مهمترین دغدغه‌های نمایندگان پیرامون مسائل استان

نمایندگان استان کرمانشاه در جلسه امروز شورای اداری استان مهمترین دغدغه‌های خود پیرامون مسائل استان را مطرح کردند.

مهمترین دغدغه‌های نمایندگان پیرامون مسائل استانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ نمایندگان استان کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، امروز (پنجم تیر) مهمان نشست شورای اداری استان بودند و در کنار تشریح مهمترین دغدغه‌های خود درخصوص مسائل کشور و استان، نکات جالبی را هم در بحث مدیران و مسائل مدیریتی استان عنوان کردند.

عادت کرده‌ایم "مدیران" استان را دفن کنیم

عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه و رییس مجمع نمایندگان استان معیشت، مسکن و اشتغال را سه مشکل اساسی مردم و سه اولویت اصلی نمایندگان مجلس این دوره عنوان کرد و گفت : نمایندگان هم جزیی از این مردم هستند واین مشکلات را درک می‌کنند و تمام تلاش ما این است با همدلی بتوانیم این مشکلات را تا حدی از سر راه مردم برداریم.

مصری گفت : اینکه در جلسات مدام مدیران مشکلات را تکرار کنند کاری صورت نمی‌گیرد و انتظار این است که در جلسات مدیران گزارش مشکلاتی که رفع شده و یا می‌تواند رفع شود را ارائه کنند.

این نماینده مجلس بر تقویت مدیران استان و فرستادن‌آن‌ها به مراکز کشوری تاکید کرد وافزود: متاسفانه در استان هر مدیرکلی پس از پایان مسئولیتش در استان به جای ارتقا در مسئولیت‌های کشوری، در اتاقی در گوشه اداره‌ای در استان مشغول به کار شده و ارتقا داده نمی‌شود که جای تاسف است.

او افزود: در مسئولیت‌های کشوری از تمام استان‌ها مدیرانی داریم، ولی متاسفانه ازکرمانشاه کمتر مدیری در این پست‌ها فعالیت می‌کند که تاسف آور است.

او ادامه داد: متاسفانه ما عادت کرده ایم مدیران را در استان دفن کنیم و زمانی که می‌خواهیم جای مدیری را بگیریم، به جای اینکه باعث ارتقا رتبه او به مسئولیت‌های کشوری بشویم، او را در استان به زیر می‌کشیم و همین باعث شده مدیران کرمانشاهی را کمتر در مسئولیت‌های کلیدی و مرکزی کشور داشته باشیم.

مصری گفت: همین تنگ نظری‌ها مانع پیشرفت و توسعه استان شده و تا زمانی که این شرایط باشد واقعا راه به جایی نخواهیم برد.

او افزود: تنگ نظری باعث فراری دادن سرمایه از استان هم می‌شود. باید اجازه کار به سرمایه گذاران را بدهیم و اگر کسی در استان از راه مشروع ثروتمند می‌شود همه باید خوشحال شویم و شرایطی فراهم کنیم که این ثروت در همین استان تبدیل به سرمایه گذاری شود.

مصری به قوانین مزاحم بر سر راه مدیران هم اشاره کرد وافزود: ما به عنوان نماینده مجلس کاری که از دستمان بر می‌آید اصلاح قوانین و حذف قوانین مزاحم است، بنابراین از مدیران انتظار داریم لیست قوانین مزاحمی که مانع کار آن‌ها شده و مانع فعالیت سرمایه گذاران می‌شود را در اختیار ما قرار دهند.

او گفت: در دوره گذشته مجلس، یک لیست از قوانین مزاحم تهیه کرده و به مجلس بُردم و این قوانین با موافقت نمایندگان حذف شد و انتظار از مدیران این است که لیست قوانین مزاحم دیگر را دراختیار ما قرار دهند.

مدیران "آمار ده" و "آمار ساز" نمی‌خواهیم

محمد رشیدی نماینده مردم کرمانشاه به انتصابات اتوبوسی مدیران انتقاد کرد وگفت: متاسفانه در برهه‌های زمانی مختلف شاهد انتصابات سلیقه‌ای و اتوبوسی مدیران هستیم و هیچ نظارتی بر صلاحیت مدیران به کار گرفته شده صورت‌نمی گیرد.

او تدوین "نظام جامع انتصابات" را نیاز امروز کشور عنوان کرد و افزود: با وجود این نظام قطعا مدیران با صلاحیت راس کار آمده و با تغییر دولت‌ها و استانداران و ... شاهد جابجایی اتوبوسی مدیران نخواهیم بود.

رشیدی ایجاد جهش تولید در کشور و استان را نیازمند مدیران بااراده و کارآمد دانست و ادامه داد: جهش تولید هرگز با پشت میزنشینی به دست نمی‌آید و مدیران باید وارد میدان کار شده و مردم را نیز همراه خود به میدان بیاورند.

او گفت: مهمترین کمکی که مدیران در راه ایجاد جهش تولید می‌توانند انجام دهند برداشتن موانع از سر راه تولید است و اینکه از تولید کنندگان دستگیری کنند.

رشیدی به آمار‌های ارائه شده از سوی برخی مدیران دستگاه‌ها هم اشاره کرد و افزود: مجمع نمایندگان استان کرمانشاه مدیران آمارده و آمارساز را قبول ندارد و مهم برای ما نتیجه و اثرات کار است.

او افزود: زمانی آمار‌ها را قبول داریم که واقعا اثرات آن‌ها را به چشم و در سطح جامعه ببینیم و اگر مدیری نمی‌تواند مشکلات را حل کند بهتر است این مسئولیت را بگذارد و کنار برود.

استفاده بهینه‌ای از مرز‌های استان نمی‌شود

آرش زره تن لهونی نماینده اورامانات با اشاره به ضربه کرونا به اقتصاد جهان گفت: متاسفانه تمام کشور‌های جهان از این ویروس و اثرات آن دچار خسارت شدند و ایران هم در این زمینه مستثنی نیست.

او افزود: ایران در کنارآسیب‌های اقتصادی کرونا، از آسیب‌های ناشی از تحریم هم رنج می‌برد و در همین راستا چاره‌ای جز حرکت به سمت تولید داخل و بهره گیری از توان داخل نداریم، موضوعی که مقام معظم رهبری هوشمندانه آن را با نامگذاری امسال به نام سال "جهش تولید" به خوبی به همه ما یادآور شدند.

لهونی با اشاره به ظرفیت‌های بسیار استان در حوزه اقتصادی گفت: یکی از این ظرفیت‌های مهم ما مرز‌های مغفول مانده ماست که متاسفانه استفاده بهینه‌ای که باید از آن‌ها نداشته ایم.

او افزود: استان کرمانشاه با دو بخش مرکزی و اقلیم کردستان کشور عراق هم مرز است و این موضوع ظرفیت ویژه‌ای برای استان در بحث صادرات و استفاده از بازار‌های این کشور ایجاد کرده است که باید از آن بهره گیریم.

لهونی ادامه داد: در کنار مرز، کرمانشاه از ظرفیت‌های خوبی در سایر حوزه‌های از جمله کشاورزی، گردشگری و ... برخوردار است و می‌توان با برنامه ریزی صحیح از این ظرفیت‌ها در راه توسعه استان بهره گرفت.

این نماینده مجلس به نرخ بالای بیکاری استان و رتبه اول استان در کشور در این زمینه اشاره کرد وافزود: واقعا زیبنده استان کرمانشاه با این همه منابع خدادادی نیست که در صدر بیکاری کشور قرار گیرد.

لهونی به تشریح بخشی از مشکلات حوزه انتخابیه خود پرداخت و با اشاره به وضعیت نامناسبت زیرساخت‌های ارتباطی منطقه اورامانات گفت: سالانه ۷۰ نفر در جاده‌های اورامانات کشته می‌شوند که آمار وحشتناکی است و باید فکر جدی برای اصلاح زیرساخت‌های این منطقه صورت گیرد.

نماینده مردم اورامانات به وضعیت نامناسب کرونا در این منطقه هم اشاره کرد وافزود: بحث کرونا در اورامانات جدی و نگران کننده است و باید تقویت امکانات و لوازم محافظتی، درمانی و تشخیصی برای مقابله با کرونا در این منطقه صورت گیرد.

می‌خواهیم از مدیران "دستگیری" کنیم، نه "مچ گیری"

سید جواد حسینی کیا نماینده مردم سنقر و کلیایی با تاکید بر اینکه نمایندگان به دنبال دستگیری از مدیران هستند و نه مچ گیری از آن‌ها گفت: برای این دستگیری و یاری رسانی به مدیران نیازمند اطلاعات دقیق و درست هستیم و باید اطلاعات در اختیار ما قرار گیرد تا بتوانیم پیگیری مناسبی در بحث رفع مشکلات استان داشته باشیم.

حسینی کیا هم از عملکرد مدیران در بحث حمایت از سرمایه گذاران انتقاد کرد وافزود: سرمایه گذاری نیاز جدی و ضروری امروز استان است و مدیران باید همراهی کرده و صدور مجوز‌ها را در کمترین زمان ممکن انجام دهند.

او به تعطیلی بسیاری واحد‌های تولیدی استان اشاره کرد وافزود: حال واحد‌های تولیدی خوب نیست و بسیاری از آن‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و باید فکر جدی دراین زمینه صورت گیرد.

او با یادآوری دوباره مشکلات استان که نمایندگان دیگر هم به آن اشاره کردند، به مشکلات دیگر مردم در حوزه تمدید دفترچه‌های بیمه سلامت اشاره کرد وافزود: در حال حاضر امکان سنجی مالی در بحث تمدید این دفترچه‌ها صورت می‌گیرد و افرادی که تا دیروز ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان برای تمدید دفترچه پرداخت می‌کردند، الان باید حدود ۸۰۰ هزار تا یک میلیون تومان پرداخت کنند که این مسئله برای مردم استان که اغلبا کم درآمد هستند بسیار سنگین است و باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی شود.

حسینی کیا به مشکلات حوزه انتخابیه سنقر هم اشاره‌ای داشت و با انتقاد از وضعیت راه‌های روستایی این شهرستان گفت: در حال حاضر ۱۴۰ کیلومتر از راه‌های روستایی سنقر خاکی است و این امر مشکلات بسیاری برای مردم این روستا‌ها ایجاد کرده است.

منابع کرمانشاه می‌تواند اقتصاد ۵ میلیون نفر را بچرخاند

شهریار حیدری نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب به موقعیت و ظرفیت‌های بی نظیر استان اشاره کرد وافزود: کرمانشاه اقلیم واقعی چهار فصل داشته و پتانسیل آبی هفت میلیارد متر مکعبی دارد که بی نظیر است و تاکنون تنها از ۲.۳ میلیارد مکعب ظرفیت آن بهره برداری شده است.

او افزود: استانی هستیم که ۴۳۰۰ اثر تاریخی دارد که ۲۲۰۰ مورد آن ثبت ملی شده و این تعداد به اندازه آثار تاریخی چهار کشور اروپایی است و این نشان از ظرفیت بالای استان در بحث گردشگری است.

حیدری ادامه داد: امروز در استان شش مرز داریم که موقعیت خوبی در بحث صادرات و بهره گیری از بازار‌های کشور همسایه فراهم کرده است و استفاده از این ظرفیت‌ها به راحتی می‌تواند استان را از وضعیت نامناسب اقتصادی که دارد، عبور دهد.

این نماینده مجلس هم از عملکرد مدیران در برخورد با سرمایه گذاران انتقاد کرد و افزود: متاسفانه بسیاری از سرمایه گذارانی که در استان جهت سرمایه گذاری حاضر می‌شوند، همراهی که باید از سوی مدیران استان مشاهده نمی‌کنند و برای همین از استان فراری می‌شوند.

او افزود: این یک نقیصه و یک نگرانی بزرگ برای استانی است که به شدت به این سرمایه گذاری‌ها جهت ایجاد اشتغال نیاز دارد.

حیدری گفت: شرایط اقتصاد دولتی خوب نیست و باید به سمت استفاده از بخش خصوصی برویم و مدیران باید با جان و دل پذیرای سرمایه گذاران باشند.

او با اشاره به کاهش درآمد‌های نفتی گفت: امسال بصورت هوشمندانه از سوی مقام معظم رهبری به نام سال جهش تولید نامگذاری شده و باید همه مسئولان سراغ ظرفیت‌های داخلی رفته و استفاده از توان داخلی را اولویت کار خود قرار دهند.

حیدری افزود: با مطالعه‌ای که داشته‌ام، کرمانشاه می‌تواند به تنهایی اقتصاد پنج میلیون نفر را بچرخاند و کافی است از نعمت‌های خدادادی که در استان موجود است به خوبی استفاده کنیم.

این نماینده مجلس هم به مشکلات حوزه انتخابیه خود اشاره‌ای داشت و افزود: متاسفانه ورودی مرز‌های کشور در استان که نماد اقتدار ملی محسوب می‌شود وضعیت خوبی ندارند و جاده‌های آن نیازمند روکش و آسفالت است.

او افزود: سیستم آبرسانی سرپل ذهاب نیم قرن قدمت دارد و در زلزله هم دچار آسیب‌های فراوان شد و این آسیب‌ها با مشکلات کم آبی مناطق مختلف سرپل ذهاب خود را نشان می‌دهد که باید جهت رفع آن اقدام شود.

حیدری به تاخیر در بهره برداری از مزایای سامانه گرمسیری هم اشاره کرد وافزود: قرار بود با راه اندازی این سامانه تمام مشکلات کشاورزی شهرستان‌های مرزی مرتفع شود که متاسفانه تاکنون این اتفاق رخ نداده و از ۵۴ هزار هکتار زمینی که قرار بود از این سامانه بهره‌مند شوند تاکنون چند هزار هکتار بهره‌مند شده اند.

برخی مدیران سرمایه گذاران را فراری می‌دهند

علی رضایی نماینده کنگاور، صحنه و هرسین از معیشت به عنوان مهمترین دغدغه نمایندگان مجلس یاد کرد وافزود: تامین مناسب معیشت مردم، سرمایه اجتماعی کشور را تقویت می‌کند و در همین راستا همه مسئولین و نمایندگان باید بهبود معیشت مردم را اولویت اول کاری خود قرار دهند.

رضایی تعامل مسئولان و نمایندگان را عامل مهمی در دستیابی به این مهم دانست وافزود: در سال پایانی عمر دولت باید همه در کنار هم تلاش کرده و معیشت مردم را ارتقا دهیم و اگر این همکاری صورت گیرد تحریم‌ها و دشمنی‌هایی که علیه کشور وجود دارد و اعمال می‌شود، راه به جایی نخواهد برد.

رضایی به نیاز استان به جذب سرمایه گذاران اشاره کرد وافزود: در شرایط اقتصادی فعلی دولت چاره‌ای جز حرکت به سمت استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه استان نداریم و برای این کار باید تمام شرایط را برای حضور سرمایه گذاران در استان فراهم کنیم.

او با انتقاد از مدیران استان در بحث تاخیر در صدور استعلامات و مجوز‌های لازم برای سرمایه گذاری، گفت: متاسفانه سرمایه گذارانی که با هزار بدبختی به استان می‌آوریم، به خاطر عملکرد نامطلوب برخی مدیران در صدور استعلامات و مجوز‌های لازم عملا فراری می‌شوند. مدیران باید در این زمینه همکاری بیشتری داشته و کمتر سخت گیری کنند.

نماینده کنگاور، صحنه و هرسین گریزی هم به مشکلات حوزه انتخابیه خود زد و از ضعف زیرساخت‌های ارتباطی به عنوان مهم‌ترین این مشکلات یاد کرد و افزود: متاسفانه حوزه شرقی استان در حوزه زیرساختی دچار یک عقب ماندگی تاریخی است و عملا زیرساخت‌ها در این شهرستان‌ها در حد صفر است و باید تلاش بیشتری برای جبران این کاستی‌ها صورت گیرد.

این نماینده مجلس به مشکلات کمبود آب در این حوزه انتخابیه هم اشاره داشت و افزود: در حوزه انتخابیه هرسین، کنگاور و صحنه حدود ۴۰۰ روستا وجود دارد که عمده آن‌ها هنوز پیک گرما از راه نرسیده با مشکل آب مواجه هستند و باید مسئولان مربوط به این مشکل در اسرع وقت رسیدگی کنند

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار