مطابق طرح قیمت گذاری خودرو در بازار آزاد نرخ خودرو تا سقف ۱۰ درصد بالاتر از قیمت کارخانه تعیین شد، در این گزارش به علل اجرایی نشدن این موضوع پرداختیم.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نمایندگی های شرکت‌های خودروسازی سایپا و ایران خودرو یکی از سرچشمه‌های اصلی ایجاد اختلال در قیمت های بازار خودرو هستند که کمتر کسی به آنها توجه می‌کند.

امروز اتحادیه‌ها، سازمان حمایت، تعزیرات حکومتی شورای رقابت و تمامی دستگاه های نظارتی و قیمت گذار از بازار خودرو کناره گیری کرده اند و نمایندگی های شرکت های خودروسازی قیمت نهایی بازار را تعیین می‌کنند.

برای اثبات این ماجرا کافی است سری به نمایشگاه‌های فروش اتومبیل در سطح شهر بزنید و سراغ خرید خودروی صفر کیلومتر را از آن‌ها بگیرید. بدون شک گوشی تلفن را در دست خواهد گرفت و شروع و تماس با یکی از نمایندگی‌های همان حوالی خواهند کرد. اگر برای تحویل خودرو صفر کیلومتر گذرتان به نمایندگی‌های خودروسازها خورده باشد بدون شک پیشنهاد خرید خودرو یا واسطه گری برای فروش آن را به شما داده‌اند.

ماجرای آشفته بازار خودرو از سر چشمه مشکل دارد و دلال بازی‌‎های نمایندگی‌های خودروسازها این ماجرا را اثبات می‌کند. محل ارائه خدمت به مردم حالا به آفتی بر جان بازار خودرو تبدیل شده است.

درست چند روز قبل بود که برای بازرسی از پارکینگ ها و شناسایی احتکار خودرو با بازرسان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت همراه شدیم. پارکینگهای مملو از خودروهای خوابیده و خاک خورده که به ادعای صاحبان پارکینگ‌ها به نمایندگی‌های شرکت‌های خودروساز مربوط بود.

پارکینگ دارها حقیقت ماجرا را بیان می کردند خودروها صاحب مشخصی داشت که هنوز برای تحویل نیامده بودند و این حقیقت کلمه‌ی احتکار بود. این خودروها صاحبان شخصی داشتند اما برای واسطه‌گری توسط نمایندگی های خودرو ساز ها در پارکینگ ها دپو شده بودند. سرچشمه توزیع خودرو، عرضه در بازار و قیمت‌ها را تعیین می‌کند.

قیمت خودرو در بازار توسط نمایندگی های سایپا و ایران خودرو تعیین می شود

یکی از نمایشگاه‌داران حضور نمایندگی‌ها را یکی از دلایل اصلی نوسان در بازار دانست و گفت: خودروسازها باید به جای تحویل خودروها به نمایندگی ها آنها را از طریق اتحادیه فروشندگان خودرو در شبکه اصلی فروش توزیع کنند. نمایندگی های خودرو سازها وظیفه ارائه خدمت به مشتریان را بر عهده دارند اما به جای انجام این کار وارد موضوع بازار و ارائه قیمت خودرو شده‌اند.

او گفت: اگر خودروسازی میزان تولید خود را افزایش داده و این تولیدات را از طریق مجاری درست به دست مصرف کننده واقعی برسانند قیمت ها کنترل خواهد شد. عرضه چند هزار خودرو از طریق قرعه کشی و رسیدن آن به دست مصرف کننده واقعی توانست تا حد زیادی بازار را کنترل کرده و قیمت‌ها را کاهش دهد اما با اتمام این فرایند دوباره روند صعودی به خود گرفت.


بیشتر بخوانید


چند مغازه آن طرف تر یکی دیگر از نمایشگاه داران درباره نقش نمایندگی ها در بازار بیان کرد: اغلب خودروهای صفر کیلومتر در دست نمایندگی های خودروساز ها قرار دارند بنابراین خود نمایشگاه‌دارها هم برای گرفتن قیمت با نمایندگی ها تماس می گیرند.

او ادامه داد: نمایشگاه دارها نقشی در تعیین قیمت و کنترل بازار خودرو ندارند. سود نمایشگاه دارها در انجام معامله و خرید و فروش است چرا که هیچ یک از خودروهای موجود در نمایشگاه به خود نمایشگاه دار تعلق ندارد بنابراین باید از سرچشمه به دنبال پیدا کردن علت افزایش قیمت بگردید.

نمایندگی های خودروسازها مجرای اصلی توزیع خودرو در بازار هستند؛ آنها می‌توانند با چند تغییر جزئی بازار را به سمت افزایش یا کاهش قیمت سوق دهند. اگر چه شبکه فروش و توزیع خودرو بدون وجود این بخش‌ها لنگ نمی‌ماند اما بدون شک وجود ان‌ها یکی از دلایل اصلی نوسان در بازار است.

میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه صنعت تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان تقش نمایندگی‌ها در ایجاد نوسان در بازار را تایید کرد و گفت: در گذشته نمایندگی ها خودشان از خودروسازها به صورت سبدی خودرو می خریدند و در بازار می فروختند. در شرایط فعلی خودروسازها نباید به نمایندگی‌ها خودرو بفروشند و فقط خودرو را مستقیم بده دست مردم برسنانند که الان هم تا حدود زیادی عملیاتی شده است.

او گفت: حضور خودروسازها در فرآیند تحویل مشکل‌ساز نیست اما فعالیت ان‌ها در بازار مشکلاتی را به همراه دارد. در شرایط عادی بازار حضوره نمایندگی ها کارکرد مناسبی داردمعمولا نمایندگی‌ها خدمات پس از فروش را ارائه می‌کنند اما بعضا شاهد خرید و فروش خودرو توسط آن‌ها هستیم.

بیگی بیان کرد: یکی از دوستان خودم برای دریافت خودرو به یکی از نمایندگی‌های خودروسازها مراجعه کرده بود، نمایندگی تحویل هنگام ارائه به او گفته بود که اگر بخواهی خودرو را برایت میفروشیم. نقش نمایندگی‌ها در بازار خودرو انکار ناپذیر است ولی تمام این اختلالات از تبعات مسئله قیمت گذاری در کارخانه محسوب می‌شود. وقتی در آن نقطه مسئله حل نشده باشد تا پایین ترین نقطه مسئله ادامه داشته و پیچیده‌تر می‌شود.

تعزیرات: به بازار خودرو ورود نمی‌کنیم

چند روز قبل سید یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در گفت‌وگو باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: همان طور که در روز‌های اخیر بار‌ها اعلام کردیم، مردم خودشان باید از طریق سامانه ۱۳۵ و یا تارنمای t۱۳۵.ir شکایات خود را ضمن ارائه مدارک اعلام کنند.

او افزود: با شکایت مردم در مورد گرانفروشی بنگاه‌ها در معامله خودرو، رسیدگی به پرونده آغاز می‌شود و در صورت اثبات تخلف، مبلغ اضافه دریافتی به شکات بازگردانده می‌شود.

اما وقتی حالا ورود آن‌ها به ماجرای خودرو و علت اجرا نشدن طرح قیمت گذاری بازار خودرو 10 درصد بالاتر از قیمت کارخانه را پیگیری می‌‌کنیم  حاضر به پاسخگویی نیستند و اعلام می‌کنند که قصد مداخله و ورود به این موضوع را ندارند. بازار خودرو دوباره به حال خود رها شده و هیچ یک از نهادهای نظارتی و تصمیم گیرنده قصد مداخله با این موضوع را ندارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹۰
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۴ ۰۵ تير ۱۳۹۹
مشکلات اصلی گرانی:

۱. مسئولین ناکارامد و جناحی کارکردن، مثلا اگر مدیری هم خوب باشه دولت جدید اونو برکنار میکنه اگه هم فکرش نباشه. گروهی که در راس کار نیست هم فقط سنگ اندازی میکنه.

۲.اقتصاد مریض، وجود نقدینگی زیاد و تعداد دلال خیلی زیاد نسبت به نیاز اقتصادمون.

۳.بانکها و موسسات زیاد بی مصرف که خودشون دلال هستن و بنگاه دار

۴.تحریمهای واقعا ظالمانه
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۰۰:۵۱ ۰۵ تير ۱۳۹۹
همه قیمت گذاری خودو دست دولت. دوبا برای پژو پارس نوشتم اسم من در نیامد یعنی در این سرزیمن ایرانی به ایرانی رحم نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۰۴ تير ۱۳۹۹
واردات باید ازاد بشه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۲۲ ۰۴ تير ۱۳۹۹
علت گرانی خودرو نمایندگی ها هستند . بنده روز اول که سمند ثبت نام کردم برای انتخاب نمایندگی جهت دریافت خودرو مراجعه کردم التماس می کردند تعداد کارکنان نمایندگی فقط یک نفر بود التماس می کرد نمایندگی اونها رو انتخاب کنم بعد از حدود یک ماه تماس تلفنی گرفتم با نمایندگی درست جواب ندادند بعد حضوری رفتم دیدم تعداد کارکنان از یک نفر به ۵ نفر افزایش پیدا کرده فقط یک سوال ویک جواب بین ما ردو بدل شد بنده چون تحمل اخم رو نداشتم سری با احترام خداحافظی کردم و رفتم . در طول یک سال که ماشین رو تحویل گرفتم باور داشتم که سهل انگاری و بی مسولیتی این نمایندگی ممکن است کار دستم بده بنابراین فقط از طریق ۰۹۶۴۴پیگیر بودم . بله من هم به این نتیجه رسیدم که عامل گرانی خودرو صدرصد خود نمایندگی ها هستند اما چه میشه کرد خود کرده را تدبیر نیست اون وقت که در دادن امتیاز نمایندگی به افراد می بایست دقت لازم می کردید نکردید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۰۴ تير ۱۳۹۹
واقعا از زندگی تو ایران خسته و نا امید شدیم حتی جرات نداریم بچه دار شیم میگیم توی خرج خودمون موندیم یکی دیگه رو بیاریم اینجا بدبختش کنیم که چی
واقعا از لحاظ روانی از هم پاشیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ساناز
۱۵:۴۱ ۰۴ تير ۱۳۹۹
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
تورو خدا واردات خودرو رو آزاد کنید
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۱۵:۴۰ ۰۴ تير ۱۳۹۹
چاره کار فقط آزاد شدن واردات خودرو هست
چاره کار فقط آزاد شدن واردات خودرو هست
چاره کار فقط آزاد شدن واردات خودرو هست
چاره کار فقط آزاد شدن واردات خودرو هست
چاره کار فقط آزاد شدن واردات خودرو هست
چاره کار فقط آزاد شدن واردات خودرو هست
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۵:۳۹ ۰۴ تير ۱۳۹۹
مقصر دولت که بجای اینکه به فکر صادرات باشه تا بتونه از این طریق درآمد بدست بیاره خودشو منزوی کرده از آقای طریق هم خبری نیست تا بره با کشورهای دیگه صحبت کنه فقط چسبیدن به راحت ترین کار که اونم گرون کردن دلار و طلا است .از مردم هم هیچ خبری نیست ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۴ تير ۱۳۹۹
آقای مسئول چطور افزابش حقوق پدر کارگر را در میاری
نزار قیمت خودرو از کارخانه بیشتر از ده درصد بالا باشه
تا این دلال و سوداگر بره باراررسرمایه سرمایه گذاری کنه
اقا چرا بدبخت مصرف کننده پولش چهار برابر بره نزارید دلالها قیمت خودرو و مسکن را تعبین کنند
قیمت باید با حقوق بخونه بی انصاف
نزارید طلا و دلاد ار همه مهمتر مسکن ووخودرو و خوراک بره بالا!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۴ ۰۴ تير ۱۳۹۹
همه چی دست خود دولته بودجه کم اورده داره این کارهارو میکنه بودجش تامین بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۰۴ تير ۱۳۹۹
دولت تدبیر و امییید !!
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۱:۵۶ ۰۴ تير ۱۳۹۹
اقا خودرو نخرید نخرید نخرید
عامل گرانی ها خودمان هستیم
Iran (Islamic Republic of)
کیان
۱۲:۲۵ ۰۴ تير ۱۳۹۹
چرت نگو .ما جوراب هم میخریم چرا گرون نمیشه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۰۴ تير ۱۳۹۹
راست میگ نخریم میمونه رو دستشون ارزون میش الان اعلام کردن مرغ کیلویی ۱۵ هزار خدایا آخ چرا هر روز فقط قیمت میبرن بالا تخم مرغ هم گرون شد اینا وقتی میگن ۱۵ هزار تو بازار باید ۱۸بخریم خدایا ب دادمون برس خدایا خودت ب فریادمون برس از صبح ک بیدار میشیم یا اسباب گرون شده یا اختلاس کردن و خوردن و زدن بردن ۰۰۰هیچکس ی کلمه از گرونی نمیگ ک ماها زیر بار گرونیا داریم خفه میشیم وای جی سی چرا هیچ گزارشی از گرونی های ثانیه ای تهیه نمیکنی و این پیام هم منتشر نمیش میدونم
Iran (Islamic Republic of)
افسانه
۱۱:۴۸ ۰۴ تير ۱۳۹۹
خدا رو شکر که همه گرونیها ازمیوه و گوشت و مرغ و ماشین وخونه وآهن و.....زیر سر دلاله .بیان همین آقای دلال رو رئیس جمهور کنین تا مردم هم خیالشون از بایت همه چی راحت شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۱ ۰۴ تير ۱۳۹۹
اتفاقا خیلی وقته که رییس جمهور شده
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۸:۴۴ ۰۵ تير ۱۳۹۹
بزارید من رییس جمهور بشم دلال هم نیستم
Iran (Islamic Republic of)
افسانه
۱۱:۴۸ ۰۴ تير ۱۳۹۹
خدا رو شکر که همه گرونیها ازمیوه و گوشت و مرغ و ماشین وخونه وآهن و.....زیر سر دلاله .بیان همین آقای دلال رو رئیس جمهور کنین تا مردم هم خیالشون از بایت همه چی راحت شه
Iran (Islamic Republic of)
افسانه
۱۱:۴۸ ۰۴ تير ۱۳۹۹
خدا رو شکر که همه گرونیها ازمیوه و گوشت و مرغ و ماشین وخونه وآهن و.....زیر سر دلاله .بیان همین آقای دلال رو رئیس جمهور کنین تا مردم هم خیالشون از بایت همه چی راحت شه
آخرین اخبار