فناوران البرز، صف اول تامین کنندگان واکسن دام و طیور کشور/ ارز آوری میلیون دلاری با تولید واکسن آنفلوآنزای پرندگان

یک شرکت دانش‌ بنیان در البرز، ۳۰ تا ۳۵ درصد نیاز کشور به واکسن های دام و طیور را تامین می کند.

خود کفایی در واکسن های اصلی دام و طیور با همت بخش خصوصیبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، اسماعیل صارمی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج در بازدید از یک واحد دانش بنیان سازنده واکسن های دام و طیور گفت: این مجموعه از سال ۷۳ در ماهدشت شهرستان کرج فعال است و ۳۰ تا ۳۵ درصد نیاز کشور در این زمینه را تامین می کند.

صارمی افزود: به گفته مدیر فنی این شرکت ۴ نوع واکسن طیور مشتمل نیوکاسل، آنفلوآنزا، گامبورو و مخلوطی از این واکسن ها را تولید می‌کند و تولید سال گذشته واکسن طیور آن برابر ۵۸۰ میلیون دوز بوده است.

او گفت: واکسن های دامی تولیدی در این مجموعه نیز مشتمل بر واکسن تب برفکی و هچنین واکسن طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا پی.پی .آر  است که سال قبل در زمینه واکسن تب برفکی این شرکت تولیدی برابر ۴ میلیون دوز داشته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج افزود: این شرکت دانش بنیان اخیرا ۲ طرح نوآوری و طرح توسعه را برای تامین نیاز کشور به این واکسن ها به خصوص واکسن آنفلوآنزای حاد پرندگان و تب برفکی اجرایی کرده است و این طرح حدود یک ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

او با بیان اینکه در این شرکت دانش بنیان که در منطقه ماهدشت کرج واقع شده، سالانه ۱۰ میلیون دوز واکسن تب برفکی تولید می شود و نیاز کشور به این واکسن ۴۰ میلیون دوز است، گفت:  با بهره برداری از طرح توسعه تمام نیاز کشور در این واحد دانش بنیان تولید خواهد شد و حتی ظرفیت صادرات به کشورهای خارجی نیز فراهم می شود.

او افزود: همچنین کشور سالانه به ۸ میلیارد دوز واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان سالانه کشور نیاز دارد که تنها ۳ میلیارد آن در موسسه رازی و این شرکت دانش بنیان تولید می شود.

صارمی گفت: این شرکت دانش بنیان با بهره برداری از طرح توسعه ضمن این که ۱۰۰ درصد نیاز کشور به این واکسن را برطرف می کند، از طریق صادرات سالانه ۴۰ میلیون دلار ارز آوری نیز برای کشور به همراه دارد.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.