تازیانه‌های بی‌رحمانه بر پیکره حیات وحش خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: عوامل متعددی مانند بهره‌برداری ناپایدار از منابع و فعالیت‌های انسانی مخرب تنوع زیستی استان را تهدید می‌کند.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: متاسفانه عوامل متعددی مانند بهره‌برداری ناپایدار از منابع و فعالیت‌های انسانی مخرب تنوع زیستی استان را تهدید می‌کند و از طرفی چرای بیش از ظرفیت مراتع صدماتی را به جوامع گیاهی وارد آورده و شکار وگا‌ها تله‌گذاری غیرمجاز نیز، جمعیت حیات وحش برجسته را کاهش داده است.

او افزود: امسال سیزدهم اسفند روز جهانی حیات وحش با شعار پایداری تمام اشکال حیات بر روی زمین نامگذاری شده است.

اکبری با اشاره به تنوع شگفت‌انگیز حیات وحش در استان پهناور خراسان جنوبی، تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست استان توانسته بالغ بر دو میلیون هکتار از عرصه‌های زیستگاهی سطح استان را در قالب مناطق تحت مدیریت حفاظت و حراست کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: در استان شش منطقه حفاظت شده شاسکوه (واقع در شهرستان‌های قاین و زیرکوه)، درمیان و سربیشه (واقع در شهرستان‌های درمیان و سربیشه)، مظفری (واقع در شهرستان‌های فردوس و بشرویه) و آرک و گرنگ (واقع در شهرستان خوسف)، باقران (واقع در شهرستان بیرجند) کمرسرخ (واقع در شهرستان سرایان) سه پناه گاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار (واقع در شهرستان نهبندان)، رباط شور (واقع در شهرستان‌های فردوس و بشرویه) و پناهگاه حیات وحش نایبندان (واقع در شهرستان طبس) وجود دارد که بر اساس وضعیت توپوگرافیک و تشکیلات زمین شناسی منجر به پیدایش تنوع بیولوژیک بی نظیر و متنوعی در استان شده است.

او ادامه داد: بیش از هزار گونه گیاهی و بالغ بر ۳۰۰ گونه جانوری شامل؛ ۵۰ گونه پستاندار، نزدیک به ۲۰۰ گونه پرنده و ۵۰ گونه از خزنده در زیستگاه‌های استان پراکنده‌اند.

اکبری با اشاره به گونه‌های شاخص جانوری در استان، عنوان کرد: از جمله گونه‌های شاخص استان می‌توان به یوزپلنگ ایرانی، پلنگ، آهو، قوچ و میش، کل و بز، جبیر، انواع گربه سانان کوچک، روباه شنی، هوبره، زاغ بور، انواع پرندگان شکاری و انواع خزندگان اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: اگرچه اغلب مناطق استان دارای اقلیم بسیار خشک است، اما تالاب‌ها و آبگیر‌های استان از جمله پناهگاه حیات وحش، تالاب کجی نمکزار نهبندان علاوه بر پرندگان ساکن همه ساله میزبان جمعیت‌های بزرگ از پرندگان مهاجر از قبیل؛ انواع آبچلیک، حواصیل، باکلان، اردک سرسبز، کشیم، چنگر، پاشلک و خوتک هستند که در مسیر مهاجرتشان در آبگیر‌های استان مستقر می‌شوند.

او  تصریح کرد: براساس فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، پنج گونه پستاندار (یوزپلنگ، قوچ و میش، کل و بز، آهو، زرده بر)، شش گونه پرنده (بالابان، کرکس کوچک، عقاب تالابی، عقاب شاهی، هوبره، اردک سرسفید) و سه گونه خزنده (لاک پشت آسیایی، لاک پشت مهمیزدار و آگامای سروزغی ایرانی) در زمره گونه‌های در معرض تهدید قرار گرفته‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: اگرچه فعالیت‌هایی برای جلوگیری از تخریب تنوع زیستی و احیای منابع طبیعی آسیب دیده انجام شده است و همچنین در سال‌های اخیر شاهد نگرش مثبت مردم استان نسبت به رعایت حقوق حیوانات هستیم، اما متاسفانه عوامل مختلفی مانند وقوع خشکسالی‌های طولانی و مکرر در کنار بهره‌برداری بی‌رویه از منابع آب، خاک و پوشش گیاهی، زوال تنوع زیستی را شدت بخشیده است.

منبع:ایسنا

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار