالبه آنان نیز تا کنون با اقدام عملی ویژه ای از سوی مسئولان همراه نبوده است، اگرچه در سال های اخیر اندک اقدامی برای برطرف شدن این معضل اندیشیده شد اما دیری نپایید که این اقدام نیز کار به جایی نبرد و نسخه آن پیچیده شد.

درخواست های مردمی در این زمینه با مراجعه به ارگان های مرتبط و متولی تا کنون نتیجه ای در بر نداشته و جولان سگ های ولگرد هر روز بیشتر از دیروز می شود به نحوی که مردم در گوشه گوشه شهر شاهد تعداد بسیار سگ ها بوده و نه تنها جان آنها را تهدید می کند بلکه به ظاهر شهر نیز تصویری نازیبا بخشیده است.

این وضعیت نامطلوب به گونه ای است که جولان این سگ ها در سطح شهر علاوه بر زدودن آرامش شهروندان، امکان شیوع بیماری های مختلف را هم به وجود می آورد که این وضعیت در شرایطی که ویروس کرونا جامعه را به خود مشغول کرده و تهدیدی برای جان انسان ها شده بسیار خطرناک و غیر قابل تحمل است.

علی شکرانه شهروند جهرمی با درخواست از مسئولان شهر برای رسیدگی به وضعیت سگ ‌های ولگرد گفت: مسئولان یک‌بار خودشان را به جای ما شهروندان بگذارند، ببینند می‌توانند هنگامی که یک گله سگ پشت در منزلشان هست، رفت ‌و ‌آمد کنند.

او،با اشاره به اینکه ما و‌ به ویژه زنان و کودکان در کوچه ‌و خیابان ‌های شهر  امنیت روانی نداریم، بیان کرد: چندسال پیش شهرداری پیمانکار  برای رسیدگی به وضعیت سگ ‌ها گرفت، اما مدافعان حقوق حیوانات اعتراض کردند.

این شهروند با بیان اینکه سگ ‌های ولگرد با حالتی خشن در کوچه ‌های شهر جولان می ‌دهند، به طوری که وسط ظهر هم با گله‌ سگ‌ها مواجه می‌شویم، تصریح کرد: ما نمی‌گوییم سگ ها را بکشند و موافق این موضوع هم نیستیم چون آنها هم موجودات زنده هستند و مانند انسان‌ها حق حیات دارند اما شهرداری یا سایر متولیان و مدیران شهری، پیمانکاری برای زنده‌گیری سگ ‌ها در نظر بگیرد یا همین گروه‌ های حمایت از حیوانات یا کسانی که سگ را برای نگهبانی پرورش می ‌دهند  و خرید و فروش می‌کنند، هر شب تعدادی از این سگ ‌ها را بگیرند و در جایی خارج از شهر آن ها را نگه دارند.

حمید شاکری عضو شورای شهر جهرم  با اشاره به اقدامات انجام شده در برخورد با سگ های ولگرد، ادامه داد: در زمینه برخورد با سگ های ولگرد پیش از این نیز تمهیداتی اندیشیده شده بود که نتیجه ای در بر نداشته است.

او، با تاکید بر اینکه  شورای شهر و شهرداری جهرم در زمینه زنده گیری سگ ها اقدام و این مصوبه به مرحله مناقصه انتخاب پیمانکار رفته بود، افزود: شهرداری چند بار اقدام به آگهی مناقصه کرده بود که استقبالی از آن نشد.

شاکری اضافه کرد: پس از آن نیز آگهی انتخاب پیمانکار زنده گیری سگ های ولگرد با آگهی انتخاب پیمانکار خدمات شهری تجمیع شد تا هر کس برنده آن شود ملزم به انجام برخورد با سگ ها نیز بشود.

عضو شورای اسلامی شهر جهرم با اشاره به اینکه آگهی دور نخست به حد نصاب نرسید و برای دور دوم نیز آگهی شد، اظهار کرد: برای زنده گیری هر سگ حدود ۱۵۰ هزار تومان و تعداد سگ ها نیز یک هزار قلاده در نظر گرفته شد.

او، تاکید کرد: پیش از این نیز یک پیمانکار برنده مناقصه شد اما به سبب آنکه مکان نگهداری سگ ها در حاشیه و خارج محدوده شهر بود به مشکل برخورد و قراردادش را فسخ کرد.

بارها در رسانه ها دیده و شنیده ایم که سگ های ولگرد در همین استان فارس به کودکان حمله ور شده و آنها را از پا در آورده اند، یا همین اواخر کودکی در حاشیه شهر شیراز به دلیل حمله سگ ها جان خود را از دست داد.

این موارد و ده ها مورد دیگر از حمله ور شدن این حیوانات وحشی به مردم ظاهرا هنوز برای مسئولان درس عبرت نشده که بخواهند چاره ای برای آن بیندیشند تا مردم در آرامش خاطر در کوچه و خیابان ها تردد داشته باشند.

سگ ‌ها معضلی برای شهر جهرم و ساکنان این شهر شده‌ اند و بارها در رسانه‌ ها به این موضوع پرداخته شده اما احساس می‌ شود مسئولان نگران سلامت شهروندان نیستند؛ آنها باید بدانند پیش از اینکه شهروندان بخواهند آسیبی به این حیوانات بزنند یا سگ‌ها باعث حادثه ناگواری برای شهروندان شوند لازم است چاره ای اندیشیده شود.

منبع: شبستان

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار