حفر چاه‌های جدید، نوید تامین آب آشامیدنی برای مناطق شمال غرب شیراز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، تداوم خشکسالی‌های چند سال گذشته به کمبود آب و نشست سفره‌های زیر زمینی در برخی از مناطق شیراز دامن زده و لزوم تامین آب مورد نیاز شهروندان به ویژه در مناطق شمال غرب را ضروری کرده است، که این موضوع امسال با حفر چاه های جدید در اولویت اجرا قرار دارد.

شیوع ویروس کرونا و تأکید بر رعایت بهداشت عمومی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری افزایش چشمگیر مصرف آب را به دنبال داشته است ، کلان شهر شیراز برای گذر از فصول گرم به تامین آب  آشامیدنی بهداشتی و سالم به صورتی پایدار و مستمر نیاز دارد که با حفر چاه های جدید در این زمینه اقدام شده است.

مجید نوروزی کارشناس مسئول نقشه‌کشی و نقشه‌برداری شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: امسال در زمان شیوع ویروس کرونا ، و همزمان با اوج مصرف آب در فصل گرم سال و ورود کولرهای آبی برای تامین آب مصرفی شهروندان و گذر از فصول گرم میزان زیادی از آب نیاز است.

او، اشاره به اینکه شرکت آب و فاضلاب شیراز با مد نظر قراردادن این موضوع که آب مورد نیاز شهروندان  با کمترین چالش تامین شود، بیان کرد: با در نظر گرفتن الحاق روستاهای اقماری جدید به شیراز ، برای گذر از فصول گرم و برون‌ رفت از تنش آبی امسال  اقداماتی انجام شد که از جمله این اقدامات می‌توان به ساخت خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درود زن و نیز حفاری چاه‌های جدید اشاره کرد.

نوروزی با اشاره به حفاری چاه محمدیه به عمق ۳۱۰ متر و با توجه به آبرسانی بهتر به شهروندان منطقه شهرک والفجر، کوی چمران و شهرک‌های جنوب کمربندی شیراز تصریح کرد: عملیات حفاری چاه محمدیه سیمان واقع در یال جنوبی کوه دراک در بافت آهکی جانمایی شده در اسفندماه پارسال شروع و  لوله‌گذاری شد که در پایان فروردین به پایان رسید و عملیات آزمایش پمپاژ  نیز شروع شده است.

کارشناس مسئول نقشه‌کشی و نقشه‌برداری شرکت آب و فاضلاب شیراز  ادامه داد: با توجه به فاصله نزدیک این چاه به خطوط انتقال آب و برق هزینه لوله‌گذاری و برق‌کشی انجام شده که واحد بهره‌برداری در حال تجهیز و راه‌اندازی این چاه برای تامین آب تابستانی است.

او، با تاکید بر حفر چاه در محوطه دانشکده علوم قرانی  شیراز، افزود: با توجه به کم‌آبی در خیابان‌های مطهری و ستارخان در سال های گذشته پس از مذاکره با مدیریت دانشکده علوم قرآنی و عقد تفاهم‌ نامه،زمینی در این دانشکده در اختیار شرکت قرار گرفت که اقدام به اخذ مجوز حفر چاه و شروع عملیات حفاری شد.

نوروزی اضافه کرد: چاه دانشکده علوم قرآنی شیراز  در بافت و سفره آبرفتی حفر شده که به دلیل آبرفتی بودن سفره باید سفره آب‌های سطحی آلوده و آب‌های عمیق جدا شود تا از نفوذ آلودگی به سفره‌های زیرین و آبآشامیدنی جلوگیری شود.

کارشناس مسئول نقشه‌کشی و نقشه‌برداری شرکت آب و فاضلاب شیراز اظهار کرد: به همین دلیل این چاه تا عمق ۹۶ متری سطح زمین با مته ۲۸ اینچ حفاری و سپس با لوله‌های کور و بدون درز ۲۰ اینچ لوله‌گذاری و بین لایه زمین و جدار لوله حدود ۱۸ مترمکعب بتن تزریق شد که انجام این عملیات، به جلوگیری از نفوذ هرگونه آب آلوده به درون چاه می انجامد.

او، گفت: از اوایل خرداد ماه ادامه حفاری این چاه شروع‌ شد و عمق نهایی این چاه بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ متر پیش‌بینی‌ شده است که در آینده نزدیک عملیات حفاری و لوله‌گذاری به پایان می رسد.

نوروزی بیان کرد: عملیات حفاری چاه ۳۱۶ جدید نیز در باغ رشیدی واقع در چهارراه عفیف‌آباد نیز برای کمک به تامین آب در خیابان‌های قصردشت و عفیف‌آباد در اواخر اردیبهشت شروع‌ شده است.

کارشناس مسئول نقشه‌کشی و نقشه‌برداری شرکت آب و فاضلاب شیراز  با اشاره به ‌پیش بینی عمق نهایی این چاه بین ۲۵۰ تا ۲۸۰ متر  تصریح کرد: عملیات لوله‌گذاری و تزریق بتن این چاه انجام شده که با توجه به بافت منطقه و سفره آبرفتی این چاه نیز، باید عملیات تزریق بتن و کور کردن لایه سطح انجام گردد تا مانع آلوده شدن چاه شویم که تا پایان خرداد ماه امسال عملیات حفاری و لوله‌گذاری به پایان می رسد و در مدار بهره‌برداری قرار می گیرد.

او، ادامه داد: چاه ۱۱۲ پلاستیک‌سازی نیز واقع در یال جنوبی کوه کفترک جنب تونل سعدی در بافت آهکی به جای چاه خشک و از مدار خارج‌ شده قدیمی پیش‌بینی‌ می شود که عملیات حفاری این چاه از اردیبهشت امسال شروع شود که هم اکنون در عمق ۱۱۰ متری  بافت آهک مشغول حفاری هستند.

نوروزی عمق پیش بینی شده برای این چاه را ۳۵۰ متر اعلام کرد و افزود: با توجه به منطقه وسیع تحت پوشش این چاه از بلوار سرداران، بلوار نصر و منطقه ریاستی و نزدیکی خط انتقال بخش اعظمی از مشکلات آب‌رسانی به این مناطق مرتفع و پیش‌بینی می‌شود چاه مذکور تا پایان خرداد ماه امسال به بهره‌برداری برسد.

بحران آب و تنش آبی در فصول گرم سال موضوعی است که هر سال با رسیدن فصل تابستان کلان شهر شیراز نیز در تیر رس مشکلات ناشی از تنش آبی است که این موضوع در سال‌های اخیر ج بیشتر شده است.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار