افزایش ۱۵ برابری ظرفیت تولید ماسک در یک شرکت دانش بنیان

یک شرکت دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به افزایش ظرفیت تولید خود از ۲ تا ۳۰ هزار عدد ماسک در روز شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،کروناویروس جدید از اواخر دی ماه سال گذشته از کشور چین آغاز شد و در چشم به هم زدنی همه جهان را فراگرفت. این ویروس ناشناخته میلیون‌ها نفر را در سراسر دنیا مبتلا کرده و هزاران تن را هم به کام مرگ برد.

دانشمندان بسیاری در اقصی نقاط جهان، تلاش کردند تا راه درمانی برای آن یافته و این پاندمی را مهار کنند اما تاکنون موفق نشده‌اند، از این رو سازمان جهانی بهداشت تنها راه کنترل این اپیدمی  تا کشف واکسن آن را پیشگیری عنوان کرد. در همین رابطه استفاده از ماسک پس از شست‌وشوی مرتب دست‌ها همواره از جمله توصیه‌های اکید این سازمان بوده است. WHO در آخرین پیشنهادات خود در این خصوص اشاره کرده است که استفاده از ماسک در مکان‌های پرتردد ضروری است.


بیشتر بخوانید


ماسک

با توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت نیاز به اقلام بهداشتی از جمله ماسک، بیش از پیش رخ نشان داد. ماسک‌ها انواع خود را دارند؛ ماسک‌های سه لایه جراحی، ماسک‌های سی تایپ سوپاپ دار و بدون سوپاپ و نوع دیگری از ماسک که به ماسک فلت یا اردکی معروف است. با افزایش مبتلایان به کووید ۱۹ و به دنبال آن افزایش نیاز مردم به این محصول، برخی از شرکت‌های دانش بنیان با تغییر کاربری اقدام به تولید ماسک کردند.

افزایش تقاضا باعث افزایش تولید شده است

در این میان یک شرکت دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی توانسته با افزایش ظرفیت تولید ضمن کارآفرینی، نقش قابل توجهی در تامین بخشی از این نیاز جامعه داشته باشد. ظرفیت تولید ماسک در این شرکت قبل از شیوع کرونا ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ عدد ماسک در روز بود که ارتباط مستقیمی با میزان فروش داشت که پس از شیوع ویروس در کشور، به دلیل افزایش تقاضا و راه اندازی چند خط تولید دیگر پتانسیل تولید این محصول تا ۳۰ هزار عدد ماسک در روز رسیده و قرار است این میزان  تا ۵۰ هزار عدد افزایش یابد. ۹۵ درصد ماسک‌های تولید شده در این شرکت در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

ماسک

طبق اظهارات مدیرعامل این شرکت دانش بنیان، مواد اولیه برای تولید ۲۰۰ هزار ماسک از سوی این شرکت به سایر شرکت‌ها و حتی دانشگاه شهید بهشتی ارسال می‌شود که ۵۰ هزار عدد را شرکت مزبور خود تولید می‌کند و باقی آن در میان شرکت‌های دیگر توزیع می‌شود.

امکان صادرات ۲۰ درصد از ظرفیت تولیدی به کشور‌های دیگر

این شرکت تنها در حوزه تولید ماسک توانسته تا ۳۰ نفر اشتغال‌زایی داشته باشد؛ پیش از شیوع ویروس کرونا ماسک‌های تولیدی این شرکت به کشور‌های مختلف جهان صادر می‌شد، اما با توجه به شرایط فعلی و نیاز کشور، ستاد ملی کرونا مجوز صادرات این محصول را تا اطلاع ثانوی لغو کرده است، این در حالی است که به دلیل ظرفیت بالای تولید ماسک در کشور و به دنبال آن تامین نیاز مردم، امکان صادرات ۲۰ درصد از ظرفیت تولیدی به کشور‌های دیگر، می‌تواند فرصت خوبی برای شرکت‌های دانش بنیان به منظور ثبیت جایگاه خود در میان کشور‌های اروپایی باشد؛ فرصتی که تا حالا اتفاق نیفتاده است.

ماسک‌های تولیدی این شرکت از لحاظ کیفیت با نمونه‌های خارجی آن برابری می‌کند و با توجه به اینکه در حال حاضر بازار جهانی از ماسک‌های بی کیفیت اشباع شده است بیش از پیش اهمیت تولید ماسک استاندارد نمایان می‌شود.

ماسک

گفتنی است ماسک‌های N95 قابل شست‌وشو نیستند مگر تحت شرایط خاصی که آن هم مراحل خود را دارد. در مورد سایر ماسک‌ها هم این امر صدق می‌کند، چرا که پس از هر بار شست‌وشو ماسک‌ها بخشی از کارآیی خود را از دست می‌دهند.

نکته حائز اهمیت دیگر این است که وظیفه سوپاپ، فیلتر هوا نیست بلکه صرفا در سهولت عمل دم و بازدم و تخلیه هوای درون ماسک نقش دارد؛ بنابراین توصیه می‌شود افراد مبتلا و یا مشکوک به ویروس کرونا از ماسک‌های سوپاپ دار استفاده نکنند چرا که این ماسک‌ها قابلیت پخش ویروس در محیط را دارند.

 ماسک‌ها چند بخش مهم دارند که اصلی‌ترین آن بخش فیلتر است بنابراین باید از پارچه‌های با کیفیت بالا استفاده شود. در ایران خوشبختانه مواد اولیه با کیفیت وجود دارد، اما در خوشبینانه‌ترین حالت تنها قادرند ۴۰ درصد از ذرات هوا را جذب کنند. شرکت مزبور در تولید ماسک‌های با ۳۰ الی ۴۹ درصد کارآیی از نانو الیاف استفاده می‌کند که ظرفیت جذب ذرات را تا ۹۰ الی ۹۵ درصد افزایش می‌دهد که به ماسک‌های N95 معروفند.

ماسک

تنها راه اطمینان از کارآیی ماسک‌ها تست آن‌ها با دستگاه فیلتر است؛ راه‌هایی که در فضای مجازی و به صورت تبلیغاتی پیشنهاد می‌شود هیچکدام قابل اعتماد نیستند.

یک پارامتر دیگر به نام افت فشار در مورد ماسک‌ها حائز اهمیت است اینکه چقدر راحت می‌توانیم با استفاده از آن تنفس کنیم. بعضی از ماسک‌ها فیلتر‌های بسیار خوبی برای ذرات هستند، اما نفس کشیدن با آن‌ها بسیار سخت است. یکی از مزایای نانو الیاف این است که با وجود افزایش کارآیی ماسک تاثیر سوئی در افت فشار ندارد.


بیشتر بخوانید


با توجه به آنچه تاکنون در خصوص فعالیت شرکت‌های دانش بنیان تحت حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی گفته شد، می‌توان به جرات گفت این صندوق با حمایت استارت‌آپ‌ها و  شرکت‌های دانش بنیان علاوه بر کارآفرینی و تامین نیاز کشور در شرایط فعلی نقش مهمی در تحقق شعار جهش تولید در این زمینه داشته است. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار