معرفی شغل؛

وظایف کارشناس و مدیر منابع انسانی چیست؟

در این گزارش وظایف کارشناس منابع انسانی و مدیر منابع انسانی را بیان کرده ایم و اطلاعات لازم را در این زمینه شرح داده ایم.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مدیر منابع انسانی از نیروی انسانی به شکلی مناسب در جهت رسیدن به اهداف سازمان یا شرکت استفاده می کند. او بر فرآیندهای جذب، مصاحبه، استخدام، آموزش، بکارگیری و حفظ کارکنان نظارت دارد و در برنامه ریزی های راهبردی  به مدیران  عالی مشاوره می دهد  که البته  رابط بین کارکنان و مدیریت ارشد سازمان است.

مدیر منابع انسانی در واقع عنصر اصلی در سیاست گذاری در بخش منابع انسانی است.  او کارشناسان بخش منابع انسانی را رهبری کرده و بر انجام درست و به موقع کارهای آنان نظارت دارد. بخشی از فعالیت های مدیر منابع انسانی به کارکنان جدید و بخشی مربوط به کارکنان موجود در سازمان یا شرکت است.

مدیر منابع انسانی تعیین می کند که سازمان یا شرکت به نیروی انسانی جدید نیاز دارد یا خیر. در صورت نیاز برای فرآیند جذب و بکارگیری نیروی انسانی جدید برنامه ریزی می کند. در مورد نیروهای کاری موجود، بر فرآیندهای بررسی دوره ای عملکرد، مدیریت میزان حقوق و دستمزد، آموزش، سنجش میزان انگیزه آنها و برنامه ریزی برای افزایش آن نظارت دارد.

دانش و مهارت مورد نیاز

برای انتخاب بهترین سیاست ها، روش ها و افراد در بخش منابع انسانی باید از مهارت های تصمیم گیری برخوردار باشد.

برای نظارت بر عملکرد کارشناسان و فرآیندهای بخش منابع انسانی و هماهنگی آنها با یکدیگر باید مدیریت و سازمان دهی خوبی را انجام دهد. 

 در ایجاد ارتباط مناسب با مدیران و کارکنان سازمان یا شرکت باید توان ارتباطی مناسب و روابط عمومی خوبی داشته باشد.

 برای انجام وظایف بخش منابع انسانی، کارشناسان این بخش باید همکاری نزدیکی با بخش های مختلف داشته و به صورت گروهی و تیمی فعالیت کنند.

 متخصصان بخش منابع انسانی کار حساسی را در سازمان یا شرکت بر عهده دارند. آنها باید در انجام وظایف خود اعم از تمامی فرآیند استخدام و ارزیابی عملکرد به همه موارد و جزئیات موجود توجه کنند.

تحصیلات لازم و نحوه ورود به شغل 

در ایران شرکت ها و سازمان هایی هستند که برای شغل کارشناس یا مدیر منابع انسانی، افرادی با مدرک تحصیلی غیر مرتبط استخدام می کنند که البته گاهی دلیل آن تاکید بیشتر آنها بر تجربه این افراد است. آنها معتقدند کسانی که تجربه لازم را دارند، حتی اگر مدرک مرتبط هم نداشته باشند با مسایل مربوط به نیروی انسانی از جمله سیستم های حقوق و دستمزد، ارزیابی عملکرد، روش های استخدام و مصاحبه، قانون کار و... آشنا هستند.

با وجود همه این موارد این امر قطعی است که داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط می تواند در موفقیت شغلی بسیار موثر باشد. برای شغل کارشناس یا مدیر منابع انسانی  فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت به ویژه با گرایش منابع انسانی  مناسب است.

مسلم است که داشتن تجربه و شناخت کافی در ارتباط با مسایل منابع انسانی و آشنایی با سیستم های نرم افزاری مرتبط به این بخش از عوامل کلیدی موفقیت در این شغل است.

روش استخدام کارشناس منابع انسانی معمولاً از طریق درج آگهی استخدامی در روزنامه‌ها، سایت‌ها و گاهی از طریق مراکز کاریابی است. اما در خصوص مدیر منابع انسانی شرایط کمی متفاوت است.

در موارد اندکی دیده می‌شود که شرکتی برای استخدام مدیر منابع انسانی از طریق آگهی استخدام اقدام کند. چون سمت‌های مدیریتی از بخش‌های حساس و مهم هر سازمانی محسوب می‌شوند، معمولاً استخدام آنها بیشتر بر اساس توصیه و معرفی دیگران صورت می‌گیرد. البته تجربه کاری مدیریتی و سوابق خوب و موفق فرد، کلیدی‌ترین عامل در استخدام مدیر منابع انسانی است.

وظایف مدیر منابع انسانی

مدیر منابع انسانیراز استعدادها و توانمندی های نیروهای کار سازمان یا شرکت شناخت دارد و برای بالا بردن عملکرد آن ها  برنامه ریزی می کند به عنوان مثال مدیر منابع انسانی با شناخت کاملی که از پست های موجود و توانمندی های کارکنان دارد، تصمیم می گیرد که هر یک از کارکنان برای چه پستی مناسب است.

برقراری ارتباط مناسب بین مدیریت ارشد و کارکنان سازمان یا شرکت با رسیدگی به شکایات و سوالات، و حل مشکلات کاری کارکنان از وظایف اصلی مدیر منابع انسانی است.

 چون مدیر منابع انسانی از تمامی امور مربوط به منابع انسانی آگاهی کامل دارد، بهترین مشاور مدیر برای تصمیم گیری و خط مشی گذاری در این حوزه است.

 نظارت بر کار متخصصان و کارکنان بخش منابع انسانی و هماهنگی آن ها با یکدیگر از مهارت های اصلی مدیر منابع انسانی است.همچنین باید بر  فرآیند های جذب، مصاحبه، انتخاب، استخدام، ارزیابی عملکرد، آموزش و نگهداری کارکنان نظارت داشته باشد.

کارشناس منابع انسانی مسئول اجرای اکثر کارهای بخش منابع انسانی است. او که زیر نظر مدیر منابع انسانی کار می کند، وظایف مربوط به جذب، گزینش، مصاحبه و استخدام کارکنان جدید را بر عهده دارد پس از استخدام، باید با به خوبی نیروی کار جدید را با سازمان و شرکت آشنا سازد و وظایف و نقشی را که بر عهده دارد را برایش روشن سازد.

کارشناس منابع انسانی کارهای مربوط به نیروی کار موجود اعم از روابط کارکنان، ارزیابی عملکرد، حقوق و مزایا و امور رفاهی آنها را نیز انجام می دهد. همچنین به دلیل شناخت خوبی که از کارکنان دارد، نیازهای آموزشی را به خوبی تشخیص داده و به بخش آموزش اعلام می کند. بخش منابع انسانی همیشه با بخش آموزش رابطه نزدیکی دارد زیرا حوزه کاری شان به یکدیگر بسیار وابسته است. به طور کلی می توان گفت کارشناس منابع انسانی سیاست ها و دستورالعمل های تعیین شده برای حوزه منابع انسانی را اجرا می کند. 

وظایف کارشناس منابع انسانی

یک کارشناس منابع انسانی باید با  مدیران ارشد و مدیران منابع انسانی برای شناسایی نیازهای استخدامی و تخصص های مورد نیاز مشورت کند.
مصاحبه با متقاضیان کار در خصوص تجربه کاری، سطح تحصیلات، آموزش و مهارت ها و توضیح جزئیات کار از جمله وظایف، مزایا و شرایط کاری برای متقاضیان بر عهده کارشناس منابع انسانی است.

تماس با مراجع مربوطه و بررسی صحت سوابق متقاضیان را کارشناس منابع انسانی انجام می دهد.

 متقاضیان واجد شرایط را همراه با مدارک شان به مدیران ارشد ( معمولا مدیر منابع انسانی) برای تصمیم گیری در خصوص استخدام آنها ارجاع می دهد.

راهنمایی و آشنا ساختن کارمند جدید با سازمان یا شرکت از  وظایف شغلی کارشناس منابع انسانی است.

 گزارش ها و مستندات مربوط به روند استخدام را حفظ می کند.

 بر روابط بین کارکنان نظارت دارد  و مشکلات احتمالی موجود را حل می کند به بیان دیگر  اگر اختلافی بین افراد یا بخش ها وجود داشته باشد، این وظیفه بخش منابع انسانی است که با واسطه گری آن را حل کرده و مانع تاثیر منفی آن در روند کاری سازمان یا شرکت شود.

 عملکرد کارکنان را ارزیابی می کند. ارزیابی عملکرد یکی از ابزارهای کنترلی اساسی در هر سازمان یا شرکتی به حساب می آید که به صورت دوره ای مثلا شش ماه یکبار و یا سالانه انجام می گیرد. با بررسی عملکرد افراد میزان بهره‌وری و کارایی آنها و تاثیر آن بر پیشرفت سازمان یا شرکت سنجیده می شود و در صورت نیاز تغییرات و تصمیمات لازم لحاظ می گردد.

تعیین حقوق و مزایای کارکنان متناسب با توانایی ها و وظایفی که بر عهده دارند از وظایف مهم کارشناس منابع انسانی است. در صورت بروز مشکل یا شکایتی در این مورد، بخش منابع انسانی مسئول رسیدگی و پاسخگویی است.

 نیازهای آموزشی و اعلام آنها به بخش آموزش را کارشناس منابع انسانی تعیین می کند. کارشناس منابع انسانی شناخت بسیار خوبی از کارکنان و بخش های مختلف سازمان یا شرکت داشته و به خوبی می تواند نیازهای آموزشی آنها را شناسایی کند. کارشناس منابع انسانی پس از اعلام  نیازهای آموزشی به بخش آموزش ، مشاوره های لازم در خصوص نوع دوره های لازم و نحوه برگزاری آنها را نیز به آنها می دهد. 

 

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار