مقام سابق صهیونیست: الحاق کرانه باختری نقض آشکار پیمان اسلو است

عضو تیم مذاکره‌کننده پیمان اسلو، برنامه رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری را نقض این پیمان دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روزنامه صهیونیستی هاآرتص، عضو تیم مذاکره کننده پیمان اسلو، طرح رژیم صهیونیستی برای الحاق کرانه باختری، را نقض آشکار این پیمان دانست.

جوئل سینگر، مشاور حقوقی سابق کابینه رژیم صهیونیستی، که از سال ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ عضو تیم مذاکره کننده پیمان اسلو بود، اعلام کرد الحاق یکجانبه بخش‌هایی از کرانه باختری، پیمان‌ اسلو را نقض می‌کند. وی روز سه شنبه در مصاحبه‌ای به هاآرتص گفت بند ۳۱ توافق موقت اسرائیل و تشکیلات خودگردان در سال ۱۹۹۵ تاکید دارد که وضعیت (کرانه باختری و نوار غزه) باید در دوره گذار حفظ شود.

این مقام سابق صهیونیست تاکید کرد پیمان‌ اسلو هر دو طرف را از در پیش گرفتن اقداماتی تا پیش از به نتیجه رسیدن مذاکرات منع می‌کند؛ بنابراین براساس پیمان‌ اسلو الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری نقض آشکار آن است.

این حقوقدان صهیونیست تنها راه باقی مانده برای رژیم صهیونیستی به منظور دور زدن توافق اسلو و الحاق کرانه باختری را متهم کردن تشکیلات خودگردان به نقض این پیمان دانست.

طبق طرحی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا موسوم به معامله قرن اعلام کرده است ۳۰ درصد از اراضی کرانه باختری و غور اردن به اراضی اشغالی ملحق می‌شوند. بر این اساس کرانه باختری، مرزی با رود اردن و بحر المیت نخواهد داشت. تنها راه ارتباطی کرانه باختری با دنیای بیرون دو پلی است که آن را به اردن متصل می‌کند و از مناطق اشغالی خواهد گذشت.

پیمان اسلو با نام رسمی «بیانیه اعلام اصول اولویت‌های موقت دولت خودگردان» در سال ۱۹۹۳ به امضای طرف صهیونیستی و سازمان آزادی بخش فلسطین رسید. در سال ۱۹۹۵ پیمان دیگری با نام «موافقتنامه موقت در مورد کرانه باختری و نواز غزه» معروف به پیمان اسلو ۲ به امضای دو طرف رسید. از این دو پیمان با نام پیمان‌های اسلو یاد می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار