انگلیس بزرگترین صادرکننده تجهیزات سرکوب اعتراضات خیابانی در جهان

به استناد اسناد دولتی، انگلیس طی سال‌های اخیر میلیون‌ها پوند تجهیزات سرکوب گرایانه را در اختیار کشور‌های ناقض حقوق‌بشر قرار داده است.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، اسناد دولتی نشان می‌دهد انگلیس ده‌ها میلیون پوند تجهیزات از جمله گاز اشک آور، گلوله‌های پلاستیکی و تجهیزات ضد شورش را در اختیار کشور‌های ناقض حقوق بشر قرار داده است.

ایندیپندنت با استناد به اسناد دولتی گزارش داد وزیران کابینه انگلیس از سال ۲۰۱۰ مجوز صادرات این قبیل تسلیحات را به کشور‌هایی از جمله عمان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، قطر، مصر، برونئی و بحرین را صادر کرده اند، که موجب نگرانی‌های بسیاری در زمینه نقض حقوق بشر شده است. نام هنگ کنگ نیز در فهرستی که مجوز صادارت تجهیزات ضد شورش برای آن‌ها صادر شده، به چشم می‌خورد.

انتشار این اسناد دولتی پس از آن صورت گرفت که در میانه بالا گرفتن اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا و دیگر کشور‌های اروپایی، اکثر نمایندگان پارلمان انگلیس خواستار توقف فروش تجهیزات سرکوب‌گرایانه به آمریکا شدند. دستکم در یک دهه گذشته مجوز صادرات تسلیحات سرکوب‌گرایانه به ارزش ۳۴ میلیون پوند از سوی دولت لندن صادر شده و گاز اشک آور و تجهیزات مشابه کنترل اجتماعات به ۵۲ کشور جهان صادر شده است.

این رسانه انگلیسی یادآور می‌شود با توجه به اینکه ثبت ارقام صادرات این تجهیزات اجباری نیست، آمار واقعی در این زمینه بسیار فراتر از این خواهد بود. این در حالیست که براساس قوانین کنترل صادرات تسلیحاتی، فروش چنین تجهیزاتی به کشور‌هایی که در آن احتمال سرکوب داخلی می‌رود، ممنوع است.

اعتراضات سراسری در آمریکا، که به دنبال قتل فجیع جورج فلوید، شهروند سیاهپوست به دست پلیس شهر مینیاپولیس صورت گرفت، با خشونت گسترده پلیس آمریکا و سرکوب معترضان همراه شد. در جریان این اعتراضات پلیس آمریکا از توسل به گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی برای مقابله با معترضان فروگذار نکرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار