وجود خلا‌های قانونی در امر مبارزه با مواد مخدر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با انتقاد از خلا‌های قانونی و عدم هماهنگی دستگاه‌ها در امر مبارزه با مواد مخدر، گفت : بیشترین مشکل در این زمینه بحث قانون است که عملا دست و پای ما را در مبارزه بسته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، علی شمشیری دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با بیان اینکه ایران پارسال برای چندمین بار از سوی سازمان‌های بین المللی به عنوان پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در جهان معرفی شد، گفت : این پرچمداری در حالی است که در داخل خود کشور چندان رضایتی در این زمینه وجود ندارد و علت اصلی این امر به نقص‌ها و خلا‌های قانونی در این زمینه مربوط می‌شود.

او گفت : با قانون فعلی نمی‌توان توفیق چندانی در مبارزه با مواد مخدر داشت و متاسفانه هر روز هم تغییراتی در این قانون به وجود می‌آید که امر مبارزه را محدودتر کرده و دست و پای ما را می‌بندد.

شمشیری با توجه به روی کار آمدن مجلس جدید، از نمایندگان خواست در این زمینه چاره اندیشی کرده و قانونی بازدارنده در امر مبارزه با مواد مخدر به تصویب برسانند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، عدم هماهنگی دستگاه‌های مختلف در امر مبارزه با مواد مخدر را مشکل دیگر در این زمینه عنوان کرد وافزود: در حالی که ۲۳ تا ۲۵ وزراتخانه و سازمان در امر مبارزه با مواد مخدر مسئولیت دارند، شاهد هستیم برخی دستگاه‌ها به وظایف خود عمل نکرده و پای کار نیستند و همین امر عملکرد سایر دستگاه‌ها را نیز دچار مشکل می‌کند.

او افزود: زمانی که نیروی انتظامی در مبارزه سخت تلاش می‌کند، ولی دستگاه دیگر پای کار نیست، قطعا عملکرد نیروی انتظامی هم بی نتیجه می‌ماند و رضایتی که باید حاصل نمی‌شود.

شمشیری به خسارت‌های عظیم مواد مخدر در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و ... هم اشاره کرد و افزود: همه باید به طور جدی برای مقابله با مواد مخدر پای کار بیایند و حل این معضل با فعالیت یک دستگاه یا دو دستگاه شدنی نیست.

۶۵ درصد دستگیری‌های معتادان متجاهر "تکراری" هستند

او تکمیل چرخه مبارزه با مواد مخدر را منوط به پای کار بودن همه دستگاه‌ها عنوان کرد وافزود: بطور مثال در بحث دستگیری معتادان متجاهر هزینه‌های سنگین بابت دستگیری و درمان این افراد صرف می‌شود، اما به دلیل نبود چرخه بعد از درمان، عملا این افراد مجدد به سمت مواد مخدر برمی گردند و این چرخه معیوب مجدد تکرار می‌شود.

شمشیری ادامه داد: هم اکنون ۶۰ تا ۶۵ درصد افراد دستگیر شده تکراری هستند و این امر نشان می‌دهد زنجیره مقابله با اعتیاد در جامعه کامل نیست.

شمشیری «نفوذ ساختار‌های مافیای مواد مخدر در برخی سیستم‌های مبارزه» را هم عامل دیگری در نارضایتی از امر مبارزه با مواد مخدر در سطح جامعه عنوان کرد وافزود: متاسفانه به دلیل قدرت مالی که مافیای مواد مخدر دارند، شاهد نفوذ برخی از آن‌ها در برخی سیستم‌های مبارزه با مواد مخدر هستیم که این سیستم‌ها را دچار فساد می‌کنند که این امر قابل انکار هم نیست و همین امر مبارزه با مواد مخدر را دچار چالش می‌کند.

او افزود: تا زمانی که قانون بازدارنده نداشته باشیم و از طرفی تمام دستگاه‌ها بصورت منسجم باهم عمل نکنند، قطعا نمی‌توان انتظار داشت مبارزه موثری با مواد مخدر در کشور صورت گیرد.

۱.۶ میلیون ایرانی "تفننی" مواد می‌زنند!

این مسئول با اشاره به افزایش جمعیت معتادان در جهان گفت: در حال حاضر ۲۷۱ میلیون نفر از افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال جهان یک بار تجربه مصرف مواد مخدر را در زندگی خود داشته اند که ۵.۵ درصد جمعیت جهان را شامل می‌شوند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه نرخ شیوع مواد مخدر در کشور را نیز ۵.۴ درصد اعلام و افزود: ۵.۴ درصد از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال کشور مصرف کننده دائمی مواد مخدر هستند که جمعیتی حدود ۲.۸ میلیون نفر را شامل می‌شوند. همچنین ۱.۶ میلیون نفر در کشور نیز مصرف کننده تفننی مواد مخدر هستند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه به افزایش تنوع مواد مخدر در جهان هم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تعداد انواع مواد مخدر از ۱۶۶ نوع در سال ۲۰۰۹ به ۸۰۳ نوع رسیده و این نشان از تلاش مافیای مواد مخدر برای ایجاد تنوع و کسب بازار‌های بیشتر است.

شمشیری گفت: تنوع در زمینه مواد مخدر به حدی رسیده که بعضا برخی از این مواد برای خود ما هم ناشناخته است و امکان دارد فردی موادی را مصرف کند، بدون اینکه بداند این مواد جزو مواد مخدر دسته بندی می‌شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار