دلایل رشد شاخص کل بورس/ عرضه صندوق‌های ETF چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد؟

توزیع صندوق‌های قابل معامله (ETF) با این هدف انجام گرفت که سهام داران بتوانند با ریسک کمتری وارد بازار سرمایه شوند.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان, باتوجه به نوساناتی که در شاخص کل بورس در هفته‌ آخر خرداد ماه به وجود آمد و باعث التهاب در بازار بورس شد و خبر‌های حاکی از سری دوم عرضه صندوق ‌ای تی اف در بورس, طی این گزارش تحولات بازار سرمایه را بررسی کرده ایم؛

علی عباسی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص روند بازار بورس در هفته‌ گذشته اظهار کرد: بازار بورس در هفته‌ای که گذشت یک روند منفی به مثبت را به لحاظ حجم معاملات و شاخص پشت سر گذاشت این مسئله بدین معنا است که ما در این هفته رشد صعودی و نزولی بازار را یک جا مشاهده کردیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نکته‌ای که در بازار بورس این هفته حائز اهمیت بود این است که همانند هفته‌های گذشته به طور متوالی روند مثبت یا منفی را تجربه نکردیم بلکه در بعضی از روز‌ها بازار سبز پوش بود و در روز‌های دیگر روند رو به رشد بازار تا حدودی اُفت می‌کرد. دلیل این امر این است که نخست بازار دارد به حالت تعادل خود دست می‌یابد و دوم این که سهام داران جدید به این منطق دست یافته اند که در کدام بازه‌ زمانی یک سهم راخریداری کنند یا آن را به فروش برسانند.


افزایش علاقه‌ مردم برای خرید سهام شرکت‌های پالایشگاهی

او تصریح کرد: در این هفته پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها بیشترین سهم را به خود اختصاص داده بودند به علت آنکه طبق رصد‌های صورت گرفته در بازار بورس بیشتر سهام داران برای خرید سهام به سمت پالایشگاه‌ها سوق پیدا کرده بودند و این موضوع نشان دهنده‌ این است که در آینده‌ نچندان دور ما اوضاع خوبی را در شرکت‌های پالایشگاهی شاهد خواهیم بود.

خبر افزایش نرخ قیمت سیمان دلیل موثر بر رشد شاخص بازار بورس

عباسی در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش شاخص بورس در روز‌های آخر هفته چه بود؟ بیان کرد: خبر‌های شنیده شده حاکی از افزایش نرخ قیمت سیمان سبب روی آوردن سهام داران برای خرید سهام این شرکت ها شد که این مسئله تاثیر چشمگیری را روی شاخص‌ها در آخرین روز معاملات بازار بورس داشت.

فردین آقا بزرگی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص امکان معامله صندوق‌هایETF از تاریخ ۴ تیرماه در بازار بورس بیان کرد: در حقیقت توزیع این صندوق‌های قابل معامله برای آن است که سهام داران بتوانند با یک ریسک کمتری وارد این بازار شوند؛ که در مرحله اول این صندوق‌ها با یک سری محدودیت وارد بازار سهام شد به طوری که هر سهام دار نمی‌تواند بیشتر از دو میلیون تومان در این بخش سرمایه گذاری کند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: تنها راهی که بتوان از طریق آن هم عرضه و تقاضا را برابر کرد و هم حجم نقدینگی را در بازار بورس کنترل کرد توزیع همین صندوق‌ها در بازار سهام است.

او تصریح کرد: روی صندوق‌های قابل معامله مدیریت‌های دقیقی صورت می‌گیرد. این مسئله بدین معنا است که کارشناسانی که از جانب مردم بر سهام‌ آن‌ها جهت خرید و فروش نظارت دارند، زیر نظر دولت قرار دارند که می‌توان گفت که این صندوق‌های قابل معامله به نحوی مانند سهام عدالت هستند.

اُفت کم شاخص کل در بازار بورس طی این هفته

آقا بزرگی در خصوص اینکه با توجه به توزیع مجدد صندوق‌های‌ای تی اف ما در این هفته با کاهش شاخص‌ بازار بورس مواجه خواهیم بود یا خیر؟ بیان کرد: به طور معمول عرضه‌های اولیه تا حدودی جو بازار را متشنج می‌کند شاید در این هفته با اُفت موقت مواجه باشیم، اما می‌توان اشاره کرد که در مرحله‌ اول هنگامی که صندوق‌های ‌ای تی اف عرضه شدند ارزش آن بالغ بر دوازده هزار میلیارد تومان بود که معادل یک روز از معاملات در بازار بورس است پس جای نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

 آقا بزرگی در پایان به افزایش قیمت سهام‌های موجود در بازار بورس گفت: دلیل اصلی این مسئله را می‌توان افزایش میزان حجم نقدینگی در بازار بورس دانست.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۰۲ تير ۱۳۹۹
سلام ...ما etf رو از طریق بانک گرفتیم حالاکه تو پرتفو نیومده هیچ ...وقتی تغییر کارگزار ناظرم میزنیم کارگزاری می نویسه مردود شما در ایننماد دارای سهم نیستید ... نه بانک اطلاعیه ای داده نه تکلیف پوامون معلومه و نه جایی ام پاسخگوست ...لطف کنیین پیگیری کنیین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۳۱ خرداد ۱۳۹۹
مگه قرار نبود سهام ای تی اف اول تیر ماه در سبد سهامداران قرار بگیره!چرا الان میگن چهارم تیر ماه ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
غلامرضا
۰۸:۳۸ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
سلام 40 روز پیش etf مقداری سرمایه گذاری کردم اون روز کد بورسی نداشتم ولی الان کد بورسی دارم یک کارگزاری هم دارم اما تو پرتفوی نه خبری از اون etf است نه سلام عدالت که آزاد کردم. برای اضافه کردن اونا به پرتفوی چه کار باید کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
....
۰۷:۴۵ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
هر وقت شما از بورس نوشتید آدم باید سهامشو رد کنه .
Iran (Islamic Republic of)
ازپا فتاده
۰۲:۳۹ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹
برادران باشگاه خبرنگاران من یه مرد۶۵ ساله هستم با یک عینک ضخیم از بس دنبال حروف گشتم که کلمه درست کنم وجمله بسازم پدرم در اومد اونوقت شما هیچکدوم رو اهمیت نمیدید وبازتاب نمیدید شما چقدرخودخواهید ظلم پایدارنیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
آمریکا بدبخت شد دلار شد ۱۹۰۰۰تومان درسته دیگه ما بدبخت شدیم یا آمریکا ....کجایند حامیان تحریم خجالت که نمی‌کشید مملکت را داغون کردین
Iran (Islamic Republic of)
شکیبا
۱۹:۰۴ ۲۹ خرداد ۱۳۹۹
هفته قبل رنیک خوب رشد نکرد.
آخرین اخبار