«میدل ایست آی» گزارش داد؛

تلخی کام مسلمانان نوار غزه با لغو مراسم حج امسال

مسلمانان ساکن در نوار غزه بیش از هر مسلمان دیگری در سراسر جهان با لغو مراسم حج امسال متاثر شدند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «میدل ایست آی»، لغو مراسم حج امسال از سوی مقامات سعودی بیش از هر کشوری کام مسلمانان نوار غزه را تلخ کرد.

حدود ۱۵۰۰ نفر از مسلمانان نوار غزه که در محاصره کامل رژیم صهیونیستی قرار دارند با اشتیاق خود را برای برگزاری حج امسال آماده کرده بودند که با اعلام لغو این مراسم از سوی مقامات عربستان سعودی مواجه شدند.

عربستان اعلام کرده است امسال تنها هزار نفر از ساکنان محلی اجازه برگزاری مراسم حج را دارند و مسلمانان سایر کشور‌ها نمی‌توانند به این کشور سفر کنند.

ادید ناجی که مسلمان ۶۹ ساله ساکن نوار غزه است و قرار بود امسال به همراه همسرش به سفر حج اعزام شود در این خصوص گفت «حج یک فرصت استثنایی بود که مشتاقانه منتظرش بودیم. اقوام و همسایه‌های ما می‌دانستند که به حج می‌رویم به همین دلیل چیز‌هایی را که احتیاج داشتند به ما سفارش دادند.» ناجی در ادامه توضیح داد مبلغ ۳۰۰۰ دینار اردنی (۴۲۰۰ دلار) برای تامین ویزای حج و هزینه‌های سفر پرداخت کرده است. او گفت «این برای ما بسیار گران است و برخی از مردم سال‌ها پس‌انداز می‌کنند تا به این سفر عازم شوند.» به گفته ناجی، او و همسرش هفت سال منتظر این سفر بوده‌اند.

بیش از ده سال است که نوار غزه از زمین، هوا و دریا از سوی رژیم صهیونیستی به محاصره درآمده است و مردم این سرزمین هیچ راهی برای تامین نیاز‌های خود ندارند. حدود دو میلیون نفری که در نوار غزه ساکن هستند از سفر آزادانه به خارج از کشور برای تحصیل، عبادت و یا دیدار با اقوام و درمان بیماری‌ها محروم شده‌اند.

در سال ۲۰۱۹، برای اولین بار پس از پنج سال، صد‌ها مسلمان ساکن نوار غزه اجازه یافتند به سفر حج عمره عازم شوند.

هر ساله حدود دو میلیون زائر برای حج واجب راهی مکه می‌شدند و سالانه حدود هفت میلیون نفر برای حج عمره به این شهر سفر می‌کردند. با شیوع ویروس کرونا، در ماه مارس مقامات سعودی اعلام کردند حج عمره را متوقف کرده و به طور موقت مسجد النبی را تعطیل کرده‌اند و نمازگزاران نباید دست خود را به کعبه و دیگر اماکن مقدس بزنند. چند روز پیش نیز خبر لغو مراسم حج واجب امسال اعلام شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار