در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران مطرح شد؛

دهه کرامت؛ فرصتی برای یادآوری انسانیّت/ چه کنیم تا به مقام والای کرامت و بخشندگی برسیم؟

دهه کرامت فرصت مناسبی برای شناخت خود واقعی انسان، تمرین بخشندگی و کمک به دیگران است.

حجت الاسلام معین شرافتی سخنران و پژوهشگر مذهبی، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: دهه کرامت با ولادت حضرت معصومه (س) در آغاز ماه ذی‌القعده شروع و با ولادت برادرشان امام رضا (ع) در یازدهم همین ماه به پایان می‌رسد. این نامگذاری علاوه بر اینکه نوعی تکریم است، می‌تواند انگیزه‌ای برای شناخت بیشتر آن بزرگان علم و معرفت باشد.

وی افزود: کریم از صفات بارز الهی است که هم به معنای بزرگ‌منشی و بزرگواری است و هم بذل و بخشش. در قرآن کریم می‌خوانیم: «اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ»؛ بخوان که پروردگارت از همه بزرگوارتر است. (سوره علق، آیه ۳). مخلوقات الهی به پیروی از خالق خود باید این ویژگی را در خود پیاده کرده و متخلق به این صفت شوند. از افرادی که به بالاترین و والاترین قله‌های رفیع کرامت رسیدند، می‌توان به دو گوهر بی همتای امام کاظم (ع) یعنی حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) اشاره کرد.


بیشتر بخوانید 


اولین قدم برای رسیدن به مقام کرامت

حجت الاسلام شرافتی به جایگاه انسان در عالم هستی اشاره کرد و گفت: خداوند همه انسان‌ها را مورد احترام قرار داده و به آن‌ها شأن و جلال داده است. در سوره اسراء این حقیقت بازگو شده و خداوند می‌فرماید: «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ»؛ این مقام بخشی و اهمیت دادن به انسان تا جایی پیش رفت که پس از خلقت انسان، خداوند ملائکه را مورد خطاب قرار داد و مقام جانشینی خود را مخصوص انسان دانست.

وی در ادامه افزود: فردی که مقام خود را بشناسد و در پی حفظ این جایگاه باشد، کسی است که کرامت الهی را به ودیعه گرفته و در درون خود آن را درک کرده است؛ چنین فردی خود را با تسلیم در مقابل وسوسه‌های شیطانی تغییر نداده است و به این دلیل نزد پروردگار دارای شأنی عظیم است.

دهه کرامت؛ فرصتی برای یادآوری انسانیت/چرا دهه اول ماه ذیقعده، دهه کرامت می‌گویند؟

این کارشناس مذهبی در مورد جایگاه معنوی حضرت معصومه (س) مطرح کرد: خداوند معصومه (س) را شفیعه روز محشر قرار داده است؛ همان گونه که در زیارت ایشان می‌خوانیم: «یَا فاطمه اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّةِ فَإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللَّهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ»؛‌ ای فاطمه! مرا در امر بهشت شفاعت بفرما؛ چرا که همانا تو در نزد خداوند دارای شأن و منزلت بلندی هستی».

وی در مورد اینکه چرا به امام رئوف رضا(ع) «زکی» می‌گویند، گفت: «زکی» به کسی گفته می‌شود که فساد در او راه ندارد و چون امام رضا (ع) پاک، طاهر، شریف و محترم بودند به این لقب نامیده شدند. ایشان نیز بر قله‌ بزرگی و بزرگواری قرار داشته و کرامت نفسانی خود را به کامل‌ترین صورت‌ها حفظ کرده بودند.

نشانه‌ کرامت و کریم بودن چیست؟

حجت الاسلام شرافتی به نشانه‌های کرامت در انسان اشاره و اظهار کرد: از نشانه های ظهور و بروز کرامت، بخشش به دیگران است؛ بخشیدنی بی منت و بدون درخواست و بی آنکه شأن فرد شکسته شود. شخص کریم به هنگام بذل و بخشش نگاه نمی‌کند فرد مقابل دوست است یا دشمن؛ درخواست می‌کند یا نه. صرف اینکه حس کرد آن فرد محتاج است، به کمک او می‌شتابد و از او دستگیری می‌کند. با مطالعه تاریخ در می‌یابیم که زندگی تمام اهل بیت (ع) سراسر کرم، جود و بخشش بوده است.

دهه کرامت؛ فرصتی برای یادآوری انسانیت/چرا دهه اول ماه ذیقعده، دهه کرامت می‌گویند؟

وی در ادامه گفت: عبدالله ابن ابراهیم غفاری از اصحاب امام رضا (ع) روزی برای درخواست کمک نقدی خدمت امام رضا (ع) رسید. حضرت مشغول صرف غذا بودند و او را دعوت کردند تا چند لقمه‌ای بخورد. بعد از غذا، از هر دری سخن به میان آمد و آن مرد فراموش کرد به چه منظور نزد حضرت آمده بود. مدّتی گذشت حضرت رضا (ع) اشاره کردند که گوشه سجاده‌ای را که در کنارش بود بلند کند. زیر سجاده سیصد و چهل دینار بود و نوشته‌ای هم کنار پول‌ها قرار داشت. یک روی آن نوشته بود: «لا اله الاّ اللّه، محمد رسول اللّه، علی ولی اللّه» و در طرف دیگر آن هم این جملات بود: «ما تو را فراموش نکرده ایم با این پول قرضت را بپرداز! بقیّه اش هم خرجی خانواده ات است.»

دهه کرامت؛ فرصتی برای یادآوری انسانیت/چرا دهه اول ماه ذیقعده، دهه کرامت می‌گویند؟

حجت الاسلام شرافتی افزود: این برخورد کریمانه در زندگی امام رئوف بار‌ها و بار‌ها تکرار شده و خواهر بزرگوارشان نیز از این نوع دوستی‌ها کم نداشتند. تا جایی که با قدری تحقیق و جستجو می‌توان قضایای مشابه بسیاری را درباره بذل و بخشش کریمانه این خاندان یافت.


بیشتر بخوانید


چه کنیم تا به جایگاه والای بخشندگی برسیم؟

این کارشناس مذهبی علت رسیدن به چنین جایگاه والایی را نتیجه بندگی خداوند و به‌جا آوردن حق معبود دانست و گفت: چه در زمان حیات و چه پس از حیات بسیاری از مردم مشکلات و مصائب خویش را با توسل به حضرت رضا (ع) و خواهر عزیزشان رفع نموده اند؛ این مردم کرامت‌هایی دیدند که ثبت و ضبط تمام آن‌ها امکان پذیر نیست و تنها قطره‌ای از دریای بی انتهای آن کرامات به دست ما رسیده است. دلیل همه این‌ها شناخت شأن بندگی و به جا آوردن حق معبود است.

حجت الاسلام شرافتی با بیان اینکه ما ایرانیان سر سفره احسان و اکرام حضرت رضا (ع) و حضرت معصومه (س) مهمان هستیم و باید با درس گرفتن از این دو بزرگوار، رسم بزرگی و بزرگواری را یاد گرفته و به دنبال حفظ گوهر انسانی خویش و هم نوع دوستی مضاعف باشیم، گفت: در این روز‌ها که خیلی از افراد با پدید آمدن مشکلات ناشی از کرونا دچار نیازمندی‌های مقطعی شده اند و به خاطر حفظ آبرو نمی‌توانند مشکلات خویش را بیان کنند، دستگیری از همنوعان خویش را فراموش نکنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۳ تير ۱۳۹۹
کارمون رو درست انجام بدیم
عقل را به کار ببندیم
مواظب سلامت خود و دیگران باشیم
مال دیگران را نخوریم
اینها می تونن ما رو به سعادت و کرامت برسونن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۰۳ تير ۱۳۹۹
خدایا به همه مون رحمت و خوشبختی و شادی بده صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۳ تير ۱۳۹۹
بیائیم خودمان وبچه هایمان لباس انسانیت وحریت بپوشیم وبپوشانیم بطوریکه ابعادوچاقی ولاغری بدنمان دردیدعموم وحتی به احترام پدرومادرلباس انسانیت بپوشیم.(لباس تنگ نپوشیم)تاازگرگ درنده وشیطان صفتان درامان باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۵ ۰۳ تير ۱۳۹۹
بیائیم خودمان وبچه هایمان لباس انسانیت وحریت بپوشیم وبپوشانیم بطوریکه ابعادوچاقی ولاغری بدنمان دردیدعموم وحتی به احترام پدرومادرلباس انسانیت بپوشیم.(لباس تنگ نپوشیم)تاازگرگ درنده وشیطان صفتان درامان باشیم.
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۵۷ ۰۳ تير ۱۳۹۹
این دهه کرامت واقعا موقع خوبیه برای شناخت خودمون // قبول دارید ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۶ ۰۳ تير ۱۳۹۹
بله تمام روزهای 12ماهه سال باید خودمونوشناخت شبوروز،،وقتیه که خداافریده فرق نمیکند بایدانسان باشیم نه ضالم
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۵۶ ۰۳ تير ۱۳۹۹
دیگه برا مسئله طهارت هم دیگه به رساله هایشان رجوع نمیکنم // هر جور دلم خواست طهارت میگیرم /
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۵۴ ۰۳ تير ۱۳۹۹
ما هر روز بجای اینکه پیش بریم پس میریم
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۵۲ ۰۳ تير ۱۳۹۹
مقام والای کرامت که الکی نیست که بهش برسی // بایستی دروغ زیاد نگی // قوام علی الخصوص دامادت را بعنوان شایسته سالاری تو پاچه مردم نکنی // یه شبه بنزین را 3000 تومن نکنی بعد همگی بگن ما خبر نداشتیم دستمزد کارگران را بدیم و حقشان را نخوریم //
France
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۳ تير ۱۳۹۹
فشار مالی و اقتصادی و دزدی و بی عدالتی و بی ثباتی اینقدر در جامعه ما که توسط مسئولین بی خیال و شعار زده بر مردم تحمیل شده که مردم تمایل و توجه ای به این مسائل ندارند.
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۱:۱۲ ۰۳ تير ۱۳۹۹
امام علی ( ع ) :
نیاز مردم به شما لطف خدا به سوی شما است ،
این فرصت ها را قدر بدانید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۳ تير ۱۳۹۹
به قول نمایندگان مجلس . احسنت !
Netherlands
رضا مهدوی
۰۸:۰۲ ۰۳ تير ۱۳۹۹
سلام صبح به خیر درست که امامان به مقام بلند انسانیت رسیدن ولی تا کی قراره از امامان تعریف کنیم خودمون تو مسیر انسانیت حرکت نکنیم امامان انسان نشدن که ما از آنها تعریف کنیم بلکه آنها راه انسانیت به ما نشان دادن تا ما هم در مسیر انسانیت و رسیدن به قله های بلند انسانیت حرکت کنیم راه دیگه نیست هر راهی به جز راه انسانیت سقوط انسان