در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

تعداد دانشجویان بورسیه به صفر رسیده است

رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: تعداد دانشجویان بورسیه بسیار کاهش یافته و تقریبا می‌شود گفت تعداد آن‌ها به صفر رسیده است.

مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در گفت وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت بازگشت دانشجویان بورسیه به کشور اظهار کرد: بازگشت دانشجویان بورسیه روند معمولی را طی می‌کند؛ برخی دانشجویان بلافاصله بعد از اتمام تحصیل به کشور باز می‌گردند و برخی هم به دلایلی ممکن است مدت کوتاهی تاخیر داشته باشند و تاخیر‌های کوتاه مدت را استنکاف در نظر نمی‌گیریم.

صدیقی ادامه داد: اگر این تاخیر‌ها هماهنگ شده باشد به این صورت که بورس تمام شده و تحصیل طولانی‌تر و یا تمام و به عنوان مثال همسر دانشجوی بورسیه مدتی زمان نیاز داشته باشد تا درسش را به اتمام برساند و در این رابطه با دانشگاه محل خدمت هماهنگی لازم انجام شده باشد و اگر در یک مدت معقول و محدود باشد این دانشجو نیز مستنکف محسوب نمی‌شود.

معاون وزیر علوم افزود: اگر بازگشت دانشجویان بورسیه به کشور بعد از اتمام مدت تحصیل طولانی شود و یا اصلا به کشور برنگردند، مستنکف محسوب می‌شوند که میزان این دانشجویان، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد کل دانشجویان بورسیه است.

او بیان کرد: برخی از این دانشجویان، ممکن است پس از ۴ سال از پایان یافتن بورس به کشور بازگردند که این دانشجویان مستنکف محسوب می‌شوند. حدود ۲ تا ۳ سال است که تعداد دانشجویان بورسیه بسیار کاهش یافته و شاید در سال به ۱۰ تا ۱۵ دانشجوی بورسیه هم نرسد و تقریبا می‌شود گفت تعداد آن‌ها به صفر رسیده است.

معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: سال گذشته ۱۰ تا ۱۲ دانشجو بورس تحصیلی گرفته و اعزام شدند که این افراد نیز از قبولی‌های قبلی بودند و قبولی جدیدی برای بورس دائم و بورسی که منجر به مدرک شود در خارج از کشور نداشتیم؛ حدود ۵ سال اخیر کل اعزامی‌ها به ۱۵۰ نفر هم نمی‌رسد که بعضی از آن‌ها تحصیلشان تمام نشده است و باید منتظر بازگشت آن‌ها از سال ۱۴۰۰ باشیم.

او درباره روش جایگزین بورس تحصیلی ادامه داد: به جای بورس تحصیلی، دوره‌های کوتاه مدت ۶ ماهه دکتری (فرصت مطالعاتی) را پیش بینی کرده ایم؛ این فرصت‌های مطالعاتی را در دانشگاه‌های خارج و دانشگاه‌های بزرگ داخل کشور رشد داده ایم. سال گذشته نزدیک به هزار و ۲۰۰ دانشجوی دکتری از این امکان استفاده کرده اند، اما امسال به دلیل مشکلات کرونا اعزامی‌ها کاهش پیدا کردند و برای اعزام دانشجویان به فرصت مطالعاتی منتظر هستیم که شرایط کرونا چگونه خواهد بود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
....
۲۲:۴۷ ۱۳ تير ۱۳۹۹
الان این افتخار هست یا افتضاح ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
بورسیه یعنی چی؟! این کارها اکثرا برای از بین بردن بیت المال و رانت یک عده است. مگر قوانین طبیعت و علوم در خارج با ایران تفاوت دارد.؟! مگر غربیها رفته اند جای دیگر فرصت مطالعاتی گرفته اند و بعد به کشورشان برگشته اند؟! الان اینترنت و ... هست از اینجا پژوهش کنید. لزومی ندارد که در لبه علم به پیش بروید و بگویید خارج می رویم تا نهایت علوم آنها را بگیریم ! چرا فقط میوه را می بینید. شما ریشه و تنه و شاخه و برگها را در داخل کشور می توانید به راحتی درست کنید، میوه خودش بوجود می آید
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۰:۲۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
در عوضش روزانه و ماهانه چندصد جوان تحصیلکرده پذیرش میگیرن از دانشگاه های خارجی که عمرا دیگه برگردن به ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
تو خوده کشور درس بخونن چی میشه مگه بورسیه میگیرن میرن عشقو حال حالا درسشونم میخونن ولی بیشتر واسه خارج رفتن بورسیه میشن والا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سؤال اساسی در اینجا مطرح میشود چرا اساتید دانشگاههای ما و دانشجویان ما صاحب نظریه علمی در رشته های مختلف بویژه در رشته اقتصاد نیستند و چرا دانشمندان ما برنده جایزه نوبل نمی شوند ؟! پس اینهمه بودجه صرف دانشگاهها و دانشجویان میشود برای چیست در اصل دانشجویان و دانشگاهها باید با ارائه نظریات علمی در جهان مشکلات جامعه را حل کنند چرا این سؤال پاسخ داده نمیشود ؟ گویا همه هم و غم ما شده کنکور و ورود به دانشگاه از هر راهی ... و اساسا چرا راه دانشگاه برای اندیشه های خلاق بسته است ؟ چرا؟!...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۹ ۱۵ تير ۱۳۹۹
بخاطر بی تدبیری بعضی از این دلتمردان.به خدا الآن ما امیدمون رو بستیدم به دولت بعدی که شاید فرجی بشه.چون از ما دیگه کاری برنمیاد.
الآن یه حل تمرین ما نهایتش 200هزار تومن بگیره بابت یک درس در یک ترم، اما خارج از کشور حداقل به پول خودمون صد برابره دستمزدش.خوب اینجوری به نظرت مشکلات مالی آدمو دیونه نمیکنه که به قولا حالا بریم جایزه نوبل بگیریم؟!!
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۲۰:۰۲ ۱۳ تير ۱۳۹۹
یعنی نمیشد از این راه اختلاص بکنین ک به صفر رسیده؟

حتما نون توش نبود برای بعضی از مسئولین مختلص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
همچنان با همین قدرت ادامه بدین ملت ما سرافراز میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
بورسیه هم مال از ما بهترون بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
من رفتم فرصت مطالعاتی و برگشتم.۷ هزار و ۱۲۸ یورو هم به من دادید که برم خارج تکنیک یاد بگیرمو بیام. چی شد؟ الان تو اتاق، تو خونم نشستم. پول خرج میکنید، بهره وری نداشته باشه چه فایده؟ پول پروازم رو هم دادند، بیمه ای که باید تو اون کشور میشدم، بلیط قطاری که از هواپیما پیاده شدم تا برسم شهر مورد نظر. همه رو دادید. من منتظرم ببینم الان که دکترام تموم شده چی میشه.شمایی که اونهمه یورو بهم دادید منتظر نیستید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
ببخشید شما طلبکار نیستید...جسارتا بدهکارید...
پول بیت المال هزینه شده برای شما تا بتونی مشکلی از این کشور را حل کنید...اگر برنامه و هدفی برای زندگیتون و خلاقیتی برای بهبود رشته تون نداشتید نباید وارد دکترا میشدید.
با ارشد میرفتید دنبال کار و بعد این حرفها را میزدید.
دکتر مملکت نباید دستش دراز باشه برای کار بلکه باید قدرت و خلاقیت ایجاد کار برای بقیه را داشته باشه.
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۱۶:۳۳ ۱۳ تير ۱۳۹۹
سلام واقعا بعضی ازاستاتید دارن تو امر آموزش کوتاهی میکنند کاش قانونی برای الزامی کردن بعضی موارد وجود داشت( مجبور کردن اساتید به کارهایی که برای آموزش بهتر مقبول تره) تا دانشجو ها به درد سر نیوفتند
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۶:۰۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
همه دوستان و اقوام من که رتبه برتر کنکور شدن از کشور رفتن
اصلا بورسیه ایران رو هم نگرفتن خود کشورهای اروپایی و کانادا اومدن بورسیه کردن بردنشووون
خود منم دنبال بورسیه هستم ولی رزومه قوی مثل اونا ندارم امیدوارم بعد عمومی ؛ تخصص بتونم بگیرم برم از اینجا

شما بگو صفر
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۵:۵۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
خب، دست شما درد نکنه. زحمت کشیدین.
نه بورس داریم، نه هیئت علمی میشیم، طرح بعد از دکترا رو هم که دارین بر می آرین، کلا ما به چه امیدی درس می‌خونیم!
United States of America
ناشناس
۱۸:۱۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
به امیدیاد گرفتن محسن
Germany
ناشناس
۱۹:۱۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
درس خواندن ویادگرفتن نیاز به علاقه داره واختیاریه به زور کسی نمیگه برو دکترا بخون .
Iran (Islamic Republic of)
زینا
۰۲:۵۸ ۱۴ تير ۱۳۹۹
سلام
خدا خیلی بزرگه .
هرکی تلاش کنه و از راه درست هدفشو دنبال کنه ناامید نمیشه و به حقش میرسه.
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۹ ۱۳ تير ۱۳۹۹
دولت باید بجای فروش نفت از مردم مالیات بگیره
بدانشجویان بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
چه دلیلی داره دانشجو خارج بره وقتی اینجا می تونه درس بخونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۳ تير ۱۳۹۹
با سلام
می دانم اینجا جاش نیست ولی تو رو خدا به فکر معیشت معلمان باشید چرا یک دکتر معلم در آموزش و پرورش که در روستا خدمت می کند باید نصف یک کارشناس در سازمان های دیگر مانند بهداشت و بانک حقوق بگیرد.
خواهشا پیگیری کند.
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۵۴ ۱۳ تير ۱۳۹۹
کدوم یک از این بورسیه ها واسه کشور قدمی برداشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
صفر یعنی چی؟؟
مگر واحد نفر هم رُند میشه؟
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۳ تير ۱۳۹۹
یعنی نمیدانی صفر چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
خوب خسته نباشید واقعا!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۳ تير ۱۳۹۹
خوب خسته نباشید واقعا!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۸ ۱۳ تير ۱۳۹۹
خسته نباشید
آخرین اخبار