واکسیناسیون دام ها برای پیشگیری از بیماری لامپی اسکین

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: واکسیناسیون دام‌های سنگین استان در برابر بیماری لامپی اسکین از ۵ خرداد آغاز و تا پوشش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی دام‌ها ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  حسین رشیدی، مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: واکسیناسیون دام‌های سنگین استان با هدف کنترل و پیشگیری بیماری لامپی اسکین (LSD) از ۵ خرداد آغاز شده و تا پوشش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی دام‌های سنگین استان ادامه خواهد داشت.

  او با بیان اینکه بیماری لمپی اسکین جزء بیماری‌های اخطار کردنی محسوب می‌شود، گفت: بیماری لامپی اسکین (LSD) یک بیماری ویروسی در دام های سنگین گاو و گوساله است که می‌تواند خسارات اقتصادی فراوانی به صنعت دامپروری وارد کند.

او افزود: علاوه بر واکسیناسیون، کنترل جمعیت حشرات و کنه‌ها با استفاده از سم پاشی اماکن دامی نیز می‌تواند از راه‌های پیشگیری این بیماری باشد.

رشیدی از جمله عوارض این بیماری را ایجاد خسارات اقتصادی به دلیل کاهش شدید تولید شیر، افت تولید و هزینه‌های درمان عنوان کرد و بیان داست: ویروس عامل بیماری لمپی اسکین نسبت به شرایط نامساعد محیطی خشکی، سرما، گرما و ... بسیار مقاوم است. 

 او افزود: بیماری لامپی اسکین با ناقلین مگس و کنه منتقل می‌شود و انتشار این بیماری از طریق این ناقلین می‌تواند باعث گسترش این بیماری به صورت خیلی سریع شود؛ بنابراین اغلب شاهد بروز این بیماری در فصل تابستان و پاییز که فصل فعالیت حشرات و بندپایان است خواهیم بود و ماه‌های آذر، دی و بهمن ماه‌هایی هستند که کمترین میزان فراوانی بیماری را در طول سال دارند.

 رشیدی از راه‌های دیگر انتقال این بیماری را تماس با گاو‌های بیمار، محصولات خام دامی، تجهیزات و وسایل آلوده به ویروس و نوشیدن شیر آلوده به وسیله گوساله شیرخوار عنوان کرد و افزود: از نشانه‌های این بیماری می‌توان به ظهور ضایعات ندولی و کهیر مانند بر روی پوست گاوها، التهاب بر روی گردن و کشاله‌های ران پای گاو، تب بالا، آبریزش چشم، بینی و اختلال در تعادل دام ها، ضایعات بیماری در بافت ریه و ... اشاره کرد.

 او با تاکید بر اینکه بیماری لمپی اسکین جزء بیماری‌های مشترک انسان و دام نبوده و به انسان منتقل نمی‌شود و تنها جمعیت دام سنگین درگیر این بیماری می‌شوند، تصریح کرد: دامداران در صورت بروز بیماری، برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری از جابه جا کردن دام‌ها اکیدا خودداری کرده و دام‌ها و دامداری را قرنطینه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اینکه پارسال، بیش از ۲ میلیون متر مربع جایگاه دام سم پاشی شده است، افزود: طرح سم پاشی جایگاه دام و حمام ضد کنه دام به منظور مبارزه با این بیماری و بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو  امسال آغاز شده است.

انتهای پیام/م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار