باشگاه خبرنگاران جوان اصفهان گزارش می دهد؛

پشت پرده افزایش قیمت مرغ در اصفهان چیست؟

دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان مهمترین مشکل تولید کنندگان مرغ در اصفهان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با جهش چند برابری نرخ ارز و گرانی کم سابقه کالا و خدمات، خوراکی‌های اساسی سبد خانوار نیز با افزایش قیمت مواجه شد که در این بین قیمت گوشت مرغ هم پر کشید.

مرغداران استان اصفهان بالا بودن قیمت نهاده‌های طیور و تاخیر در دریافت آن را علت اصلی این افزایش قیمت می‌دانند و می‌گویند قیمت کمتر از ۲۰ هزار تومان برای هر کیلوگرم مرغ گرم راضی کننده نیست، این در حالی است که اوایل هفته در نشست ستاد تنظیم بازار استان اصفهان قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم تصویب و به فروشندگان ابلاغ شد.

اسماعیل نادری معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: قیمت جوجه یک روزه ۲۸۰۰ تومان، مرغ زنده ۱۰ هزار تومان و مرغ گرم به ازای هر کیلو ۱۵ هزار تومان با نوسان ۵ درصد تصویب شده و در اختیار کارگروه تنظیم بازار استان اصفهان قرار گرفته است.

پشت پرده افزایش قیمت مرغ در اصفهان چیست؟


نادری با اشاره به اینکه در روز‌های اخیر شاهد کاهش قیمت این محصول در بازار بوده ایم، افزود: تمام عرضه کنندگان مرغ گرم موظف هستند قیمت مصوب را روی محصول درج کنند؛ در غیر این صورت بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت همچنین بازرسان اصناف با متخلفان برخود قانونی می‌کنند.

او در خصوص قیمت مصوب تخم مرغ هم گفت: در شش ماه نخست سال ۹۹ قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ تحویل درب مرغداری برابر با ۹۵۰۰ تومان تصویب شده و حداکثر قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ برای مصرف کننده ۱۱ هزار تومان است.


قیمت بازارمرغ  فراتر از قیمت مصوب است

برای بررسی قیمت مرغ در اصفهان به یکی از فروشگاه‌های عرضه این محصول سری زدیم، طبق گفته فروشنده قیمت مرغ در تاریخ ۱۱ تیر به ازای هر کیلوگرم ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان برای فروشنده و ۲۰ هزارتومان برای مصرف کننده است که با قیمت مصوب مرغ گرم فاصله زیادی دارد.

پشت پرده افزایش قیمت مرغ در اصفهان چیست؟

نگران تامین مرغ در اصفهان نیستیم

حسین ایراندوست معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با اطمینان خاطر دادن به مردم استان درخصوص فراوانی گوشت مرغ گفت: تأمین مرغ در استان جای نگرانی ندارد، چون با تناسب عرضه و تقاضا، قیمت مرغ واقعی شده و عرضه آن با افزایش تا پنج درصد قیمت مصوب به بازار، امکان پذیر است.


بیشتر بخوانید

حسین ایراندوست با اشاره به تحویل ۴۲۰ تن مرغ گوشتی  افزود: اگرچه شیوع کرونا تنظیم بازار مرغ را بر هم زد و تناسب عرضه و تقاضا بر قیمت مرغ اثر گذاشت؛ اما با بازگشایی رستوران‌ها و هتل‌ها تقاضای مرغ افزایش یافت و همین موضوع قیمت مرغ را واقعی کرد.

او اضافه کرد: استان اصفهان جایگاه دوم را در تولید مرغ گوشتی دارد و با جوجه ریزی‌ها، پیش بینی می‌شود با کمبود مرغ در بازار مواجه نشویم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: از دو روز گذشته بخشی از مرغ‌های منجمد در کنار مرغ گرم برای تعادل بخشیدن به بازار، از سردخانه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان به بازار عرضه شده است.

ایراندوست گفت: استان اصفهان با هزار و ۸۵۰ واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت ۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار قطعه در هر دوره و تولید سالانه ۲۰۵ هزار تن طیور، رتبه نخست ظرفیت تولید و رتبه دوم تولید گوشت مرغ را در کشور به خود اختصاص داده است.

با همه این صحبت ها، هم اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ دربرخی از واحد‌های صنفی در کلانشهر اصفهان به ۱۹ هزار و ۱۲۰ تومان هم می رسد.

 
نبود نهاده بزرگترین مشکل تولید کنندگان مرغ در اصفهان

دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان گفت: مرغ تنها کالایی است که تا به امروز براساس نرخ تمام شده قیمت گذاری نشده است و نیاز بازار و عرضه و تقاضا نرخ آن را مشخص کرده است.

پشت پرده افزایش قیمت مرغ در اصفهان چیست؟


بهرام پاکزاد دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان در خصوص مشکلات صنف مرغداران استان، گفت: مهمترین مشکل تولید کنندگان مرغ در اصفهان نبود نهاده‌ها است. ذرت و سویایی که تولید کنندگان برای تغذیه مرغ به آن نیاز دارند بسیار کم و با قیمت بالا به دست آنان می‌رسد.

او ادامه داد: سویا به عنوان یک نهاده دامی در بازار ۸ هزار تومان و ذرت ۳ هزار تومان قیمت گذاری شده؛ این در حالی است که قیمت مصوب سویا ۲ هزارتومان و ذرت ۱۵۰۰ تومان است.

دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان تصریح کرد: مشکل بعدی تولیدکنندگان مرغ تاخیر در ارسال نهاده‌های دامی است، تعدادی از تولید کنندگان ما قبل از نوروز، ذرت و سویا خریداری کرده اند، اما تا به این لحظه به دست آن‌ها نرسیده است.

پاکزاد در خصوص نحوه قیمت گذاری مرغ گرم عنوان کرد: مرغ تنها کالایی است که تا به امروز براساس قیمت تمام شده قیمت گذاری نشده است و بیشتر نیاز بازار و عرضه و تقاضا نرخ آن را مشخص کرده و این در حالی است که نهاد‌های نظارتی و در مجموع ستاد تنظیم بازار هیچ حمایتی از تولید کننده مرغ نکرده اند.

او اظهار داشت: نهاد‌های نظارتی به موقع در بحث قیمت گذاری‌ها مداخله نمی‌کنند و دخالت‌های نابجا و بی مورد سازمان حمایت از مصرف کنندگان باعث می‌شود که تولید کننده به سمت کاهش تولید برود.

 
پشت پرده افزایش قیمت مرغ در اصفهان چیست؟
دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان افزود: این سازمان به تازگی اعلام کرده که قیمت مرغ از حد مشخصی نباید بیشتر شود؛ اما زمانی که مرغ ۵۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسید این سازمان هیچ گونه مداخله‌ای نداشت. مشکل اصلی ما این است که در مورد قیمت مرغ همه تصمیم گیرنده هستند جز تولید کننده و وزارت جهاد کشاورزی که باید متولی صنعت دام و طیور باشد.

پاکزاد گفت: تصمیم گیری‌های غلط و کاهش نهاده‌های (ذرت و سویا) مورد نیاز تولید کنندگان قطعا سبب می‌شود به سمت کاهش تولید برویم؛ نوسان قیمت برای تولیدکننده و مصرف کننده کشنده است و علت این نوسان هم نبود مدیریت در تولید است.

او افزود: وزارت جهاد کشاورزی نیز برای مدیریت تولید، قدرت تصمیم گیری ندارد و سازمان‌های متولی هم در زمان کاهش قیمت مرغ هیچ گونه حمایتی از تولید کننده نداشته اند.

دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان تصریح کرد: سرمایه مرغداران گوشتی در حال حاضر به تاراج رفته است، چون در زمان کاهش قیمت نهاد‌های نظارتی برای جمع آوری مازاد مرغ و منجمد کردن آن اقدام نکردند تا در روز‌هایی که با کاهش تولید مواجه هستیم مرغ را عرضه کنند.

پاکزاد راه حل برون رفت از این بحران را در تامین به موقع و کافی نهاده‌ها دانست و افزود: بهترین کار در شرایط فعلی این است که مرغ در برابر نهاده تهاتر شود. رسانه‌ها به گونه‌ای صحبت می‌کند که مردم فکر می‌کنند تولید کننده ما با ارز ۴۲۰۰ هزارتومانی فعالیت می‌کند در صورتی که اینگونه نیست، معاون وزیر کشاورزی اعلام کرد بانک مرکزی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت نتوانست ارز مورد نیاز را در اختیار تولید کننده قرار بدهد.

او ادامه داد: در خرداد ماه نیز ۵۰۰ هزار دلار ارز برای تامین نهاده‌های در نظر گرفته شد که بسیار ناچیز است و برای یک استان هم کفایت نمی‌کند. 

دبیر انجمن مرغداران استان اصفهان پیشنهاد کرد: وزارت صمت مرغ را از تولید کننده خریداری کند و از طرفی نهاده‌های دامی را به قیمت مصوب در اختیار تولید کننده قرار دهد.

جامعه تولید کننده مرغ گوشتی آمادگی و ظرفیت تامین نیاز کشور را دارد و همانگونه که در سال‌های گذشته با تمام نامهربانی‌ها با قوت به کار خود ادامه داده است حالا هم می‌تواند با حمایت و تدبیر مسئولان به بازار سروسامانی بدهد.

گزارش از محمدرضا شاهمرادی

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۲۸ تير ۱۳۹۹
بی لیاقت مدیران ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۱۸ تير ۱۳۹۹
خدا قوت جناب شاهمرادی
-
ناشناس
۰۷:۵۳ ۱۷ تير ۱۳۹۹
هر چی ما می کشیم زیر سر وزارت جهاد کشاورزیه