کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری

با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری کاهش ۳۰ درصدی مصرف آب را در زمین‌های کشاورزی شاهد خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،فرزین فرهادی مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه تاکنون ۴۴ هزار و ۳۷۳ هکتار از زمین های کشاورزی استان به سیستم آبیاری نوین مجهز شده است،گفت:با اجرای سامانه‌های نوین آبیاری کاهش حداقل ۳۰ درصدی مصرف آب را در زمین‌های کشاورزی شاهد خواهیم بود.

او افزود: روش‌های آبیاری نوین علاوه بر جلوگیری از تلفات آب، باعث بالا بردن کیفیت تولید در واحد سطح می‌شود به طوری که راندمان آبیاری بارانی ۷۰ درصد و در آبیاری قطره‌ای ۹۵ درصد است.

افزایش وام بلاعوض اجرای طرح آبیاری نوین 

فرزین فرهادی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی مازندران، گفت:اگرچه هزینه تجهیز هر هکتار از زمین‌های کشاورزی به سامانه آبیاری قطره‌ای در یک سال اخیر افزایش چشم گیری یافته است، اما دولت برای حمایت از کشاورزان مبلغ وام بلاعوض را از ۱۳میلیون به ۱۸میلیون تومان افزایش داده است.

او اجرای طرح‌های کشاورزی را منوط به درخواست کشاورزان و بهره برداران دانست و افزود: با توجه به اهمیت تولیدات کشاورزی برای امنیت غذایی و نقش ملی کشاورزی مازندران، بهره برداران بخش‌های مختلف کشاورزی می‌توانند از فرصت‌های حمایتی دولت به درستی استفاده کنند.

فرهادی به اهمیت اجرای طرح‌های زیرساختی برای مدیریت آب کشاورزی در مازندران اشاره کرد و گفت: تسریع در اجرای طرح‌های زهشکی و تسطیح و تجهیز زمین های کشاورزی استان که در سال‌های اخیر با تاکید دولت تدبیر و امید مورد توجه جدی تری گرفته است، نقش اساسی دارد.

او افزود: در حال حاضر استقبال باغداران، پرورش دهندگان آبزیان و گل و گیاه به آبیاری نوین به ویژه آبیاری قطره‌ای و تحت فشار مطلوب است و هر سال شاهد افزایش اجرای این طرح‌ها هستیم.

فرهادی گفت: امروز عبور از کشاورزی سنتی و حرکت به سوی روش‌های نوین آبیاری بیش از پیش در کشور احساس می‌شود و طبق آمار خشکسالی‌های پیاپی، کاهش نزولات آسمانی و افت قابل توجه سطح آب زیرزمینی در سال‌های اخیر، ضرورت اصلاح روش‌های آبیاری را بیش از پیش نشان می‌دهد.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی مازندران افزود: هر یک درصد بهبود در راندمان آبیاری در بخش کشاورزی معادل ساخت سه سد بزرگ در کشور است.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار