مرهم مشاغل خانگی بر زخم بیکاری

مشاغل خانگی فرصتی برای رفع معضل بیکاری و ایجاد شغل‌های جدید است که می‌تواند علاوه بر تأثیر در رشد و توسعه اقتصادی، در زمینه توسعه اجتماعی نیز تغییرات مثبت ایجاد کند.

مرهم مشاغل خانگی بر زخم بیکاریبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، مشاغل خانگی به آن دسته از فعالیت‌هایی گفته می‌شود که یک یا چند عضو از خانواده در فضای مسکونی خود در چارچوب یک طرح کسب و کار، بدون ایجاد مزاحمت و اخلال در واحدهای مسکونی مجاور مشغول به کاری هستند که منجر به تولید خدمات یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی می‌شود.


بیشتر بخوانید 


این مشاغل می‌توانند اشتغال‌زایی خوبی را به دنبال داشته و به‌نوعی کارآفرین باشند و به دلیل نیاز به حجم پایین سرمایه‌گذاری و سودآوری مطلوب، بسیار مورد توجه و استقبال قرار می‌گیرند و برای خانوارهای کم‌درآمد و بیکار، بیشتر برای خانم‌هایی که شغل خانه‌داری دارند منبع درآمدی خوبی است.

مرهم مشاغل خانگی بر زخم بیکاری

چهارمحال و بختیاری بیکارترین استان کشور

در بهار سال ۹۸ استان چهارمحال و بختیاری با بیش از ۶۵ هزار بیکار رتبه اول بیکاری کشور را به خود اختصاص داد.

حفیظ الله فاضلی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری  گفت: امروزه كسب و كارهای خانگی به عنوان راهكاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر جهان محسوب می شود كه از جمله مزایای آن، حذف هزینه های مربوط به خرید، رهن و اجاره كارگاه و هزینه رفت و آمد، استفاده از نیروی كار سایر اعضای خانواده و ایجاد زمینه های كار خانوادگی و امكان انتقال تجارب از طریق آموزش غیررسمی بین اعضای خانواده است. 

او افزود: در سال ۹۸ نرخ بیکاری در استان چهارمحال و بختیاری به ۱۶.۷ درصد رسید.

فاضلی اضافه کرد: در سال جاری تعداد بیکاران  به ۴۵ هزار کاهش یافته است.

توسعه مشاغل خانگی مؤثر در کاهش نرخ بیکاری

کارآفرینانی از جمله خانم شمس و خانم مظفری باعث این کاهش آمار شدند.

شمس کارآفرین شهرکردی گفت: از سال ۹۷ کارگاه شیرینی پزی راه اندازی کردم و پنج نفر به صورت مستقیم و ۱۵ نفر به صورت غیر مستقیم در این کارگاه مشغول به فعالیت هستند.

او اظهار داشت: با سرمایه گذاری اندک شروع کردم و هم اکنون از درآمدم بسیار راضی هستم و نیازی به دریافت تسهیلات ندارم.

مرهم مشاغل خانگی بر زخم بیکاری

شمس افزود: در کنار شیرینی پزی کارگاه خیاطی راه اندازی و برای ۱۵ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی کردم.

  مظفری کارآفرین دیگری  با اشاره به راه اندازی کارگاه قالیبافی در محله منظریه شهرکرد از سال ۹۸ گفت: در حال حاضر ۱۰ بافنده در این کارگاه مشغول به بافت فرش هستند.

او افزود: قالیبافی سختی کار خودش را دارد تا زمانی که فرش بافته نشود و به فروش نرسد، پولی دست ما را نمی‌گیرد، بعضی از بافندگان که نیاز مالی دارند، باید دلگرم باشند تا به ادامه بافت بپردازند.

مظفری از مسئولین خواست: تسهیلاتی کم بهره در اختیار خود و نیروهایش قرار دهند تا بتواند کارش را توسعه دهد.

مرهم مشاغل خانگی بر زخم بیکاری

کریمی معلم شهرکردی نیز اظهار داشت: از فضای موجود در پشت بام خانه استفاده و گلخانه ای به وسعت ۱۰۰ مترمربع راه اندازی کردم.

او افزود: هم اکنون در این گلخانه به پرورش چند نوع گل کاکتوس مشغول هستم و حتی از استان های همجوار از جمله اصفهان، تهران و شیراز سفارش می پذیرم.

 حقانی گلخانه دار دیگر گفت: در این گلخانه، انواع گل‌های زینتی از جمله شمعدونی، حسن یوسف، کراسولا و اشک پرورش داده می‌شود.

او اضافه کرد: در گلخانه سالانه حدود ۲۰ هزار گل تولید و ۲۰۰ میلیون ریال درآمد کسب می کنم.

مرهم مشاغل خانگی بر زخم بیکاری

پرداخت دو هزار و ۶۰۰ فقره تسهیلات در چهارمحال و بختیاری 

حفیظ الله فاضلی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری گفت: پارسال در قالب مشاغل خانگی به دو هزار و ۶۰۰ نفر تسهیلات پرداخت شد و امسال نیز کسانی که نیاز به تسهیلات داشته باشند، در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

او افزود: فراهم شدن فضای کاری در منزل این امکان را برای افراد خانواده به وجود می‌آورد که علاوه بر انجام مسئولیت‌های خانگی بتوانند درآمد و کارایی بیشتری داشته باشند و هزینه‌هایی نظیر رهن و اجاره کارگاه‌ها، هزینه استفاده از نیروی کار انسانی و ایاب و ذهاب حذف شود.

علی اوسط هاشمی معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور  اظهار داشت: کسانی که دارای گواهینامه مهارت باشد و صلاحیت و سنجش مهارت آنان مورد تأیید قرار گیرد از تسهیلات کم بهره برخوردار می شود.

او تأکید کرد: مشاغل خانگی همچنین یک راهکار مناسب برای توسعه اشتغال‌های خرد و متوسط به ویژه برای افراد بیکار دارای مهارت کافی در انجام برخی از فعالیت‌ها است که به دلیل بازار نامناسب اشتغال نمی‌توانند جذب بازار شوند.

هاشمی افزود: پس از ایجاد مشاغل خانگی به منظور پایدار ماندن این مشاغل باید به فکر فروش محصولات تولیدی آن ها بود که در این زمینه، ایجاد بازارچه‌های فروش تولیدات مشاغل خانگی نقش مهمی در افزایش و پایداری اشتغال و کاهش نرخ بیکاری استان خواهد داشت.

مرهم مشاغل خانگی بر زخم بیکاری

وجود ۳۳۰ رشته مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری

امروزه مشاغل خانگی و خرد، نقش بسیار زیادی در رفع معضل بیکاری و تأثیر قابل توجهی در بالابردن درآمد خانوارها دارد.

شیخی کارشناس فرش صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: ۳۳۰ رشته مشاغل خانگی در استان در حوزه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۳۴ رشته، صنعت، معدن و تجارت ۷۳ رشته، جهاد کشاورزی ۶۶ رشته و میراث فرهنگی، گردشگری و صتایع دستی ۵۷ رشته وجود دارد.

او از صدور ۱۷ هزار و ۳۰۶ مجوز کارگاه مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری از سال ۹۰ تاکنون خبر داد.

این روزها هر خانه می‌تواند یک کارگاه تولیدی و درآمدزا برای اهالی آن باشد و حمایت از کارآفرینان باعث می شود چرخه اقتصاد، اشتغال و تولید روان تر بچرخد.

گزارش از نگار شیخ پور

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۲ تير ۱۳۹۹
سلام شما که حرف از مشاغل خانگی می‌زنید بیاید زندگی ما رو ببینید که هر روز با بوی بعد میوه خشکنی که با نام مشاغل خانگی صعنتی کار می کند و بوی بعد آن هر روز آسایش ما رو می‌گیرد چی می گوید که با پیگیری زیاد از طریق قانون که به هیجا نرسیده مسئولین مشاغل خانگی هیچ اهمیت به ما نمی دهند و می گویند بو نمی دهد که می گوید چون کار آفرین است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۴۵ ۱۱ تير ۱۳۹۹
دولت برای صادرات رب اگه کمک کنه خیلی از روستاییان میتونن در روستاها رب با کیفیت بهداشتی تولید کنند ولی نمی‌دونم چرا کمک نمیکنه. اگه ممکنه به کسب و کارهای خانگی بها بدین در شرایط تحریم می‌تونه خیلی به دولت و مردم کمک کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۱۱ تير ۱۳۹۹
من آذر ماه 98 برای مشاغل خانگی در سامانه ثبت نا کردم
(عنوان شغلم هم جزو مشاغل لیست و مورد تائید هستش) بعد از چند هفته به اداره ارشاد نیشابور ارجاع شد ولی تا الان اداره ارشاد نیشابور هیچ اقدامی نکرده