جوانان چگونه می‌توانند با تنظیم رژیم غذایی از مشکل آکنه رها شوند؟

آکنه ولگاریس رایج‌ترین مشکل پوستی در میان جوانان است، که ژن ها، سبک زندگی و رژیم غذایی همگی در کنار هم در بروز آکنه تاثیرگذار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، فاطمه نوری پور کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز با بیان اینکه آکنه ولگاریس رایج‌ترین مشکل پوستی در میان جوانان است، اظهار کرد: ژن ها، سبک زندگی و رژیم غذایی همگی در کنار هم در بروز آکنه نقش دارند.

او ادامه داد: بعضی غذا‌ها ممکن است آکنه را بدتر و برخلاف آن بعضی غذا‌ها ممکن است به بهبود سلامتی پوست کمک کند.

فاطمه نوری پور تصریح کرد: غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که باعث افزایش بیشتری در قند خون می‌شوند بروز آکنه را افزایش می‌دهند.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز اضافه کرد: این غذا‌ها باعث ترشح انسولین بیشتر و به تبع آن افزایش بروز آکنه می‌شوند، بنابراین باید از مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر، نان سفید، برنج سفید، سیب زمینی، پاستا، پاپ کورن، کیک و شیرینی‌ها پرهیز شود.

او گفت: یک رژیم غذایی حاوی فیبر بالا ممکن است در کنترل آکنه تاثیرگذار باشد، هر چند در این زمینه نیاز به مطالعات بیشتر است، بنابراین مصرف حبوبات، میوه، سبزی‌ها و غلات سبوس دار توصیه می‌شود.

فاطمه نوری پور افزود: رژیم‌های غذایی غربی که دارای فیبر کم و غلات سفید بالا هستند نیز باعث تشدید آکنه می‌شود.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز ادامه داد: همچنین اسید‌های چرب امگا ۳ ممکن است با کاهش التهاب و کاهش هورمون موثر در تولید آکنه باعث بهبود وضعیت شوند، ماهی‌های چرب از غنی‌ترین منابع امگا ۳ است.

او تصریح کرد: در مطالعات رابطه مستقیم ضعیفی بین مصرف شیر و لبنیات با آکنه مشاهده شده و جالب توجه است که شیر بدون چربی یا با چربی پایین‌تر نسبت به شیر کامل بروز آکنه را بیشتر افزایش می‌دهد.

فاطمه نوری پور با بیان اینکه مصرف شکلات نیز ممکن است در زمینه افزایش آکنه تاثیرگذار باشد، اضافه کرد: بنابراین باید از مصرف زیاد شکلات خودداری شود و بیشتر انواعی از آن مصرف شود که شکر کمتری دارد.

کارشناس ارشد تغذیه بالینی دانشکده تغذیه و علوم غذایی شیراز بیان کرد: در رابطه با مصرف غذا‌های چرب، برخلاف باور عمومی این طور به نظر می‌رسد که مصرف چربی تاثیر چندانی بر بروز آکنه ندارد.

او افزود: ترکیبات دیگری مانند آنتی اکسیدان ها، روی و ویتامین A نیز ممکن است با بروز آکنه ارتباط داشته باشند، اما اثر آن‌ها هنوز به اثبات نرسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار