ساماندهی برج سنگی مجموعه جهانی پاسارگاد

عملیات ساماندهی صفه برج سنگی مجموعه میراث جهانی پاسارگاد در حال انجام است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، ابراهیمی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد گفت: در راستای خواناسازی پلان معماری صفه برج سنگی، عملیات ساماندهی این بخش از مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مشتمل بر مستندسازی، قطعه یابی و وصالی در حال انجام است.

او افزود: در این طرح، وصالی بلوک‌ها و قطعات سنگی به دو صورت خشکه چین و یا پین گذاری و استفاده از رزین انجام می شود. عملیات ساماندهی، در جبهه شمال غربی بنا متمرکز شده است که نمای اصلی اثر را شامل می‌شود و منظر بهتری به آن می‌دهد.

مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از آثار باستانی برجای مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد واقع شده است. این مجموعه دربرگیرنده‌ی ابنیه ای، چون کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب نما‌های باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، استحکامات دفاعی تل تخت، کاروانسرای مظفری، آرامگاه کوروش بزرگ، محوطه‌ی مقدس و تنگه بلاغی است.

این مجموعه، پنجمین مجموعه‌ی ثبت شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که طی جلسه یونسکو که در تیرماه سال ۱۳۸۳ در چین برگزار شد به علت دارا بودن شاخص‌های فراوان با صد در صد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.