برگزاری وبینار آموزش داوری کشتی با تدریس چی چی اوغلو

ششمین وبینار آموزش داوری کشتی با تدریس ابراهیم چی چی اوغلو از کشور ترکیه در رابطه با کشتی پاسیو در رشته کشتی آزاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، ناصر فروتن رئیس کمیسیون داوران موارد مطرح شده در این وبینار را به شرح زیر اعلام کرد:

۱. نقش تیم داوری در فرایند پاسیویتی
۲. اشتباهات کشتی گیران در فرایند پاسیویتی
۳. نحوه پاسیو در کشتی آزاد
۴. آنالیز و ارزیابی تعدادی از تصمیمات در هنگام اکتیویتی تایم (زمان فعال کشتی)

تیم داوری در انجام فرآیند پاسیویتی با توجه به فعال و دینامیک بودن کشتی آزاد باید کشتی گیر فعال را تشویق کرده، انجام آن بصورت قاطع، محکم، با تایم بندی دقیق صورت بگیرد.


بیشتر بخوانید: غلامرضا محمدی: نمی‌خواهم اشتباه قبل از المپیک لندن را تکرار کنم


انجام صحیح و درست فرآیند پاسیویتی می‌تواند نشان دهنده قدرت تیم داوری، ارتباط تیم داوری باهم، ارتباط تیم داوری با کشتی گیران و دانش تیم داوری در تشخیص کشتی گیر فعال و پاسیو باشد.

در کشتی فرنگی با توجه به معیار‌های مشخص شده، تشخیص کشتی گیر فعال و پاسیو راحت‌تر می‌باشد. اما در کشتی آزاد این معیار‌ها مانند کشتی فرنگی راحت نیست و این تشخیص در کشتی آزاد سخت‌تر است.

اشتباه رایج در مورد پاسیویتی در کشتی آزاد

گرفتن مچ در کشتی آزاد نشان دهنده پاسیو بودن کشتی گیر نیست، زیرا بسیاری از فنون کشتی با گرفتن مچ آغاز خواهد شد مگر اینکه کشتی گیری که مچ حریف را میگیرد بدون بسط آن کشتی را نگه داشته و هیچ تصمیمی برای رسیدن به فن نکند.

گذاشتن دست در کنار گردن به حالت سر شاخ شدن نیز می‌تواند سرآغازی برای رسیدن به فن باشد.

از علایم بسیار واضح برای تشخیص پاسیو در کشتی آزاد حرکت کشتی گیر به سمت منطقه نارنجی تشک (زون) و عدم تمایل به تماس با حریف، گذاشتن سر روی سینه و بلوک کردن حریف می‌باشد.

نحوه انجام پاسیویتی در کشتی آزاد

اولین بار
استفاده از کلمات رایج داوری برای تحریک کشتی گیران، تقاضای پاسیویتی که به تایید ریس تشک برسد. قطع کشتی و نشان دادن اولین تذکر کم کاری با چرخش یک دست با دست هم رنگ کشتی گیر پاسیو، که هم کشتی گیر، مربی او و تماشاگران هم کاملا متوجه اولین تذکر پاسیو بشوند.
دومین بار
تقاضای پاسیویتی، تایید رئیس تشک و قطع کشتی (در هنگام قطع کشتی داور باید حتما اول به کشتی گیران نگاه کند که فنی آغاز نشود و در حالت نرمال کشتی را قطع کند) و نشان دادن زمان فعال کشتی با چرخاندن دو دست روبروی کشتی گیر پاسیو.

اگر در زمان فعال سی ثانیه هر کدام از کشتی گیران امتبازی کسب کند دیگر زمان فعال به پایان رسیده و دیگر جریمه کشتی گیر پاسیو ملغی می‌شود.

اگر در زمان سی ثانیه فعال کشتی گیران امتیازی کسب نکنند پس از پایان وقت، داور بدون قطع کشتی یک امتیاز به نفع کشتی گیر فعال اعلام خواهد کرد.

اگر در انتهای زمان سی ثانیه فنی آغاز شود و تا انتهای زمان آن فن تکمیل نشود (به عنوان مثال کشتی گیری فن دوخم را آغاز کرده و هردو کشتی روی هوا هستند و هنوز فن کاملا تکمیل نشده است)، ابتدا کشتی گیر پاسیو جریمه میشود و سپس امتیاز فن مورد نظر اعلام می‌شود.

حداکثر زمانی که می‌توان برای دادن پاسیو برای اجرای زمان فعال صبر کرد ۲:۳۰ می‌باشد. به عنوان مثال اگر کشتی گیران قبل از رسیدن به پایان زمان ۲ دقیقه فنی را آغاز کنند حداکثر داور می‌تواند تا پایان ۲:۳۰ برای رسیدن به امتیاز صبر کند.

پاسیو سوم و بعد از آن مستقیما زمان فعال شروع خواهد شد.

اگر کمتر از سی ثانیه از زمان کشتی باقی مانده باشد نمیتوان پاسیویتی را اجرا کرد (داور باید کشتی منفی و فراراز فن و تشک را ارزیابی کند).

اگر تا پایان ۲ دقیقه کشتی صفر_صفر باشد
ریس تشک کشتی را قطع می‌کند (توجه کند که فنی آغاز نشود) و تیم داوری کشتی گیر پاسیو را شناسایی و زمان فعال اجباری را اجرا می‌کنند.

باید بصورت واضح به کشتی گیر پاسیو اعلام شود، چون ممکن است قبل از آن تذکر پاسیویتی را نگرفته باشد.

قبل از آغاز زمان پاسیویتی حتما اسکوربود چک شود (موارد بسیاری در کشتی‌های حساس پیش آمده که پس از سوت داور متوجه شده اند که اسکوربود ایراد دارد و باعث بروز مشکلاتی برای تیم داوری شده است).

داور باید پاسیویتی را بصورت واضح و مشخص با دست همرنگ کشتی گیر پاسیو، طوری که حتی تماشاگران هم متوجه بشوند بصورت قاطع و واضح اعلام نماید.

گشتی گیری که با اختلاف امتیاز بالا به عنوان مثال ۷ بر صفر از حریف خود جلو میباشد دیگر حریف او پاسیو نیست بلکه حریف او ضعیف است و نمیتوان حریف را پاسیو فرض کرد.

مسئولیت تمام هماهنگی‌های پاسیویتی بر عهده رییس تشک می‌باشد.

برای دادن پاسیو نباید فقط زمان اندکی از کشتی ارزیابی بشود بلکه باید کل زمان کشتی را در ارزیابی مدنظر قرار داد.

قاضی می‌تواند قبل از داور تقاضای پاسیویتی کند.

ریس تشک نمی‌تواند به تنهایی اعلام پاسیویتی کند.


بیشتر بخوانید: دبیر: وضعیت روحی کشتی گیران برایمان بسیار اهمیت دارد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار