مخربین بافت تاریخی خشت می زنند

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد گفت: به منظور جبران آسیب وارد شده به بافت تاریخی برای مخربین بافت از مجازات جایگزین حبس استفاده شود.

بافت تاریخی یزدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با حضور معاون دادستان کشور گفت: به منظور رفع تخلفات صورت گرفته در بافت تاریخی و بازگرداندن بنا به حالت اولیه به جای حبس از مجازات‌های جایگزین برای تنبیه مجرمین استفاده شود.

او با بیان اینکه سالانه حدود ۲۰۰ پرونده در محاکم قضایی با عنوان جرایم علیه میراث فرهنگی تشکیل می‌شود، افزود: بیشترین موضوع شکایت مربوط به مرمت‌های غیرمجاز صورت گرفته در بافت تاریخی است، اگرچه مجازات تعیین شده در قانون برای اینگونه جرایم حبس و تا حدودی بازدارنده است، اما مهم بازگرداندن بنا به حالت اولیه است.

فاطمی ادامه داد: طی مکاتبه‌ای با رئیس کل دادگستری استان با استناد به ماده دو آیین نامه اجرایی ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی از مقامات قضایی خواسته شد در صدور احکام قضایی از مجازات‌های جایگزین حبس استفاده شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اشاره به اینکه در مجازات‌های جایگزین حبس مجرم به جای تحمل حبس به واحد کارگری میراث فرهنگی معرفی می‌شود، افزود: خشت زنی، ساخت تویزه، ساباط، نمای سنتی و تهیه کاهگل، مشاغل مربوط به باغبانی، کار در قنوات و همچنین چاپ پوستر معرفی بنا‌های تاریخی از جمله مشاغلی است که می‌توان به عنوان مجازات‌های جایگزین حبس از آن استفاده کرد.

فاطمی اظهار داشت: پکیج کامل این مشاغل تهیه و به دادگستری استان برای اعلام به محاکم قضایی ارائه شده است.

تاکنون چند فقره رای در دادگاه‌های استان با استناد به همین آیین نامه صادر و مجرم به جای تحمل مجازات حبس به واحد کارگری میراث فرهنگی معرفی شده است.

انتهای پیام/ غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار