رصد خورشید گرفتگی در بوشهر

آخرین خورشید گرفتگی قرن ۱۴ خورشیدی در حال رخ دادن است و در بوشهر نیز این پدیده در حال رصد است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، رئیس انجمن نجوم بوشهر گفت: خورشید گرفتگی امروز (یکشنبه اول تیر) از ۸:۴۰ صبح آغاز شده تا ساعت ۱۱:۳۰ ادامه دارد. اوج گرفت نیز ساعت ۱۰ بود.

حسن باغبانی ادامه داد: هر کجای ایران که باشیم امکان رصد این گرفت را داریم، اما با درصد‌های متفاوت. به طور مثال این مقدار در تبریز ۳۵ درصد و در تهران برابر با ۴۸ درصد است. هر چقدر به سمت جنوب شرق ایران حرکت کنیم مدت زمان خورشید گرفتگی و درصد گرفت خورشید بیشتر می‌شود. در سواحل جنوب شرق ایران با ۹۷.۴ درصد شاهد بیشترین درصد گرفت هستیم.

او بیان کرد: درصد گرفت خورشید در بوشهر ٦٧ درصد است و انجمن نجوم و رصدخانه مهر بوشهر این فرصت را در اختیار مردم قرار داده تا با تلسکوپ خورشیدی شاهد این گرفت باشند.

رئیس انجمن نجوم بوشهر افزود: با توجه به همکاری انجمن نجوم و رصدخانه مهر با تیم‌های ستاره شناسی ژاپن، در این برنامه رصد مشترک بین ایران و ژاپن از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد.

باغبانی گفت: خورشید گرفتگی زمانی رخ می‌دهد که زمین، ماه و خورشید به طور دقیق در یک راستا قرار گیرند و سایه ماه بر روی زمین بیفتد.

او، سوم آبان ۱۴۰۱ را زمان خورشیدگرفتگی بعدی عنوان کرد و ادامه داد: اما خورشید گرفتگی کاملی که بوشهری‌ها بلکه ایرانی‌ها می‌توانند ببینند یک روز قبل از عید نوروز در سال ۱۴۱۲ رخ می‌دهد.

در زمان خورشید گرفتگی خواندن نماز آیات بر مسلمانان واجب است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.