مصرف ۹۰ درصد منابع آب کردستان در بخش کشاورزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: حدود ۹۰ درصد مصرف منابع آب کردستان مربوط به بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،کامران خرم مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه سالانه یک میلیارد و ۶۶ میلیون مترمکعب آب در این استان مصرف می‌شود، گفت: در طول سال ۴۰۰ میلیون مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.

 او افزود: در حال حاضر ۶۵ درصد از آب مصرفی استان از محل منابع آب‌های زیرزمینی تامین شده و مورد بهره‌برداری و استفاده شرب و کشاورزی قرار می‌گیرد.

خرم با اشاره به اینکه حدود ۹۰ درصد مصرف منابع آب کردستان مربوط به بخش کشاورزی است، اضافه کرد: هشت درصد منابع آبی در بخش شرب و مابقی در بخش صنعت مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان به مصرف سالانه ۱۴۴ میلیون مترمکعب آب در بخش شرب استان اشاره کرد و افزود: از ۴، ۸ میلیارد مترمکعب رواناب سالانه در استان، ۲۰ درصد آن به مصرف می‌رسد.

خرم مقدار افت منابع آب زیرزمینی دشت دهگلان را ۳۵ متر اعلام کرد و یادآور شد: در دشت‌های قروه و چاردولی نیز بطور میانگین به ترتیب ۲۲ و ۱۸ متر آب زیرزمینی افت کرده است.

او بر برخورد جدی با حفر چاه غیرمجاز به ویژه در مناطق شرقی استان تاکید کرد و گفت: برداشت غیر اصولی از سفره‌های آب زیرزمینی موجب تغییرات فیزیکی در آبخوان‌های استان می‌شود که این تغییرات غیرقابل جبران است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه افت آب زیرزمینی در دشت دهگلان به کاهش ۵۱۸ میلیون مترمکعبی مخزن این دشت منجر شده است، تاکید کرد: مخزن دشت‌های قروه و چاردولی نیز به ترتیب ۶۰ و ۸۶ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار