ثبت کارخانه نخریسی مشهد در فهرست آثار ملی ایران

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی از ثبت ملی کارخانه نخریسی مشهد در فهرست آثار ملی ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  ابوالفضل مکرمی‌فر مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی با اشاره به ثبت ملی کارخانه نخریسی مشهد به شماره ۳۲۸۴۱ در فهرست آثار ملی ایران، گفت: ثبت ملی این اثر تاریخی به خراسان رضوی ابلاغ شده است.
 
کارخانه نخریسی مشهد

او افزود: کارخانه قدیمی نخریسی مشهد از جمله میراث صنعتی شهر مشهد و ایران در دوره مدرنیته رضاخانی است که معماری آن نیز برگرفته از شیوه‌های ساختمانی جنگ جهانی دوم است بنابراین ثبت این کارخانه برای نگهداری فضا‌های مربوط به تولید و قسمتی از دستگاه‌ها ضروری است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد:  کارخانه نخریسی و نساجی خسروی، اولین و بزرگ‌ترین کارخانه در خراسان و شرق کشور بوده که به سبک جدید و دارای ماشین‌آلات مختلف نخ‌ریسی و نساجی است.
 
ثبت کارخانه نخریسی مشهد در فهرست آثار ملی
 
مکرمی فر بیان کرد: تاسیس این کارخانه در اقتصاد مشهد اثرات مطلوبی گذاشته است، زیرا با جذب حدود هزار نفر کارگر، به‌طور مستقیم سهم عمده‌ای در زمینه اشتغال داشته است.

او تصریح کرد: شرکت سهامی نخ‌ریسی و نساجی خسروی مشهد در تاریخ چهاردهم اسفند ماه ۱۳۱۳ خورشیدی در مشهد با شماره ۳۸ و برای مدت ۵۰ سال به ثبت رسید و مراسم گشایش کارخانه نخریسی و نساجی، یازدهم اسفند ماه ۱۳۱۶انجام شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی تاکید کرد: در این کارخانه در سال ۱۳۳۶حدود ۷۸۱ نفر کارگر، ۸نفر مهندس و کارشناس ایرانی، یک نفر مهندس خارجی و ۶۴نفر کارمند مشغول انجام وظیفه بوده‌اند.
 
مکرمی فر اظهار کرد: همچنین این کارخانه دارای ۱۰۸۶۴ دوک ریسندگی و ۱۵۰ دستگاه بافندگی بوده است.

می توان این بنا را به عنوان یکی از اولین حرکت‌ها در زمینه معماری صنعتی در خراسان معرفی کرد، در گذشته کارخانه نخریسی، بخش اعظمی از برق منطقه اطراف را "غیر از برق موردنیاز خود" تأمین می‌کرد، ویژگی بارز این اثر، کاربری و قدمت آن است.
 
هم چنین به خاطر تأثیری که از معماری آلمان در زمینه کارخانه سازی گرفته است، جزء آثار ویژه در این منطقه است، تکنیک‌های ساختمانی، تزیینات خاص و ماشین آلات صنعتی و نیز نوع روابط بخش‌های مختلف این کارخانه، از دیگر ویژگی‌های آن است.
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.