سرپرست مرکز امور اصناف و بازرگانان:

۲۵ میلیون جمعیت کشور را اصناف تشکیل می‌دهند؛ توانایی کشور در تولید و صادرات اقلام بهداشتی

گلپور شاره گفت: حضور اصناف در ٢ اتفاق افزایش بنزین و کرونا بر کسی پوشیده نیست که اگر همکاری آن‌ها نبود به شدت به مشکل می‌خوردیم.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جمشید گلپور شاره سرپرست مرکز امور اصناف و بازرگانان و دبیر هیات عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور در نشست خبری، گفت: جایگاه اصناف بر کسی پوشیده نیست و همه اصناف را به اسم بازار می‌شناسند. آخرین حضور بازاریان در ٢ اتفاق اخیر افزایش قیمت بنزین و شیوع کرونا بود که اگر همکاری آن‌ها نبود به شدت به مشکل بر می‌خوردیم.

او بیان کرد: ادعا داریم جزو کشور‌های محدودی هستیم که می‌توانیم اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش را صادر کنیم.۴۰۰ اتاق اصناف داریم که در کنار آن ٧ هزار اتحادیه صنفی فعالیت و به تبع آن ٣ میلیون واحد صنفی با پروانه کسب نقش آفرینی می‌کنند.

گلپور افزود: از ٣ میلیون واحد، حدود ٨ میلیون نفر مشغول به کار هستند و در مجموع ۲۵ میلیون جمعیت کشور را اصناف تشکیل می‌دهند.

سرپرست مرکز امور اصناف و بازرگانان ادامه داد: ۳۵ درصد آمار در بخش تولیدی و خدمات فنی هستند و ۶۵ درصد آمار از ٣ میلیون در بخش توزیع و خدمات خاص هستند.

حمایت از واحد‌های تولیدی در دستور کار

او افزود: در بخش صنعت، معدن و تجارت بیش از ۴۰ درصد به حوزه اصناف بر می‌گردد. حمایت از واحد‌های تولیدی را جزو برنامه کاریمان داریم و در نظر داریم صادراتمان را افزایش دهیم.

گلپور بیان کرد: در بخش حمایت تولید، حمایت از تولید تحقق پیدا نمی‌کند تا زمانی که بتوانیم بازار فروش برای آن پیدا کنیم.

سرپرست مرکز امور اصناف و بازرگانان ادامه داد: شفافیت در امور اصناف پایه آن به اطلاع رسانی و الکترونیکی کردن باز می‌گردد. در این صورت فعالیت‌ها سرعت می‌گیرد و بحث‌هایی که موجب ارائه خدمت می‌شود علنی می‌شود و کسانی که در عملکرد مشکل دارند می‌توانیم آن را حل کنیم.

بخش عظیمی از حبوبات وارداتی است

او در خصوص قیمت بالای حبوبات و کنترل قیمت آن، گفت: بخش عظیمی از حبوبات وارداتی است و مطلع هستید این مدت مرز‌ها بسته بود و ممکن است باعث بروز مشکلاتی شده باشد. افراد هر گونه شکایاتی دارند می‌توانند با سامانه ۱۲۴ تماس بگیرند و اطلاع رسانی کنند.

گلپور تشریح کرد: برنامه حمایت از صادرات در دستور کار تجارت قرار گرفته و حتی کارگروه خاصی برای آن تشکیل شده است.

سرپرست مرکز امور اصناف و بازرگانان ادامه داد ابلاغیه‌ای را گرفته‌ایم که تالار‌ها در مناطق سفید بعد ۴ ماه تعطیلی با تصمیم ستاد ملی کرونا بازگشایی شوند.

گلپور در خصوص رعایت پروتکل‌های بهداشتی در واحد‌های صنفی و نحوه برخورد با آنها، تشریح کرد: در حال حاضر بر اساس آمار‌ها تمامی واحد‌های صنفی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و در صورتی که رعایت نکنند با آن‌ها برخورد و واحد صنفی را پلمب خواهیم کرد.

قیمت ماسک کاهش می‌یابد

او با اشاره به میزان تولید اقلام بهداشتی در کشور، بیان کرد: ٧٢ میلیون ماسک سه لایه صنعتی تولید شده است که ١.٢ درصد آن در بخش واحد‌های تولیدی و ٧٠ درصد آن هم در بخش کارگاهی تولید شده است. در تلاش هستیم قیمت ماسک را کاهش دهیم و تا پایان هفته آینده کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار