ابلاغ الکترونیک دادگستری استان کرمان به ۸۳ درصد رسید

معاون فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان گفت: ابلاغ الکترونیک دادگستری استان در سال گذشته بیش از ۸۳ درصد از کل ابلاغیه‌های صادره را تشکیل داده است.

ابلاغ الکترونیک دادگستری استان کرمان به ۸۳ درصد رسیدبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، مهدی بخشی معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری کرمان گفت: براساس برنامه ریزی‌های انجام شده میزان ابلاغ الکترونیکی برای سال جاری ۹۰ درصد در نظر گرفته شده که با توجه به افزایش استقبال عمومی بدلیل شیوع بیماری کرونا و کاهش هزینه مراجعه به دستگاه قضایی، دستیابی به این میزان دور از انتظار نیست.

او با اشاره به رشد ۳۰۰ درصدی ابلاغیه‌های آگهی شده نسبت به سال ۹۷ اظهار کرد: این اقدام منجر به کاهش هزینه برای مراجعین و کوتاه شدن مدت زمان رسیدگی شده است.

معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان ضمن بیان این مطلب که در حال حاضر ارتباط ۳۰ واحد قضایی و ۱۴ زندان در استان کرمان با دادگستری برقرار است، گفت: با استفاده از این زیرساخت‌های موجود، تاکنون یک هزار و ۸۶۶ مورددادرسی الکترونیک در استان کرمان انجام شده است.

او تصریح کرد: هزار و ۱۶۱ دادگاه از این تعداد در دوران شیوع بیماری کووید ۱۹ برگزارشده است.

بخشی به اقدامات انجام شده برای سهولت پاسخگویی به مردم و افزایش خدمات ارائه شده در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی استان کرمان اشاره و بیان کرد: به منظور توسعه دادرسی الکترونیکی با استفاده از ظرفیت‌های موجود به موجب شکل گیری دستگاه قضایی هوشمند، از سال ۹۳ دفاتر خدمات قضایی در کل استان به غیر از منوجان، شهداد و صفائیه، راه اندازی شده است.

معاون دادگستری استان با اشاره به خدمات انجام شده در این مراکز اظهار داشت: کلیه خدمات الکترونیکی از قبیل ثبت دادخواست‌های بدوی، حقوقی، خانواده، دادخواست اعسار، دعوای طاری، دعوای دیوان عدالت اداری دعاوی اعتراضی، ثبت تجدید نظر از آرا، فرجام خواهی حقوقی، اعاده دادرسی مدنی، ثبت اظهارنامه، صدور و پیگیری ابلاغ الکترونیکی و همچنین پیگیری روند پرونده، تمدید تمبر وکلا، قرارداد وکالت بین وکیل و موکل، استعلام سوء پیشینه و ارسال نظریه کارشناس در این دفاتر جهت کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در وقت به مردم ارائه می‌شود.

بخشی گفت: سامانه سیستم مدیریت پرونده (سمپ) به منظور حفظ نسخه الکترونیکی پرونده در کلیه شعب محاکم و شورا‌های حل اختلاف استان و جهت ایجاد ارتباط با سایر سازمان‌ها با قوه قضائیه به صورت الکترونیکی مانند سازمان زندان ها، پزشکی قانونی، پلیس راهور، بانک مرکزی واداره ثبت و ... ایجاد شده است.

معاون برنامه ریزی و فناوری اطلاعات دادگستری کل استان کرمان تاکید کرد: در راستای تامین اهداف این سامانه از جمله کاهش هزینه‌ها و حفظ اطلاعات و تسریع در مراحل رسیدگی به پرونده، رصد برقراری ارتباط و بررسی صحت اطلاعات ثبت شده در سمپ به صورت منظم و مرتب در این معاونت انجام می‌شود.

بخشی تصریح کرد: علاوه بر نکات مذکور، این نرم افزار شامل زیرمجموعه‌ای از سامانه‌ها از جمله سامانه ضابطین دادگستری‌ها، افراد تحت نظر و سامانه اطلاعات مؤثر اشخاص (ساما) به منظور حفظ اطلاعات کارچاق کن‌ها و محکومین فراری برای جلوگیری از فساد و تسهیل دادرسی، سامانه سجل قضایی به جهت الکترونیک کردن مراحل بررسی درخواست و ارائه گواهی سوء پیشینه، استعلام قضایی به منظور تسریع دادرسی، ابلاغ الکترونیک و .. است که پشتیبانی فنی این سامانه‌ها با کارشناسان معاونت برنامه ریزی و فناوری اطلاعات است.

او افزود: راه اندازی ارتباط شبکه دولت با دستگاه‌های اجرایی استان، راه اندازی سامانه سپرده دادگستری، راه اندازی سامانه‌های مالی (همکاران سیستم) که شامل انبار، حسابداری، تدارکات و غیره، راه اندازی سامانه راهکارسازمانی که شامل خدمات فیش حقوقی، احکام، گواهی کسر از حقوق جهت معرفی به بانک‌ها، ارزشیابی کارکنان، حضورغیاب کارکنان، راه اندازی سامانه ملاقات با روسای دادگستری‌ها و راه اندازی سایت‌های ثبت آرشیو الکترونیکی در حوزه‌های زرند، رفسنجان، سیرجان و مجتمع شورای حل اختلاف از دیگر اقدامات این معاونت در سال گذشته بود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار