با حضور معاونین وزیرکشور.

سه دستاورد پژوهشی تیلاپیا در بافق رونمایی شد

رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق گفت: پروژه آکواپونیک (پرورش توام ماهی با گیاه)، سیستم بیوفلاک (تصفیه اب از طریق ضایعات دفعی) و مولد سازی نژاد‌های اصلاح شده وارداتی از دستاورد‌های اخیر این مرکز است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، مرتضی علیزاده، رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق در حاشیه بهره برداری از سه دستاورد مهم این مرکز گفت: سیستم آکواپونیک، پرورش توام ماهی با گیاه، یکی از دستاورد‌های مهم این مرکز است که قابلیت ارائه به بخش خصوصی را دارد.

او افزود: در این سیستم پساب خارج شده از ماهی به گیاه می‌ریزد و اب تصفیه شده از طریق گیاه در اختیار ماهی قرار می‌گیرد.

مرتضی علیزاده، به مزیت‌های این سیستم اشاره کرد و بیان داشت: افزایش تولید و بهره وری، صرفه جویی در مصرف آب، عرضه محصولات تازه و سالم خارج فصل و افزایش سرانه مصرف ماهی از مزیت‌های این سیستم محسوب می‌شود.

علیزاده با اشاره به اصلاح و مولد سازی پنج نژاد وارداتی در این مرکز، بیان داشت : امروز یکهزار ماهی تحویل بخش خصوصی شد که این میزان سبب تکثیر سه میلیون بچه ماهی می‌شود.

او افزود: این مرکز قابلیت دارد تا ۶ هزار مولد اصلاح شده را به بخش خصوصی تحویل دهد تا تامین کننده نیاز مزارع پرورش دهنده تیلاپیا در سراسر کشور باشد.

پرورش ماهی در یزد

رئیس مرکز تحقیقات ملی آبزیان آب‌های شور بافق همچنین به بهره برداری سیستم بیوفلاک در این مرکز اشاره کرد و تصریح نمود:دراین طرح ۶ حوضچه بتنی بر پایه تولید بیوفلاک با تراکم ۵۰ قطعه در مترمکعب ذخیره سازی شده و ماهیان در یک دوره ۶ ماهه پرورش داده می‌شوند.

سه دستاورد پژوهشی تیلاپیا در بافق رونمایی شد

علیزاده ادامه داد: تکنولوژی بیوفلاک روشی جدید برای تصفیه اب از طریق کاهش ضایعات دفعی سیستم پرورشی ماهی است که این فرایند سبب استفاده مجدد غذا‌های خورده نشده و مواد دفعی می‌شود و تعویض اب را کاهش می‌دهد.

با حضور معاونین وزیر جهاد کشاورزی، معاون استاندار، مسئولان جهاد کشاورزی استان و جمعی از مسوولان استانی و محلی از سه دستاورد پژوهشی در مرکز تحقیقات ملی ابزیان اب‌های شور بافق رونمایی شد.

انتهای پیام/و                                               

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار