لرستان قطب تولید حبوبات در کشور

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: استان قطب تولید حبوبات در کشور است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: استان قطب تولید حبوبات در کشور است.

عبدالرضا بازدار در حاشیه بازدید از مزارع نخود شهرستان دلفان که به‌صورت مکانیزه کشت شده‌اند امروز دوم تیرماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: سطح زیر کشت حبوبات در استان بالغ‌بر ۱۲۰ هزار هکتار است.

او تصریح کرد: در راستای تولید محصول سالم و حفظ تعادل طبیعی و جلوگیری از پدیده مقاومت و ارتقاء سلامت مصرف‌کنندگان تولیدات گیاهی و کاهش مصرف سموم در سال زراعی جاری این سازمان اقدام به کنترل آفات از طریق روش بیولوژیک و در قالب مدیریت تلفیقی در سطح بالغ‌بر ۷۴۰۰ هکتار از مزارع نخود، گوجه‌فرنگی و باغات انار و همچنین در سطح گلخانه‌های استان با استفاده از چهار عامل بیولوژیک کرده است که خوشبختانه نتایج اثربخش و قابل قبولی در کنترل و مهار آفات مورد هدف داشته‌ایم و در این زمینه مشارکت و استقبال کشاورزان و باغداران استان نیز قابل‌تحسین است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان خاطرنشان کر: می‌توان با مبارزه بیولوژیکی توسط زنبور براکن برای از بین بردن آفت هلیوتیس (کرم پیله خوار نخود) به‌جای استفاده از سموم شیمیایی از خسارات مخرب این سموم بر محیط‌زیست و هزینه‌های زیادی که بر کشاورزان تحمیل می‌آورد جلوگیری کرد و امیدواریم با افزایش اعتبارات و مشارکت مردمی شاهد افزایش سهم کنترل بیولوژیک در مهار عوامل خسارت‌زای گیاهی استان باشیم.

بازدار در خصوص کشت مکانیزه حبوبات به‌ویژه نخود در استان اضافه کرد: عملکرد نخود در کشت مکانیزه و استفاده از ارقام اصلاح شده به‌طور معناداری افزایش خواهد یافت و در این روش تمام مراحل (کاشت، داشت و برداشت) نخود به‌طور مکانیزه انجام می‌شود افزودند؛ در این روش هم در هزینه و هم در وقت صرفه‌جویی زیادی خواهد شد.

او با بیان مزیت‌های کشت مکانیزه نخود افزود: با گسترش این نوع کشت در سطح استان به‌ویژه شهرستان دلفان تحول چشمگیری در تولید نخود استان خواهیم داشت.

بازدار بیان کرد: می‌توان با استفاده از کشت مکانیزه و استفاده از ارقام اصلاح شده نخود، عملکرد این محصول را از ۶۰۰ کیلوگرم در هکتار به بالای یک الی یک و نیم تن در هکتار افزایش دهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از اولویت‌های این سازمان در زیر بخش زراعت را جذب بذور اصلاح‌شده نخود داخلی و وارداتی و همچنین توسعه کشت مکانیزه نخود در مناطق مختلف استان در جهت افزایش عملکرد و افزایش درآمد کشاورزان و بهره‌برداران در سال جهش تولید اعلام کردند.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.