عضو شورای شهر شیراز؛

لزوم ساماندهی معتادان متجاهر در کلانشهر شیراز

سولماز دهقانی با اشاره به حضور ۲ هزار معتاد متجاهر در اطراف بافت تاریخی شهر، گفت: ساماندهی معتادان متجاهر به معضلی جدی برای شهر به خصوص بافت تاریخی فرهنگی کلانشهر شیراز تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سولماز دهقانی رئیس کمیسیون گردشگری و زیارت شورای اسلامی شهر شیراز در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی شورای شهر با اشاره به حضور ۲ هزار معتاد متجاهر در اطراف بافت تاریخی شهر، گفت: زندگی کودکان و نوجوانان بافت تاریخی در میان انبوه معتادان متجاهر، نگران‌کننده است و ضعف عملکرد شورای هماهنگی مواد مخدر و نیروی انتظامی در خصوص معتادین متجاهر آشکار است.

او افزود: بافت تاریخی شیراز علی رغم سال‌ها بی توجهی که نسبت به آن شکل گرفته بود، به واسطه ارزشمندی، بار دیگر مورد توجه قرار گرفت و با ورود سرمایه گذاران و مرمت خانه‌های تاریخی موجود در آن و همچنین کف سازی‌ها و بدنه سازی‌ها در برخی گذر‌ها توسط شهرداری تا حدی احیای کالبدی بافت در دستور کار قرار گرفت.

دهقانی با تاکید بر این مطلب که هرچند فرآیند احیا باید در دو حوزه کالبدی و کارکردی به موازات هم انجام شود تا بافت‌های تاریخی کیفیت گذشته خود را بازیابند و باز زنده سازی شوند، تصریح کرد: در بودجه سال ۹۹ منطقه تاریخی فرهنگی جهت بازآفرینی و ساماندهی برخی فضا‌ها و بهسازی مسیر‌ها و گذر‌ها حدود ۱۱۵ میلیارد تومان اختصاص داده شد که می‌توان گفت پنج برابر بودجه سال‌های گذشته است، اما در کنار تمام این اقدامات مثبتی که توسط شهرداری صورت گرفته است، این منطقه با آسیب‌های اجتماعی زیادی از جمله اعتیاد و معتادان متجاهر روبروست که متاسفانه به دلیل نبود مدیریت یکپارچه و واحد شهری بحث ساماندهی معتادان متجاهر به معضلی جدی برای شهر به خصوص بافت تاریخی فرهنگی تبدیل شده است.

این عضو شورای شهر شیراز عنوان کرد: در حال حاضر بیش از دو هزار معتاد متجاهر و کارتن خواب در شهر شیراز وجود دارد که اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی با ۱۴ نفر نیروی اجرایی و ۶ دستگاه ون و بودجه‌ای اندک مسئولیت جمع آوری این تعداد معتاد متجاهر را بر عهده دارد در صورتی که وظیفه اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب دیدگان اجتماعی، ساماندهی کودکان کار، متکدیان و در راه ماندگان و وظیفه جمع آوری معتادان متجاهر بر عهده نیروی انتظامی است.

دهقانی ابراز داشت: در قانون پنج ساله ششم توسعه در خصوص ساماندهی معتادان متجاهر به صراحت عنوان شده است: «از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی (سازمان بهزیستی) و با همکاری شهرداری‌ها نسبت به بهره‌برداری و تکمیل مراکز نگهداری، درمان و کاهش آسیب معتادان متجاهر و بی‌خانمان و راه اندازی مراکز جامع توانمندسازی و صیانت اجتماعی برای معتادان بهبود یافته در استان‌ها با رعایت احکام ماده ۷۷ این قانون اقدام کند.

ناظر شهرداری منطقه ۸ عنوان کرد: اداره این مراکز به عهده سازمان بهزیستی کشور یا شهرداری‌ها حسب مورد با بهره گیری از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش غیر دولتی خواهد بود. نیروی انتظامی موظف است پس از اخذ دستور قضایی نسبت به جمع آوری این معتادان و تحویل آن‌ها به این مراکز اقدام نماید. ترخیص این افراد از مراکز مورد نظر با تایید سازمان بهزیستی و با هماهنگی نیروی انتظامی و مقام قضایی خواهد بود.

دهقانی افزود: شهری که در حال حاضر ۲ هزار معتاد متجاهر در آن وجود دارد که البته درصد قابل توجهی از آن‌ها از شهر‌ها و استان‌های مجاور به شیراز آمده اند، با یک کمپ ماده ۱۶ چهارصد نفره چگونه می‌تواند به امر ساماندهی بپردازد؟ آیا بودجه‌ای جهت جمع آوری و ساماندهی معتادان متجاهر شهر شیراز از سوی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اختصاص داده شده؟

این عضو شورای شهر عنوان کرد: با توجه به اینکه شورای هماهنگی مواد مخدر هر ساله بودجه بسیاری را جهت پیشگیری و مبارزه با اعتیاد در اختیار دارد، لازم است که گزارشی در خصوص هزینه کرد این بودجه ارائه کند.

دهقانی گفت: شهروندان ساکن در بافت تاریخی شیراز و به خصوص کودکان و نوجوانان تا چه زمانی باید شاهد مصرف مواد مخدر در گذر‌ها و مسیر‌های هر روزه خود باشند؟ امروز حضور معتادان متجاهر و کارتون خواب‌ها به یکی از معضلات بافت تاریخی تبدیل شده و به تازگی هم خانه‌هایی جهت اسکان و مصرف مواد به صورت گروهی با شبی ۵ تا ۱۰ هزار تومان اجاره در اختیار آنان قرار می‌گیرد که وجود این خانه‌ها نیز خود به دلیل عدم وجود نظارت توسط نهاد‌های مربوطه باعث به وجود آمدن آسیب‌های اجتماعی مضاعفی شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۱۱ تير ۱۳۹۹
جمع بشن
آخرین اخبار