مسئول اداره آبخیزداری سمنان:

۳ میلیارد ریال عملیات آبخیزداری در سمنان انجام شده است

امیر بیدختی گفت: از سال ۹۷ تاکنون حدود سه میلیارد ریال عملیات آبخیزداری در شهرستان سمنان به انجام رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، امیر بیدختی مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان با بیان اینکه از سال ۹۷ تاکنون حدود سه میلیارد ریال عملیات آبخیزداری در این شهرستان به انجام رسیده است، گفت: پروژه‌های آبخیزداری در حوزه‌های آبخیز زردتل، آبخوری، جام، دوزهیر شهرستان سمنان اجراشده است.

او با بیان اینکه اجرای پروژه‌های آبخیزداری به‌ویژه طی سال ۹۷ و ۹۸ در منطقه چاشت خوران اثر مشهودی در کنترل سیلاب‌های ابتدای سال ۹۸ و ۹۹ داشته است، افزود: در صورت نبودن عملیات آبخیزداری کلاته‌ها و دامداران این مناطق دچار خسارات جدی می‌شدند.

مسئول اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمنان بابیان اینکه احداث بند‌های سنگ ملات و اجرای پروژه‌های بیولوژیک مانع بروز بحران سیلاب شد، ابراز داشت: در اکثر مناطق، بند‌های منابع طبیعی سرریز و آب‌های جاری در مسیر‌ها جاری و نفوذپذیری آب به حداکثر خود رسید که سبب تقویت قنوات و چشمه‌های مراتع منطقه شده است.

بیدختی بابیان اینکه بارش‌های ابتدای سال در شهرستان و جاری شدن آب سطحی و تشکیل سیل در برخی از مناطق خسارتی را به دنبال داشت، تصریح کرد: در حوزه‌هایی که طرح‌های مهار سیل و رسوب و افزایش نفوذپذیری آب‌ها در قالب‌بند‌های خاکی و سنگی ملاتی به اجرا درآمد این پروژه‌ها سبب شد که روستا‌ها و آبادی‌های آن حوزه آبخیز از خطر سیلاب در امان باشند.

او بابیان اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه است، افزود: افزایش پوشش گیاهی، جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش خسارت سیلاب، کاهش فرونشست زمین و تقویت سفره آب‌های زیرزمینی مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح‌ها است.

انتهای پیام / ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.