کمپ‌های داوطلبانه‌ی مرمت ابنیه تاریخی، در یزد رونق می‌گیرد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد از برگزاری سومین کمپ داوطلبانه در اردکان و رونق این کمپ‌ها در استان خبر داد.

 پل تاریخی خرانق به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، سید مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد با اشاره به برگزاری سومین کمپ داوطلبانه در اردکان، گفت: بیش از ۴۰ نفر از علاقه‌مندان به میراث فرهنگی در کمپ داوطلبانه مرمت پل تاریخی خرانق شرکت کردند.

او با بیان اینکه داوطلبان برای کار مرمت در کنار استادکاران معماری قرار می‌گیرند، افزود: وسایل مورد نیاز مرمت نیز برخی از اداره میراث فرهنگی و برخی از سوی داوطلبان و حتی خیرین تامین شد.

فاطمی اظهار داشت: از یک ماه قبل مطالعات در منطقه خرانق آغاز و عکاسی شد و قسمت‌هایی از پل که نیازمند مرمت بود مورد بررسی قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد افزود: مزایای برگزاری کمپ‌های داوطلبانه در مرمت بنا‌های تاریخی احساس مسئولیت جامعه محلی به حفاظت از بنا است.

فاطمی با بیان اینکه برای مرمت این پل صد‌ها میلیون تومان باید هزینه می‌شد، گفت: در مدت سه روز بدون هیچ هزینه‌ای از تخریب یک پل تاریخی جلوگیری شد.

او با اشاره به اینکه داوطلبان برای شرکت در این کمپ بیمه می‌شوند، افزود: تمام تجهیزات ایمنی و بهداشتی در محل برای داوطلبان فراهم و هماهنگی‌های لازم با مسئولان شهرستان اردکان اعم از فرمانداری و مرکز بهداشت انجام شده است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه شهر‌های شاهدیه، عزآباد، گاریز، بافق، زارچ و... نیز خواستار برگزاری کمپ‌های داوطلبانه شدند، اظهار داشت: شهر‌هایی که بتوانند نیروی بیشتری برای مرمت جذب کنند در اولویت قرار می‌گیرند.

فاطمی گفت: در شرایطی که با محدودیت مالی و کمبود امکانات مواجه هستیم، بهره گرفتن از علاقه‌مندان به میراث فرهنگی بهترین راه حفاظت از بنا‌های تاریخی است.

او با بیان اینکه برگزاری کمپ‌های داوطلبانه در دنیا مرسوم است، افزود: یونسکو نیز هر ساله کمپ‌های داوطلبانه بزرگی را در سراسر دنیا برای مرمت بنا‌های تاریخی برگزار می‌کند.

انتهای پیام/ غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.