علت نامگذاری دهه کرامت چیست؟

دهه کرامت از بهترین و شادترین روزهای مومنان است و به دلایل مختلفی به کرامت نامگذاری شده که در این گزارش به آن می پردازیم.

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام عطاری درباره دلیل نام گذاری دهه کرامت گفت:یکی از اصلی‌ترین دلیلی که این دهه را دهه کرامت نامیدند، به خاطر کرامات این دو بزرگوار، حضرت رضا(ع) و حضرت معصومه (س) است؛کرامت به معنای جود و سخا و بزرگواری است.

وی افزود:رسول خدا (ص) درباره بزرگواری می‌فرماید:مردی بزرگوار است که تقوا پیشه و از گناه دوری کند.  ائمه ما معصوم بودند، چون اهل گناه نبودند. اگر انسان بخواهد بزرگوار باشد، حتماً باید از گناه دوری کند. این هم شدنی نیست، مگر انسان بداند از کجا آمده و به کجا می‌رود. هدفش را بداند. در واقع خود شناسی، می‌تواند انسان را به هدف برساند. اگر انسان بداند چه دُر گرانبهایی در وجودش است، قطعاً با مَن عَرَفَ نَفسَه فَقَد عَرَفَ ربّه می‌تواند به بزرگواری برسد و اهل تقوا باشد. یکی از دلایل کرامات ائمه ما، همین دوری از گناه و تقوا است. اگر انسان بخواهد به موفقیتی برسد، قطعا باید اهل تقوا باشد تا قدر خودش را بداند. انسان اگر در منزل بزرگواری که اهل جود و سخا است برود قطعا کم نباید بخواهد. یعنی وقتی شما بدانید فردی قرار است به شما همه چیز بدهد اگر شما کم بخواهید قطعا زیان دیده اید، پس بهتر این است که انسان از امام حاجت بزرگی بخواهد که آن بی نهایت است. بی نهایت، لقای خداوند بزرگ است که راه برایش راحت و رسیدن به اهداف زندگی آسانتر می‌شود.

او درباره مشاهده کرامات حضرت امام رضا (ع) در حرم گفت: بنده در بخش محتوایی آستان قدس هستم، ولی یکی از خادمان نقل می‌کرد که من در بخش آشپزخانه حرم کار می‌کردم و یک خانم باردار به دنبال غذای تبرک حضرت بود. به نیت اینکه روی جنین اثر معنوی بگذارد، خادم به این خانم می‌گوید صبر کن اگر غذا نبود، من غذای خودم را به تو می‌دهم. خادم فراموش می کند که قول غذای تبرک حضرت را داده بود، از طرفی، پیرزن گرسنه‌ای هم در طلب غذا بود. خادم غذایش را به پیرزن داده و یادش می‌رود که قرار بود به آن زن باردار غذا بدهد. هنگام کار کردن، خانم باردار به سمت او می‌آید. خانم باردار از خادم بابت غذا تشکر می‌کند، می‌گوید پشت پنجره فولاد نشسته بوده که آقایی غذای تبرک را از طرف شما برای من می‌آورد. این نشان می‌دهد که امام رضا (ع) حواسش به همه زائرانش است. حتی کسی که یک پُرس غذای تبرک بخواهد. هر کس که زائر امام رضاست بی جهت نیست و همه دعوت شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۹ تير ۱۳۹۹
خوب بود
آخرین اخبار