رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان:

اجرای طرح آبیاری نوین در ۱۵۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی همدان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان از اجرای طرح آبیاری نوین در ۱۵۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان خبر داد.

اجرای طرح آبیاری نوین در ۱۵۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی همدانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ منصور رضوانی جلال، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در آئین تجلیل از کشاورزان برتر استان همدان با تبریک هفته جهاد کشاورزی به سالروز تأسیس این سازمان در ۲۷ خرداد سال ۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) اشاره کرد و گفت: باید از قهرمانان تولید در سال جهش تولید تجلیل تا عملکرد آنان برای کل بخش کشاورزی الگوسازی شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه سه نفر از نمونه‌های برتر کشوری از تویسرکان در بخش‌های باغبانی، تولید نهال و مددکار اجتماعی هستند، افزود: نفر اول تولید جو آبی استان همدان نزدیک به ۱۵ تن در هکتار برداشت داشته که بیش از ۳.۵ برابر میانگین کشوری است.

رضوانی جلال ادامه داد: تولید کننده برتر گردوی استان همدان از شهرستان تویسرکان نیز هفت تن و ۷۰۰ کیلوگرم برداشت داشته در حالی که میانگین تولید استان همدان دو تن و ۹۰۰ کیلو و میانگین کشوری ۲ تن و ۲۰۰ کیلوگرم است.

او با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار فایو جمعیت دنیا در سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد می‌رسد که نیاز غذایی به مراتب بیشتر از اکنون خواهد بود، افزود: با توجه به کاهش منابع آب و خاک، انرژی و نهاده‌های کشاورزی، غیر از افزایش بهره وری در واحد سطح در بخش کشاورزی چاره‌ای نیست که این برگزیدگان این مهم را محقق کرده‌اند و باید از قهرمانان ملی و استان تجلیل شود و در کنار آن یاریگر آن‌ها باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: با توجه به محدودیت منابع، راهی جز افزایش بهره وری در بخش کشاورزی وجود ندارد بنابراین پیشتازان افزایش بهره وری باید شناسایی و معرفی شده و برای دیگر فعالان این بخش الگو باشند.

رضوانی جلال با بیان این که تغییرات اقلیمی، خاک و آب سه تهدید برای امنیت غذایی در سطح بین المللی به شمار می‌آیند که برای مقابله با آن‌ها باید برنامه داشت، تصریح کرد: یکپارچه سازی اراضی و جلوگیری از خرد شدن اراضی، گسترش سیستم‌های نوین آبیاری، تقویت زنجیره‌های تولید محصولات کشاورزی، توسعه گلخانه‌ها و اصلاح باغات از برنامه‌های استان همدان با هدف تأمین امنیت غذایی کشور است.

او افزایش بهره وری در واحد سطح را از سیاست‌های کلی وزارتخانه و سازمان جهاد کشاورزی برشمرد و گفت: یکپارچه سازی اراضی از مهمترین عوامل افزایش بهره وری است که خوشبختانه در نهاوند و بهار شروع شده است.

این مقام مسئول در پایان یکی از دیگر از عوامل افزایش راندمان را آبیاری مکانیزه عنوان کرد و افزود: ۱۵۵ هزار هکتار آبیاری نوین در سطح استان همدان انجام شده است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.