شناسایی بیش از ده گونه جدید خزنده در خراسان جنوبی

بیش از ده گونه جدید خزنده در مطالعات انجام شده‌ی اداره کل حفاظت محیط زیست استان شناسایی شد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه شناسایی این تعداد گونه جدید خزنده، نشان از تنوع زیستی خوب استان دارد، گفت: برای انجام مطالعات وضعیت جمعیتی، پراکنش و زیستگاه‌های خزندگان در استان ۳۰ میلیون تومان از محل اعتبارات ملی هزینه شد.

او با اشاره به اینکه اگرچه وضعیت خراسان جنوبی از نظر تنوع زیستی خوب است، اما جمعیت خزندگان در استان وضعیت مطلوبی ندارد، افزود: علت اصلی کاهش جمعیت خزندگان در استان، تبدیل و تصرف زیستگاه هایشان، چرای بی رویه دام و ترس انسان از خزندگان و کشتن آنهاست.

اکبری با اشاره به اینکه خراسان جنوبی، شرقی‌ترین حوزه انتشار افعی شاخدار در کشور است، گفت: با توجه به اینکه افعی شاخدار یک گونه بومی ایرانی است که در مقابل تخریب زیستگاه و فعالیت‌های انسانی بسیار آسیب پذیر است، بنابراین مورد توجه ویژه سازمان حفاظت محیط زیست کشور قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید


افعی شاخدار ایرانی، ماری با جثه کوچک است که بر روی سرش دو زائده شاخ مانند قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان افزود: این گونه در اغلب زیستگاه‌های استان زیست می‌کند، اما بیشترین تعداد این گونه در منطقه حفاظت شده شاسکوه قاین، مظفری در فردوس، آرک و گرنگ در شهرستان خوسف تا منطقه استند نهبندان است.

۶۰ نوع خزنده تاکنون در استان شناسایی شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.