نهایی شدن طرح جامع پدافند غیرعامل در استان فارس

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: طرح جامع پدافند غیرعامل استان فارس نهایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سید احمد احمدی ‌زاده معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس بیان کرد: طرح جامع پدافند غیرعامل استان فارس که می‌تواند در برابر تهدیدات و مواجهه با مخاطرات مبنا باشد، تدوین و نهایی شد.

او، تدوین و نهایی کردن طرح  پدافند غیر عامل را  از اولویت‌های مهم استانداری فارس و حوزه معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استان دانست و تصریح کرد: در این طرح که کار فرما اداره کل پدافند غیرعامل استانداری، مجری طرح دانشگاه شیراز و ناظر آن دانشگاه امام حسین (ع) است، وظایف دستگاه‌ها مشخص شده و با توجه به اقدامات انجام شده پیش‌بینی می‌شود که اوایل مردادماه امسال پس از اعمال تغییرات احتمالی شاهد اجرایی شدن این طرح باشیم.

احمدی زاده ادامه داد: اجرایی کردن هر یک از اسناد مورد انتظار تهیه شده از هر دستگاه بر عهده مدیریت همان دستگاه است و هر یک از دستگاه‌ها باید اعتبارات آن را نیز دنبال کنند و تخصیص دهند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس افزود: به عقیده صاحب نظران و کارشناسان، بهترین و کم هزینه‌ترین راه مقاوم‌سازی هر کشور و جامعه در مقابل تهدیدات خارجی و رعایت الزامات پدافند غیرعامل است که این موضوع به عنوان یک موضوع اساسی مد نظر ما قرار دارد.

او، اضافه کرد: اسناد بالا دستی متقنی نیز وجود دارد که از بیانات مقام معظم رهبری و نیز برنامه‌های توسعه‌ کشور به ویژه ماده ۱۲۱ لایحه برنامه ششم توسعه بوده که همه دستگاه‌های اجرایی را ملزم به رعایت سیاست‌های پدافند غیر عامل کرده است.

احمد زاده، نقش رسانه‌ها را در توسعه پدافند غیرعامل بسیار اثرگذار دانست و اظهار کرد: در جنگ‌های نوین و جدید تا ۷۰ درصد کار، عملیات روانی دشمن است که به ویژه دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها می‌توانند در شکل‌گیری افکار عمومی و مقابله با عملیات روانی دشمن برنامه‌ریزی و کمک کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس گفت: یکی از محور‌های اصلی این طرح، شناخت دارایی‌ها و ظرفیت‌های دستگاه‌ها و آسیب‌های پدافند غیرعامل است  و انتظار می رود همه دستگاه‌ها با حساسیت نسبت به اجرای این سند و مواردی که به آن‌ها ارجاع می‌شود و در حوزه ماموریت آن‌ها قرار دارد کمک کنند تا در زمینه اجرای این طرح حرف مناسب و مشخصی برای گفتن داشته باشیم.

او، بیان کرد: دستگاه‌های نظارتی هم بر روند اجرای طرح نظارت می‌کنند که سازمان بازرسی هم اکنون در حال بررسی عملکرد پدافند غیرعامل است و عملکرد دستگاه‌های اجرایی در حوزه پدافند غیرعامل نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدام نظامی و بهره‌گیری از فعالیت‌های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.

اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی، تفرقه و جابه جایی، فریب، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفا و سازه‌های امن است.

در پدافند غیرعامل همه نهادها، نیروها، سازمان‌ها، صنایع و حتی مردم عادی می‌توانند نقش موثری ایفا کنند.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.