ایران جزو اولین کشورهای تولید کننده دستگاه تصفیه هوای کمیاب

یک شرکت دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی موفق به تولید دستگاه تصفیه هوا شد که قابلیت رقابت با نمونه آمریکایی خود را دارد.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شیوع ویروس کرونا علیرغم مشکلاتی که با خود به ارمغان آورد از سوی دیگر باعث بروز فرصت‌های جدیدی شد. این ویروس به‌ویژه فرصتی برای شکوفایی و رشد شرکت‌های دانش بنیان در اقصی نقاط جهان شده است. در کشور ما نیز برخی از شرکت‌های دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی رشد قابل توجه و نقش موثری در زمینه کارآفرینی داشته‌اند.

در دوران شیوع کرونا تامین تجهیزات پزشکی و اقلام بهداشتی از نیاز‌های مبرم کشور بود. بسیاری از این تجهیزات پیش از شیوع کرونا در کشور، وارد می‌شدند و ناگفته نماند که به دلیل تحریم‌ها مانع بسیار بزرگی در بحث واردات وجود داشت، اما زمانی که آمار مبتلایان به ویروس کرونا و تعداد فوتی‌های ناشی از آن افزایش یافت، جوانان غیور کشورمان، آستین همت بالا زده و دست به کار تولید تجهیزاتی شدند که به دلیل تحریم‌های ظالمانه امکان وارد کردن آن‌ها نبود و کمبود آن‌ها جان هموطنانمان را تهدید می‌کرد و حالا با تلاش محققان داخلی برخی از مهم‌ترین تجهیزات در راستای مقابله با ویروس کرونا بومی سازی شده و به تولید انبوه رسیده است.


بیشتر بخوانید: بومی سازی دستگاه‌ اکسیژن ساز به دست جوانان ایرانی


یکی از این تجهیزات دستگاه تصفیه و ضدعفونی کننده هواست که توسط یک شرکت دانش بنیان با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی توانسته با افزایش چند برابری تولید خود، رشد قابل توجهی داشته باشد. فعالیت اصلی این مجموعه در زمینه پلاسمای سرد است که کار خود را در گام اول با تولید دستگاه‌های تصفیه و ضدعفونی کننده هوا آغاز کرده است. این دستگاه‌ها به دو نوع اصلی غیرفعال و قعال تقسیم می‌شوند که محصولات این شرکت ترکیبی از هر دو نوع اصلی است.

شیوه کار این دستگاه‌ها به گونه‌ای است که در ابتدا با جذب ذرات جامد معلق در هوا و همچنین با استفاده از فیلتر‌ها در سه مرحله فیلتراسیون و در گام اصلی با حذف و از بین بردن انواع ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و هرگونه میکروارگانیزم معلق در هوا، کار تصفیه را انجام می‌دهند.

تصفیه هوا

وظیفه اصلی این دستگاه این است که با قرار دادن آن در منزل و یا مکان‌های پرتردد مانند ایستگاه‌های مترو، فروشگاه‌ها، لابی‌ها، داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها در مدت زمان تعریف شده در دستورالعمل‌هایش، فضا را از هر نوع آلودگی پاک و ضدعفونی می‌کند.

برای این دستگاه ۳۵ متر مربع فضای مسقف در نظر گرفته شده که با ارتفاع ۳ متر می‌توان ۱۰۵ متر مکعب فضا را توسط آن ضدعفونی و ایزوله کرد که با توجه به حوزه فعالیتی‌اش، در این فضا بالاترین بازدهی و راندمان را دارد. این دستگاه در ابتدا در آمریکا و کره جنوبی تولید می‌شد.

از نظر عملکرد دستگاه تصفیه هوای داخلی تفاوتی با نمونه خارجی آن ندارد و تنها تفاوت آن در بومی سازی عملکرد دستگاه با توجه به شرایط کشوراست. تجهیزات به کار رفته در این دستگاه هیچ وابستگی خارجی نداشته و همگی بومی سازی شده‌اند، بنابراین تهیه آن‌ها کار دشواری نیست.

تصفیه هوا

پلاسمای سرد به مدت سه سال است که تجاری سازی شده و یک فناوری جدید محسوب می‌شود؛ پایه گذاران اصلی این دستگاه آمریکا، سوئیس و کره جنوبی هستند و کشور ما جزو ۱۰ کشور دارنده این فناوری است.

این شرکت توانسته است روزانه ۵ تا ۱۰ دستگاه تولید کند که در مجموع چیزی حدود ۵۰ دستگاه در هفته می‌شود. تیم استخدام شده در این شرکت جوان، پرانرژی و پرانگیزه هستند و بسیاری از آن‌ها تجربه انجام چنین کاری را نداشته و برای خدمت رسانی به بیماران در روز‌های کرونایی وارد کار شدند.

مهارت، یک امر و دانش امر دیگری است؛ شاید بسیاری از افراد دانش کار نداشته باشند، اما مهارت زیادی در کار دارند و این امر سبب پیشرفت می‌شود. این افراد گره‌های فنی بسیاری را باز می‌کنند. در واقع این مجموعه با به کار گرفتن افرادی که از مهارت کافی برخوردارند، اما امکان تحصیل برایشان وجود نداشته، کارآفرینی می‌کند.

۸۰ درصد قطعات این محصول کاملا ایرانی هستند و طبق استاندارد‌های تعیین شده هر محصولی که بیش از ۵۰ درصد قطعات آن ساخت داخل باشد، بومی محسوب می‌شود.

تصفیه هوا

محصولات با کیفیت این شرکت که قابلیت رقابت با نمونه‌های خارجی خود را دارند، حاصل همت بالای دست اندرکاران این مجموعه است که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و حمایت‌های معنوی بسیار از سوی سازمان پژوهش‌های‌علمی و صنعتی ایران و ستاد ویژه توسعه فناوری نانو به تولید چند برابری رسیده‌اند.

البته گاهی در بازار، دلال‌ها دستگاه‌هایی مشابه به فروش می‌رسانند که کاملا آمریکایی بوده و یا ساخت کشور‌های دیگر است، این در حالی است که شرکت مزبور روزانه ۵ عدد از این دستگاه‌ها را تولید می‌کند.

این دستگاه در زمان شیوع کرونا از ۸ هزار دلار به ۲۳ هزار دلار رسید و نکته جالب اینکه این دستگاه را نمی‌توان به صورت عادی وارد کرد و برای خرید آن حتما باید یک واسطه یا رابطی باشد.


بیشتر بخوانید: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در مسیر صادرات کیت‌ استخراج


به گفته یکی از محققان، این شرکت تنها با مطالعه یک نمونه آمریکایی از این دستگاه، کار ساخت و تولید را آغاز کرد. بومی سازی این محصول بهای آن را تا اندازه چشمگیری کاهش داده است و در حال حاضر با تعداد بالا به چهل کشور جهان صادر می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۱:۲۸ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
بجا دستگاه تصفيه هواي كم ياب يك كولر واسه ماشين بسعزيد
Iran (Islamic Republic of)
کامران وکیل
۱۱:۱۹ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
یک محفظه پلاستیکی.یک موتور برقی ساده، یک فیلتر کاغذی.
دانش چندان برتری نیست.
چینی ها سالهاست مدلهای قابل اتصال به اینترنت و کنترل آنلاین و مجهز به سنسور تشخیص آلودگی هوا ساخته اند.
این دانش بنیانها احتمالا همان واردکننده ها هستند که به انگیزه صفر کردن مالیات و ندادن تعرفه گمرکی کالا نام دانش بنیان را یدک میکشند. دریغ از یک سر سوزن دانش بنیانی!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
قیمت؟ کدوم شرکت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
از کجا بخریم؟
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۹:۰۶ ۱۲ خرداد ۱۳۹۹
فکنم // اولین بار توسط زکریای راضی اختراع شد
آخرین اخبار