کنترل تب برفکی خراسان شمالی

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: تب برفکی در واحد‌های دامداری خراسان شمالی در کنترل است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، محمدمهدی احمدی گفت: بیماری تب برفکی، یک بیماری فوق اندمیک است و با تلاش‌های فراوان به اندمیک تبدیل شده و در سال‌های مختلف در استان مشاهده شده است.

احمدی با تاکید بر اینکه شیوع تب برفکی، بیش از حدمعمول و نامتعارف در استان گزارش نشده است، افزود: در خراسان شمالی، هزار و ۳۰۰ واحد اپیدمیولوژیک به عنوان واحد‌های اجرای برنامه مبارزه با بیماری‌های دامی و طیور شناسایی شده است که تب برفکی، تنها در کمتر از پنج درصد آن، مشاهده و گزارش شده و البته تلفات هم بسیار ناچیز بوده است.

او افزود: تب برفکی، بیماری بسیار عفونی و به شدت واگیر دام است که پیشگیری از آن به لحاظ شدت خسارات اقتصادی، دارای اهمیت است.


بیشتر بخوانید:

ایمن سازی بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ دام سنگین در خصوص تب برفکی

راهکار‌های مقابله با شیوع بیماری تب برفکی


مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: در مناطق آلوده برای واکسیناسیون دام علیه تب برفکی اقدام شده و جمعیت دامی هدف نیز تحت پوشش قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه سال گذشته مایه کوبی دام سبک علیه بیماری تب برفکی انجام شده، گفت: رعایت نکردن مسائل کنترلی، به وسیله دامداران، سبب مضاعف شدن زحمات دامپزشکی شده و به ناچار دام‌ها در برخی از مناطق، دوباره مایه کوبی شدند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی عنوان کرد: بر اساس پروتکل‌های بهداشتی، مایه کوبی علیه بیماری تب برفکی، در دام سبک با فاصله زمانی کمتر از یک سال انجام نمی‌شود، اما به ناچار در برخی از مناطق استان امسال دوباره در دستور کار قرار گرفته است.

احمدی با انتقاد از جابه جایی دام بدون مجوز‌های دامپزشکی گفت: این جابه جایی ها، عامل اصلی در انتقال و شیوع بیماری در واحد‌های دامداری است، در این میان، دلال‌ها هم که در عرصه حضور دارند، تنها به فکر سود هستند و دام‌های بیمار را با قیمت ارزان‌تر خریده و به دامدار می‌فروشند و دامدار هم بدون رعایت شرایط قرنطینه، دام را وارد گله می‌کند.

او اظهار کرد: علت اصلی ابتلای دام به بیماری تب برفکی و یا شیوع آن، زیاد بودن تردد دام و جابه جایی آن است، عده‌ای از دامداران و یا واسطه ها، با خریدن دام‌های بیمار و رعایت نکردن شرایط قرنطینه، سبب شیوع بیماری می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: پارسال ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار راس دام سبک استان، به صورت رایگان علیه بیماری تب برفکی واکسینه شد و امسال هم مایه کوبی دام سنگین علیه این بیماری در حال انجام است.

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.