رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس خبر داد؛

ارسال ۸ پرونده تخلف کارشناسان دادگستری به دادیاری

میرشکاری گفت: ۸ مورد پرونده تخلف کارشناسان طی سه ماه گذشته به دادیاری ارسال شده که بیشتر تخلف‌ها لج و لجبازی بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، میرشکاری رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس با بیان اینکه حدود ۸ مورد پرونده تخلف کارشناسان طی سه ماه گذشته به دادیاری ارسال شده است، اظهار کرد: بیشتر تخلف‌ها لج و لجبازی بین کارشناس و ارباب رجوع است.

او  بیان کرد: کارشناس رسمی دادگستری، فردی امین و متخصص در امر مربوطه و متبحر در محتوای حقوقی و کیفری، تحلیل، مهندسی، برهان و دلیل است به گونه‌ای که منجر به رای صحیح می‌شود.

محمدحسین میرشکاری با بیان اینکه کارشناس بازوی قدرتمند قاضی در اجرای عدالت است، افزود: اگر کارشناس کار خود را به خوبی انجام دهد، شاهد صدور آرای موثری خواهیم بود.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس ادامه داد: در گذشته کارشناس رسمی به یک کالای لوکس تبدیل شده بود و اختلاف نظر‌هایی بین شورای نگهبان و مجلس انفاق افتاد؛ مجلس مصوب کرد که کانون کارشناسان نیرو بگیرد، اما شورای نگهبان مخالفت کرد.

میرشکاری با یادآوری این موضوع که اولین دوره مرکز کارشناسان رسمی دادگستری در خود قوه قضاییه تشکیل شد، افزود: امروز رئیس مرکز کانون کارشناسان رسمی دادگستری کشور بوسیله رئیس قوه قضاییه تعیین می‌شود و در استان‌ها یک هیئت نظارت از خود قوه قضاییه بر کار مرکز کارشناسان رسمی دادگستری نظارت می‌کنند.

او اضافه کرد: در دوره جدید ریاست قوه قضاییه، اجرای چند مسئله را مدنظر قرار داده‌ایم، که از جمله آن‌ها ایجاد شفافیت در ارجاعات به کارشناسان و اجرای عدالت بین آن‌ها است.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس با تاکید بر اینکه صلاحیت‌ها، وضعیت و تخصص کارشناسان در واگذاری اقدامات مدنظر قرار می‌گیرد، تصریح کرد: تخلفات کارشناسان با جدیت بررسی و در صورت محرز بودن تخلف، با آن‌ها برخورد می‌شود.

میرشکاری بیان کرد: هر فردی از هر کارشناسی گلایه‌ای داشته باشد، می‌تواند مستقیما با مراجعه به دادسرا نسبت به شکایت از کارشناسان اقدام کند.

او با بیان اینکه ارتباطات ما با جامعه تاکنون کم بوده و کمتر از کارشناسان به عنوان مشاور استفاده شده است، گفت: آمادگی همکاری با مردم، بانک‌ها، ادارات و سازمان‌ها از طریق کارشناسان رسمی داریم.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس اضافه کرد: بسیاری از دستگاه‌ها از کارشناس رسمی استفاده نمی‌کنند و در جا‌هایی هم از افراد خاص استفاده می‌کنند.

میرشکاری افزود: مردم و دستگاه‌ها می‌توانند تمام موارد مورد نیاز کارشناسی را به مرکز اطلاع دهند تا بی نام و بی قضاوت از پیش تعیین شده، کارشناس معرفی کنیم.

او برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه کارشناسان در قالب کلاس‌های مجازی را یکی از اقدامات شاخص این مرکز در فارس ذکر و بیان کرد: فارس یکی از استان‌های برخوردار از نیروی انسانی متخصص است و هم‌اینک ۵۳۳ کارشناس متخصص و متبحر داریم.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس از برگزاری آزمون جذب کارشناسان رسمی دادگستری استان در شهریورماه خبر داد و گفت: پیش‌بینی شده بالغ بر هزار نفر در این آزمون پذیرفته و حدود ۵۰۰ نفر جذب شوند. در آزمون قبلی ۲ هزار و ۷۰۰ نفر شرکت کننده داشتیم که تنها ٥٧ نفر جذب شدند و پیش‌بینی ما این است که در آزمون پیش رو، در تمام رشته‌ها متخصصان مربوطه جذب شوند.

میرشکاری ادامه داد: در بسیاری از موارد تخصصی کارشناسی در استان فارس پیشرو هستیم به همین دلیل کمیته‌های تخصصی شامل کمیته‌های صلاحیت‌ها، نقل و انتقالات، آموزش، رابطین، داوری، صلح و سازش و ... تشکیل شده است.

او با تاکید بر اینکه در هر کار و موضوعی ابتدا خود مردم باید پیگیر و مطالبه گر باشند، مجددا آمادگی این مرکز برای استفاده از تفکر متخصصان را اعلام کرد.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس به موضوع نرخ کارشناسان رسمی دادگستری هم اشاره و بیان کرد: تعرفه بر اساس هکتار و مبلغ در حوزه‌های مختلف مشخص می‌شود.

میرشکاری با تاکید بر اینکه ٩٠ درصد پرونده‌های تخلف کارشناسان سهوی بوده است، گفت: اگر کارشناس رسمی نظریه‌ای دهد که تفاوت فاحشی با واقعیت داشته باشد، تخلف و با کارشناس مربوطه برخورد می‌شود.

رئیس مرکز کارشناسان رسمی دادگستری فارس با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم با فساد مبارزه کنیم و فریاد عدالت خواهی سر دهیم، راهی جز استقلال رسانه‌ها نداریم، اضافه کرد: وقتی آستین‌های جامعه به سمت مبارزه با فساد بالا می‌رود، نقش ارزشمند رسانه‌ها بیشتر مشخص می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.